Postat av under Marknadsföring på Internet, Viralt.

Com hem-tanterna gör fyrverkerier med Menthos och Cola alá YouTube

ComHem-tanterna gör fyrverkerier med Menthos och Cola alá YouTube

Allt för många reklamfilmer kör på samma tema nu, att inkludera saker känner igen från populära videoklipp på YouTube och på så sätt få folk att gilla reklamen eller att den i sin tur uppnår en viral effekt på nätet. ComHem har under en längre tid kört på att härma populära virala klipp i sina reklamer med de två tanterna, som med “Auto-tune the news” och Menthos-tabletter i Coca-Cola som bildar fyrverkerier. Eller den som de nått stor framgång på YouTube med: “Youtube Hits by Judit & Judith”, liknande Weezers musikvideo för låten “Pork and beans”. Det är säkert många som tycker att de här reklamerna är roligare än många andra och jag tycker nog att de är mer underhållande än mycket annat i TV-reklamväg, men jag börjar få nog av trenden att det ska dras parareller till virala videos och göras vad jag kallar “meta-viralitet” istället för att man försöker göra något eget kreativt och på så sätt kanske uppnå viralitet.

Jennifer Aniston och YouTube-fenomenet Beener Keekee i Smartwaters reklam

Jennifer Aniston och YouTube-fenomenet Beener Keekee i Smartwaters reklam

Jag läste ett intressant inlägg på Mindjumpers blogg om ett nytt YouTube-klipp med Jennifer Aniston för vattenmärket Smartwater. Jennifer Aniston pratar på högsta meta-nivå om vad som behövs för att nå en viral effekt och så inkluderas det i videon allt eftersom. De verkar ha uppnått ett visst mål med klippet eftersom det redan efter två dygn har nära 2 450 000 visningar. Men jag undrar hur bra det egentligen säljer Smartwater då reklamen i sig inte har något som helst att göra med vatten på flaska förutom att Jennifer Aniston pratar lite sakligt om Smartwater medan hon håller i en flaska. Problemet för humor i TV-reklam eller i detta fall YouTube-klipp, är att mottagaren riskerar att bara minnas det som “ett roligt klipp” snarare än att det var från just en viss mottagare och att deras produkt är bättre än andra. I Smartwater:s reklam skulle produkten kunna ha ersatts med precis vilken produkt som helst och majoriteten av klippet hade sett likadant ut. Eller vad tycker du själv?

Skaparna Trey Parker och Matt Stone bakom South Park har i kommentatorspår till flera avsnitt pratat om att ett skämt eller en idé är så “base”, det vill säga att det är det första någon kommer på vid brainstorming- att det är för simpelt och uppenbart. När jag ser en reklam som den av Smartwater så känns det väldigt “base”- det är som om att kreatörerna har gjort en mindmap på ett papper med ordet “viral” i mitten och sedan gjort bubblor till den med idéer som redan finns och bara valt att ta med det i den egna reklamen.

Här alla ni reklamskapare som gör väldigt “base” reklamfilmer med temat viralt, är exempel på saker som blir populärt lätt på nätet och som ni kan ha med i era klipp:

  • Katter
  • Gulliga bebisar
  • Hundar och andra djur som tror att de är folk
  • Män som blir träffade i skrevet med en boll eller en spark
  • Bacon
  • Folk som ramlar och slår sig

Ett exempel på ett bra exempel på humor i reklam som också blivit viralt är Old spice, där de faktiskt lyckas med det mesta. Reklamerna är roliga, kreativa och nyskapande och de får följden att flera andra kopierar konceptet och gör egna versioner snarare än att de själva kopierar. Bara en sån sak som att Old Spice-reklamen där mannen börjar i ett badrum och slutar sittandes på en vit häst är gjord med minimal användning av CGI och i en lång tagning utan klipp gör den några ligor vassare än till exempel Smartwater som har läskiga CGI-bebisar. För Old spice är också produkten viktig för att reklamen ska bli rolig, då budskapet är att du kan bli lika grym som Old spice-mannen i reklamen om du luktar som honom. Jag vill helt enkelt se fler reklamfilmer som är kreativa och som skapar egen viralitet snarare än att de använder gamla idéer och referenser till tidigare klipp för ett snabbt recept på många visningar.

Även folk på Resumé.se är inte helt förtjusta i Smartwaters idé (såg förresten också nu att någon använde begreppet “meta-viral” där så jag får tyvärr inte äran att mynta det begreppet först).Vad tycker du om Smartwater och ComHem:s reklamfilmer?

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Jag håller just nu på med ett projekt med en sida som 4G Mobilt bredband som jag försöker få upp i toppen i Google-resultaten genom SEO-arbete. Jag tänkte att det säkert kan intressera nybörjare inom sökmotoroptimering och även rutinerade veteraner för inspiration- att se hur jag gör en konkurrentanalys på första sidan i sökresultaten.

Bakgrund

Min sida har domännamnet 4Gmobiltbredband.eu och är främst optimerad för söktermer kretsande kring det domännamnet. Sidan erbjuder information om olika abonnemang för 4G och jag tjänar pengar på sidan genom reklambanners och med affiliatelänkar i form av prisjämförelser som ska locka till köp. Förutom innehåll om just olika 4G-abonnemang ska sidan också innehålla information om 4G-routrar och andra tillbehör. Sidan är kopplad till en blogg om 4G som tyvärr ligger på en subdomän. Jag borde egentligen ha lagt bloggen som en undermapp till sidan i stil med 4Gmobiltbredband.eu/blogg/ istället för blogg.4Gmobiltbredband.eu. Detta för att många påstår att en subdomän hanteras som en separat sida av Google och att det då blir mindre kraft för min huvudsida än om jag hade lagt bloggen som en undermapp. Däremot så påstår vissa att subdomänen ändå kan få fördelaktig länkjuice av huvuddomänen, men det kan vara värt att tänka på om man bygger upp en blogg för att fånga trafik till en e-butik eller annan typ av tjänst på nätet. I bloggen skriver jag om den senaste utvecklingen inom 4G och ger bra relevanta länkar till huvudsidan så den är ändå av värde.

Analys av nischen 4G mobilt bredband

Mobilt bredband med 4G är fortfarande något som inte riktigt fått spridning i Sverige av privatpersoner – eller känner du någon som sitter och surfar på ett café med upp till 80 Mbit/s just nu? 4G har precis börjat utvecklas i kraftig fart nu efter en auktion av olika 4G-frekvenser nyligen. Min syn på 4G är att just nu är det inte fullt utspritt i Sverige än förutom i storstäderna, men att det kommer att expanderas lavinartat närmsta tiden- särskilt då Tre nyligen gett sig in 4G-leken. Privatpersoner tror jag nog ser 4G som om inte något främmande, som något som är häftigt och jättesnabbt- men inte så nödvändigt än. Jag tror inte riktigt att de som sitter med en 3G-sticka har ett extremt behov av att skaffa 4G istället nu så länge de inte har ett dåligt abonnemang och kan välja att uppgradera till 4G. Med andra ord så är 4G kanske inte den hetaste nischen för sökmotoroptimering just nu, men jag har stark framtidstro på det att folk kommer att vilja läsa mer om det och kanske köpa det ni större utsträckning nu närmsta månaderna.

Konkurrentanalys i SEO, förstasidan för "4G mobilt bredband"

Konkurrentanalys i SEO, förstasidan för "4G mobilt bredband"

Analys av förstasidan på Google

Här ovan ser du en screenshot på hur sökningen för “4g mobilt bredband” såg ut för mig den 8:e Mars på Svenska Google. En analys av hur både sidorna ser ut, hur svåra de är att klättra om och deras länkkraft kan vara intressant att veta om man har intresse av att gå om dem eller lära sig något av dem.

  1. Undersida på Telia nyheter: Den här undersidan är sprillans ny och låg inte etta för några dagar sedan av naturliga skäl då den är skapad 7:e Mars. Då det bara är en undersida för en tag så borde den inte vara så extremt svår att gå om, särskilt då sidan nyheter.telia.se inte verkar vara så gammal och ha så extremt mycket material om 4G än.
  2. Mobiltbredband.net: Det här är en gammal sida som inte verkar ha uppdaterats sen 2010 och behandlar väldigt lite om just 4G, men mycket om 3G och är starkt optimerad på “mobilt bredband”. Vid en analys av dess inlänkar visade det sig att sidan har tusentals inlänkar med ankartexter som “mobilt bredband”. Problemet är att majoriteten av dessa är på Engelska sidor och bloggar som är till synes helt irrelevanta för den här sidans innehåll. Det börjar lukta lite spam för termen “mobilt bredband” och det är förvånande att den håller sig i toppen så bra. Däremot är sidan inte optimerad för 4G så därför borde den gå att peta ner med lite tålamod.
  3. Undersida för mobiltbredband.net: Nyhetsartikel på sidan, ligger nog så högt för att den har en PageRank på 3 och därmed säkert en del bra länkjuice till sig.
  4. Också undersida mobiltbredband.net: Här är det konstigt, för Google visar ogärna flera resultat från samma domän då de sägs ha algoritmer för variation i sökresultaten. Det blir intressant att se om några av dessa kommer försvinna med tiden eller inte. Även denna nyhetsartikel har en PageRank på 3.
  5. mobiltbredband4g.se: Här har vi första exemplet på en sida som faktiskt är optimerad för 4G mobilt bredband. Men den här bloggen har inte uppdaterats på 11 månader och ser definitivt ut att vara ihopslängd på någon timme för att få klick på annonser. Den erbjuder inget direkt mervärde för besökaren och det är fattigt med undersidor och innehåll. I en länkanalys av denna sida så har den väldigt få inlänkar och dessa verkar vara från ett slags länkschema med andra nästan identiska sidor som skaparen satt upp. Skaparen har  minst 13 st domännamn innehållande ordet “4G” som pekar till varandra. Detta verkar ändå vara något som skickat upp denna sida högt i resultaten och några av de andra sidorna åtminstone till topp 30.
  6. 4gmobiltbredband.se: Ännu ett exempel på en snabbt ihopsatt blogg med massvis av taggar och få inlägg i syfte att få lite klick på annonser. Den här borde inte vara några problem alls att gå om inom kort när jag etablerat min egna blogg lite mer.
  7. Tele2-sida om Mobilt bredband 4G: Här kommer en väldigt relevant sida i sökresultaten, en undersida hos Tele2 för ett 4G-abonnemang. Det är lite konstigt att den här ligger under de mindre relevanta bloggarna om 4G, men det kan säkert förändras närmsta tiden. Den här borde inte vara svår att gå om nu med tanke på att de trista bloggarna redan gjort det.
  8. Min blogg om 4G mobilt bredband: Här kommer min blogg in på en åttonde plats vilket är helt ok med tanke på att den fortfarande är ny och bara har 9 inlägg. Skillnaden från mig och konkurrenterna är att jag uppdaterar den här bloggen flera gånger i veckan och satsar på relevanta inlänkar i Svenska bloggar, forum och genom att pinga till pressreleaser och artiklar med stöd för Twingly.
  9. Subdomän för min Facebook-sida för 4G mobilt bredband: Jag gjorde en subdomän för Facebook-sidan besökare kan välja att gilla för att följa uppdateringarna för sidan och bloggen. Tyvärr gjorde jag tabben att inte välja “disallow\” i robots.txt så den här poppade faktiskt upp här nu nyligen och flyttade ner min huvuddomän till andra sidan (nuvarande plats 13) vilket inte var så kul. Jag har nu valt att ta bort facebook-subdomänen för Google-indexering och hoppas att den försvinner ur resultaten till fördel för min huvudsida.
  10. Undersida om 4G på tradlost-bredband.se: Här är en undersida som faktiskt ger lite relevant information om vad 4G är för något och det är rätt bra skrivet. Men detta är något jag lätt kan kontra med genom att själv skriva lite undersidor om 4G och dess fördelar vilket jag redan har lite om sen tidigare.

 

Jag tror jag kommer återkomma om ett litet tag med uppföljning om hur det har gått. Är det någon som har lite tips eller till och med har en sida inom bredband eller mobiltelefoni och är intresserad av ett samarbete/länkbyte -skriv gärna i kommentarerna eller kontakta mig!

Postat av under Marknadsföring på Internet.

Mailerlite.se

Mailerlite.se

Jag blev kontaktad av MailerLite.se som har en ny produkt på den Svenska marknaden och jag tänkte att det kan vara intressant för du som läsare som är i behov av enkla utskick av nyhetsbrev antingen nu eller i framtiden. E-postutskick och nyhetsbrev är ett effektivt sätt att hålla kontakt med kunder på nätet, bygga varumärkeslojalitet, skapa repetitionsordrar och i vissa fall till och med få kunden att återuppta en övergiven kundvagn i din e-butik.

MailerLite är gjort för att små och medelstora företag enkelt ska kunna skicka nyhetsbrev utan några krav på kunskaper inom HTML. Verktyget erbjuder enkel prenumeranthantering och detaljerade rapporter med statistik så du kan se hur kampanjen gick. Du kan till exempel se hur många som öppnade mailet, som klickade på en länk i det eller som avanmälde sig från det. Rapporternas utseende får mig att tänka på en sorts blandning mellan Google Analytics och Addthis, så det verkar lättöverskådligt. En intressant grej MailerLite har med i statistiken och i breven är förmågan att mottagaren kan gilla på Facebook.

MailerLite rapporter

MailerLite rapporter

Den stora styrkan jag tror MailerLite har är när du skapar själva nyhetsbrevet. Du behöver inte sitta och knacka HTML-kod och mecka med CSS, utan här drar du helt enkelt i boxar och fält och nyhetsbrevet byggs upp i realtid framför dina ögon. Det hela påminner mig mycket om WYSIWYG-verktyget Squarespace som låter dig bygga bloggar eller hemsidor på ett liknande vis.

MailerLite:s skapande av nyhetsbrev

MailerLite:s skapande av nyhetsbrev

Vad kostar då MailerLite? De har en smart prismodell som innebär att du bara betalar när du skickar – alltså inga start- eller månadskostnader. Du köper ett antal krediter med ett pris på mellan 3,7 – 9 öre (beroende på kvantitet) och använder dem när det passar dig.

MailerLite har nu ett specialerbjudande med min blogg där du får 1000 gratis mailkrediter. Använd kampanjkoden “thomasdesign” när du registrerar dig. Koden gäller fram till 30:e April.

Kontakta mig för hjälp e-postmarknadsföring »

Postat av under Affiliatemarknadsföring, Konsumentbeteende, Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Enligt den väldigt intressanta infographic:en från Kissmetrics How do colors affect purchases? Så är olika färger avgörande för konsumenters beteende på nätet. De säger att så mycket som 93% av de faktorer som spelar in vid nätshopping tillhör visuella intryck och färger. Därför är det väldigt viktigt att en webbutik med sin design inger förtroende och kvalitet och designas med de färger som ger mest önskvärda beteende av besökarna.

På en av mina sidor optimerade för sökmotorer som handlar om nya mobiltelefoner, har jag en tabell med prisjämförelse för mobiltelefonen i fråga utan abonnemang. I tabellen syns leverantörernas logotyp, priset och en cell med en grön bakgrund med texten “Till butik”. Alla dessa föremål har en affiliate-länk som leder till respektive leverantörers produktsida och ger mig provision vid köp. Jag tänkte att det skulle vara kul att prova en ny färg för bakgrunden på cellen med “Till butik”-länken för att se om jag på så sätt kunde öka CTR (Click Through Rate) och i slutändan antal köp som förmedlades. Jag valde att göra ett test först med min vanliga gröna bakgrund i tre dagar under en vecka för att sedan jämföra med en orange bakgrund tre dagar nästa vecka. Detta är ett test som ingen marknadsanalytiker skulle bli särskilt imponerad på, men min teori var ändå att antal besökare och andra faktorer skulle vara i stort sett liknande i genomsnitt.Värt att nämna i detta är att sidan i fråga tack vare bra sökmotoroptimering och bra domännamn ligger på förstaplats på Google då man söker på mobilens namn och att den får mellan 400 – 600 besökare om dagen.

Enligt infographic:en av Kissmetrics så står grön färg för rikedom, är den enklaste färgen för ögon att hantera och används för att få folk att slappna av i butiker. De säger inget om att den är fördelaktig för att tillkalla uppmärksamheten eller för att leda till avslut, vilket gör det konstigt till att så många (inklusive jag) använt den till “Till butik”-knappar och “lägg i varukorg”-knappar.
Orange däremot är en aggressiv färg som skapar så kallad “call to action”, att besökaren aktiverar sig och genomför ett önskat avslut som börjar prenumerera på ett nyhetsbrev, köper eller säljer en produkt. Min teori blev alltså att en orange bakgrund borde öka min CTR och mina sales. Hur gick det då? Fortsätt läsa för analys av resultaten!

Grönt: 7/2 – 9/2

Affiliate-länkar i version med gröna knappar

Affiliate-länkar i version med gröna knappar

7:e Februari:

Tradedoubler: 71 klick, 66 unika, 5,33% unik CTR, 2 sales: 300 kr
Commission Junction: 29 klick, 2,6 % CTR, 0 sales: 0 kr

8:e Februari:

Tradedoubler: 55 klick, 39 unika, 3,87% unik CTR, 1 sales: 0 kr
Commission Junction: 27 klick, 2,5% CTR 0 sales: 0 kr

9:e Februari:

Tradedoubler: 68 klick, 54 unika, 4,45 unik CTR, 0 sales 0 kr
Commission Junction: 27 klick, 2,2% CTR. 0 sales 0 kr

Totalt:

Tradedoubler: 194 klick, 159 unika, 4,6% unik CTR, 3 sales 300 kr
Commission Junction: 83 klick, 2,3% CTR 0 sales 0 kr

Analys:
Jag har länge bråkat med problemet för nästan alla mina mobilsidor och andra sidor med affiliate-länkar och banners, att de får rätt OK med klick ut till butiker men rätt få med avslut. Vad detta beror på har jag inte lyckats lista ut än, men detta test är ett led i lösningen på det problemet. Ett annat problem jag haft på sistone är att jag dragit in en del sales genom Tradedoubler men som genererat 0 kr då besökaren genomfört ett köp av en till exempel en mobiltelefon med kontantkort som inte ger mig provision då de bara tar provision för köpta mobiler med abonnemang. Detta känns väldigt trist om man förmedlar ett köp av en mobiltelefon värd upp till 5000 för annonsören och jag som affiliate kanske får 20 kr för kontantkortet eller i värsta fall 0 kr för att det inte var med ett abonnemang.

Bortsett från det så ser vi här att jag tjänade totalt 300 kr på tre dagar, vilket skulle kunna vara bättre- men inte så tokigt i längden om man har flera sidor av den här typen. Observera att jag bara räknar med intäkterna för just de här dagarna och inte tar med till exempel köp som gjordes några dagar senare med cookies från klick gjorda under de här dagarna. Observera att antalet impressions blir väldigt högt här även fast sidan har många besökare, då flera länk får tre impressions vid varje sidvisning då den är med både i form av logotypen, för priset och som “Till butik”.

Orange: 14/2 – 16/2

Affiliate-länkar i version med orangea knappar

Affiliate-länkar i version med orangea knappar

14:e Februari:

Tradedoubler: 47 klick, 42 unika, 2,8% unik CTR, 1 sale: 19,96 kr

Commission Junction: 46 klick, 3% CTR, 0 sales: 0 kr

15:e Februari:

Tradedoubler: 46 klick, 40 unika, 3,05% unik CTR, 0 sales 0 kr

Commission Junction: 53 klick, 2,7% CTR 0 sales 0 kr

16:e Februari:

Tradedoubler: 39 klick, 35 unika, 3,03% unik CTR, 0 sales 0 kr

Commission Junction: 45 klick, 2,5% CTR 0 sales 0 kr

Totalt:

Tradedoubler: 132 klick, 117 unika, 2,95% unik CTR, 1 sales 19,96 kr

Commission Junction: 144 klick, 2,7% CTR  0 sales 0 kr

Analys:
Med den orangea färgen så sjönk antalet klick för länkarna från Tradedoubler, men de från Commission Junction sköt istället till höjden. Vad detta beror på kan jag faktiskt inte svara på, har du någon idé? Trots de totalt sett högre antalet klick för den orangea färgen så blev det bara en försäljning för knappt 20 kronor som inte är mycket att hurra över. CTR sjönk en del för Tradedoubler men ökade lite för Commission Junction så det är egentligen svårt att säga om orange faktiskt är så mycket bättre i det här fallet. Nu var det här testet verkligen inte det ultimata och mycket hänger också på slump och yttre faktorer som om mobilen fanns i lagret när besökaren klickade in till butiken med mera.

Idag en vecka efter andra perioden i testet där jag hade orange färg har jag fortfarande orange färg och försäljningen är fortfarande inte mycket att hurra över. Jag har dragit in ett antal sales på Telia Refill som i princip alla gått genom cookies som legat i några dagar efter klicket, men dessa Refill ger mig snåla 1% av ordervärdet vilket alltså bara gett mig några kronor i förtjänst. Trots att sidan jag gjorde testet på är den jag har flest besökare på, flest Facebook-gillanden för (96 st) och flest klick ut till butik så är det ändå inte den av mina sidor som ger mest konverterande trafik. Jag ska gräva djupare kring detta och göra fler tester för både den och andra av mina sidor så håll utkik här!

Postat av under Inspiration, Personligt varumärke, Sidnyheter.

Thomas Dahlquist:s portfolio

Thomas Dahlquist:s portfolio

Jag har uppdaterat min portfolios design och gjort den fräschare och trevligare för sökmotorer etc. I min portfolio kan du se exempel på saker jag gjort privat, i min utbildning och åt andra. Jag kommer lägga till lite fler beskrivningar om projekten allt eftersom och skriva lite mer på SEO-delen. Ser du något du gillar och tänker “nåt i den stilen skulle jag vilja ha hjälp med att fixa”, se till att kontakta mig.