Postat av under Varumärke.

WiMP

WiMP

Telenor har idag gått ut med en pressrelease att de tillsammans med Aspiro lanserar en ny musiktjänst i Sverige kallad WiMP. WiMP blir en konkurrent till Spotify men som kommer skilja sig med hjälp av en redaktionell profil där en Svensk redaktion väljer ut och rekommenderar roliga och relevanta och roliga spellistor, som det beskrivs i pressreleasen. WiMP ska även erbjuda specialversioner av artisters låtar och Aspiro som ligger bakom tjänsten har tidigare levererat musiktjänster i andra länder.

Av det som har presenterats och att döma av WiMP:s hemsida så verkar det vara en fräsch och lovande tjänst. Däremot tycker jag att det krävs en del för att de ska få mig att gå över från betalande Spotify-kund till dem även fast priset kommer vara runt samma (99 kr/månaden). Spotify kan dessutom behöva en konkurrent vilket gör att de arbetar snäppet hårdare för att fortsätta vara bäst. I Norge verkar tjänsten ha fått strålande betyg. Jag kommer med positiv förväntan följa WiMP:s utveckling och försöka prova det så fort som möjligt, men det är en sak jag undrar hur de tänkte med tjänsten: namnet.

Vad är det första du tänker på när någon säger “wimp”? Jag får i alla fall inte massa positiva associationer när jag hör det varumärket. Om du som jag sett en del amerikanska filmer genom åren så vet du att wimp betyder ungefär “vekling”, “tönt”. Vid en snabb sökning på Google kommer det på resultat 10 upp en sida för Urban Dictionary, en sida där människor kan lägga in och rösta på definitioner av mer eller mindre vanliga ord. På Urban Dictionary ser vi definitioner av “wimp” som:

A person who is scared, or WEAK or cowardly.

Jag förstår att det kan vara svårt att komma på ett bra namn för ett varumärke eller en tjänst men av alla förslag – var detta de bästa de kunde komma på? Var det ingen som reagerade eller sökte lite snabbt om vad det betyder? Nu står WiMP för “Wireless Music Player” vilket gör det förklarligt med förkortningen men jag tycker fortfarande att de kunde löst det bättre. Vad tycker du?

Läs mer om WiMP hos Resumé

Postat av under Sidnyheter.

Hej och välkommen till ThomasDesign.se! Den här bloggen är tänkt att bli uppföljaren till min tidigare blogg Thomas tankar som jag inte uppdaterat sen Oktober 2010. Anledningen till att jag inte bloggat så mycket på sistone och att jag startat en ny blogg är dels att jag haft en hel del andra projekt igång på webben, men också för att Blogspot är en så bökig bloggplattform och inte så vänlig i sökmotor-perspektiv.

Med den här bloggen har jag tänkt fortsätta skriva om de sakerna jag intresserade mig för i den tidigare bloggen, så som marknadsföring, design, produktplacering, igenkänning, design, varumärken… ja listan kan göras lång! Med ThomasDesign.se har jag även tänkt prova på att marknadsföra mig själv lite då jag idag aktivt söker jobb inom främst marknadsföring och webb.

För er som tidigare läst vad jag skrivit så är det jättekul att ni hittat hit och för er nya får jag önska er välkomna och hoppas att ni fortsätter läsa!

Postat av under Affiliatemarknadsföring, Marknadsföring på Internet.

Loopia fyller 10 år

Loopia fyller 10 år

Det här blir inte det mest spännande inlägget här på bloggen, men jag måste bara tipsa om Loopias tioårs-erbjudande nu vilket ger dig en .se-domän för bara 10 kr! Loopia har nu också ett erbjuande med privat- och företagspaket med webhotell och .se-domännamn som också de kostar 10 kr för det första året! Jag har själv ett dussin domäner hos Loopia, en WordPress-blogg och webhotell och allt är väldigt smidigt och bra. Deras one-click-installer gör att du kan ha en WordPress-blogg igång och redo att skrivas i på bara någon minut.

Det här är ett utmärkt tillfälle för att fixa lite roliga domännamn eller till din blogg eller den där halvrisiga affärsidén på nätet som du kanske kommer lansera någon gång. Jag lär själv beställa ett dussin till domäner nu när priset är en en tiondel fram till slutet av Oktober.

Postat av under Marknadsföring på Internet.

Onoff.se och Xbox 360 Slim - Inte helt lätt att hitta genom Google eller prisjämförelsesidor

Onoff.se och Xbox 360 Slim - Inte helt lätt att hitta genom Google eller prisjämförelsesidor

Microsoft’s nya uppdaterade version av spelkonsolen Xbox 360; Xbox 360 Slim är en av de populäraste produkterna på prisjämförelsesidan Prisjakt.nu. På prisjakt kommer Onoff med sin nätbutik upp som en av de billigare alternativen för 250 GB-modellen av konsolen. Detta är trots att Onoff på sin sida kallar produkten för Microsoft Xbox 360 Elite 250 GB. Jaha tänker du, de gjorde en litet fel i rubriken? Jag vågar ändå påstå att Onoff har gått miste om en del försäljningar just för den missen. För när du söker på “xbox 360 slim onoff” på Google.se kommer inte produktsidan upp. Söker man bara på “xbox 360 onoff” är första resultatet en felsida på Onoff.se med “sidan finns inte”. Ja nu är det väl mindre troligt att konsumenter söker på just onoff med i termen, men då man inte ens hittar produkten här lär den definitivt inte vara med i några bra resultat bara på “xbox 360 slim”.

Ett annat problem denna miss verkar ha lett till är att Onoff inte finns med på Pricerunner:s listningar över butiker med produkten och då skulle den ändå kunnat ha vara den tredje billigaste butiken i listan där. Nu finns i för sig inte varan i lager för tillfället, men det skulle ju inte skada för dem om folk ändå kunde klicka sig in och beställa in den. Detta kan också ställa till det för affiliate-marknadsförare som inte kan hitta produkten i en sökning hos programmet då det även där lär vara fel rubrik som blir inskickad automatiskt.

I en tid då många köp börjas genom prisjämförelsesidor och Google så har man som e-butiksägare inte råd att en rubrik eller produkttitel är fel – särskilt inte om man har ett bra erbjudande på en populär produkt.

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier.

Philips online komediserie Nigel & Victoria

Philips online komediserie Nigel & Victoria

Idag behövs det något speciellt för att ta sig igenom det så kallade “bruset” som konsumenter upplever när de bombarderas med reklambudskap. Ett sätt är att försöka göra det mer vänligt och få bort känslan av att någon försöker pracka på en produkt genom att använda sig av en annorlunda metod, berätta en historia eller liknande. Därför har Philips valt att göra en komediserie kallad “Nigel and Victoria” som ska visas bland annat på Youtube. Nigel and Victoria handlar om Nigel, en spänd och pinsam marketing manager och den snygga prylrecensenten Victoria som möts under en reklaminspelning av en Philips-produkt. Målet med serien är att den ska spridas via sociala medier och öka uppmärksamheten kring Philips iPad-accesoar; ett solkrafts-batteri och hörlurar.

Det finns många problem med humor i reklam- till exempel att man lätt glömmer bort vem avsändaren är om inte varumärket spelar en nyckelroll i historian eller det roliga. Ett lyckat exempel på där varumärket är en del av skämtet är för Old spice, ett mindre lyckat exempel är Spendrups reklamer med “ful-öl” med Robert Gustavsson som var roliga men där få kom ihåg att det var just Spendrups reklam. Sen finns det ett annat problem med humor i reklam, vilket Philips i det här fallet gör sig skyldig till: att det helt enkelt inte är roligt. Vad vet jag, den här ansträngda och pinsamma humorn från Storbritannien kanske bara inte faller mig i smaken, men med det första avsnittet borde man fångas in lite mer, håller ju inte samma kaliber som ICA:s reklamfilmer direkt. Se själv och säg vad du tycker!

Läs mer om Philips komediserie hos Marketing magazine