Postat av under Inspiration, Viralt.

Svenska företaget Propellerhead som gör musikmjukvara, hoppas på en viral hit med deras Youtube-klipp som visar världens största trummaskin. Trummaskinen som är egenbyggd placerades i Stockholm och mjukvaran projicerades upp på höga byggnader. I klippet får man se publik som till sin förtjusning får dansa på trummaskinen och göra musiken man själv dansar till i realtid. Filmklippet är en del av Propellerheads kampanj ”Kick it up” för mjukvaran Reason Record Duo och har i skrivande stund setts av över  93 000 personer på Youtube. Det blir intressant att se om klippet kommer få en större viral effekt än nu för den har nog inte riktigt exploderat. Men det som egentligen är mest intressant är om några klubbar i Stockholm kommer snappa upp den här idén och försöka bygga ett interaktivt dansgolv där de som dansar också är DJ:s!

Läs mer om Propellerhead och världens största trummmaskin hos Dagens media.

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier.

Nya Digg.com

Nya Digg.com

Den nya versionen av den sociala länksidan Digg.com har nu släppts. ”Big deal” kanske du tänker, men jag säger att det är en ganska stor grej då Digg är en rätt stor spelare när det gäller sociala sidor på nätet. Det märks att Digg likt många andra sidor vill åt lite av Facebook-kakan då de har många nya funktioner och även ett gränssnitt som påminner om just det på Facebook. Den största nyheten är ”My news” där man får mer personligt anpassade nyheter som ska falla en i smaken och även länkar som ens vänner gillar.

En annan sak som slår en är hur mycket mer clean och besparad på reklam sidan har blivit. Med bara en liten 300 x 250 rektangel till reklambanner och sponsrade nyheter undrar jag vad Digg har för ny strategi för att få in pengar till sidan. Kanske är en strategi att spara på serverkostnader genom den mer sparsmakade designen? Det ska bli intressant att följa hur andra sidor som t.ex. svenska motsvarigheten Pusha reagerar på den nya versionen- om vi får se några liknande nyheter där framöver.

Postat av under Konsumentbeteende.

PackshotCreator Mini HD 2.0

PackshotCreator Mini HD 2.0

När man säljer produkter på nätet är produktbilder väldigt viktigt för att eliminera lite av känslan att konsumenten inte kan se och känna på produkten. Bra produktbilder gör ett starkare intryck och ökar chansen att konsumenten köper den. Därför fastnade jag för PackshotCreator – en apparat i olika utföranden och versioner som låter dig snabbt och enkelt ta produktbilder för att sedan presentera i din e-butik eller liknande. PackshotCreator fungerar så att du lägger in en produkt  i en ljusbox och tar bilder med en digitalkamera som integreras i ljusboxen. Med en medföljande mjukvara så kan du rotera produkten inuti ljusboxen och snabbt ta de bilder som behövs. Med hjälp av programvaran kan det sedan skapas automatiska 360-graders rotationer i HD som kan användas som animationsfilmer eller liknande.

Den självklara frågan med en sån här produkt blir såklart ”varför behöver jag den? Vi har ju en fotograf!” och då lådorna inte är jättebilliga så kanske de inte konkurrerar ut fotografen för alla butiker eller marknadsavdelningar. Men då det går så snabbt och det inte ens behövs en utbildad fotograf för att ta bilderna så tror jag att PackshotCreator definitivt  kan spara in pengar efter ett tag för lite större e-butiker.

PackshotCreator finns i ett antal olika utföranden som den stora PackshotCreator, PackshotSpin (som är en platta inte helt olikt ett DJ-turntable som produkten placeras på) och PackshotOffice en lite mindre låda för kontoret. Något som är lite extra intressant är att PackshotOffice-paketet har en medföljande touchscreen på vilket man kan sköta bildredigering och retusch och kontrollera sin photo session i realtid.

Läs mer om PackshotCreator

Postat av under Varumärke.

Sound branding

Audra in Wave Cave av Austin Robert Dickson

Sound branding eller audio branding och ljudlogotyper är en marknadsföringsmetod som används allt mer och mer av företag idag för att på ett smart sätt få konsumenten att minnas ett reklambudskap. En ljudlogotyp fungerar bra för att människan minns ljud och melodier bra och hjärnan fungerar på det viset att när en melodi börjar så förväntar vi oss ett slut.
Har man en kort melodi ihop med en logotyp till exempel i slutet av en TV-reklam kopplas den visuella logotypen ihop med ljudet och det ökar igenkänningen av produkten. Detta kan på ett smart sätt sedan integreras över flera olika medier, t.ex. en längre TV-reklamfilm som kompletteras med en kortare reklam i radio där ljudlogotypen är extra effektiv då det nästan får en att se den grafiska logotypen framför sig.

En bra ljudlogotyp ska vara kort, distinkt och flexibel och förmedla en känsla som företaget vill associeras med. Jakob Lusensky på bloggen Sounds like branding (som också skrivit en bok med samma namn och driver en reklambyrå specialiserad på sound branding), finns ett exempel på en bra ljudlogotyp. Exemplet är Coca-Cola som haft en liten melodi i flertalet reklamfilmer och även i en remix av låten i Fotbolls-VM 2010, ”Wavin’ flag”:

Kända exempel på sound branding och ljudlogotyper

Här är ett antal ljudlogotyper som du säkert känner igen och där några nästan är sådana där man nästan inte kan se logotypen utan att höra ljudlogotypen eller tvärt om. Andra som idag mer eller mindre använder sig av ljudlogotyper i sin marknadsföring är Lufthansa, Old spice, Senheiser, Mercedes-Benz, Samsung, LG och Konami.

Postat av under Varumärke.

Trasig TV

TV On The Tracks av Joe Edwards

Idag skriver Metro teknik om den nya radio- och TV-lagen som trädde i kraft första Augusti som ska ge mer reklam och produktplacering i rutan. Den nya lagen som är utformad efter ett EU-direktiv gör att Svenska TV-kanaler nu får visa 12 minuter eller 20 procent reklam per timme istället för de tidigare 15 procent per dygn. Lagen gör det också mer fritt för sponsring och produktplacering i TV-programmen så länge varumärkena anges i för-och eftertext. I DN säger sändningsledare Micke Koff på TV4 ska de nya bestämmelserna vara en förbättring då TV4 nu kan anpassa själva hur reklamen placeras för att bättre anpassas till dramaturgin i sändnningarna. Enligt TV4:as försäljningsdirektör Michael Grimborg kommer inte avbrotten bli fler likt USA, då detta skulle tappa tittare och reklamen kommer främst öka på dagtid och på natten.

Så kommer resultatet av detta vara att vi får lite längre reklam men att det inte bryts för reklam precis när något spännande ska hända i filmen? Jag är rätt skeptisk till att den nya lagen kommer leda till en större förbättring för konsumenten, snarare för mest de som säljer och köper reklam i TV-mediet då det finns större utrymme att förhandla om.