Postat av under Design.

Gatukonst av den kände artisten Banksy

Här kommer en analys jag gjorde till kursen “Marknadsanalys” som jag hade förra terminen på universitetet. Tidigare har ni kunnat läsa om vad jag trodde om Framtidens Datorspelande.

 

Vad är gatukonst?

Street art eller gatukonst som är den föredragna benämningen utav vissa av dess utövare, är ett vagt begrepp för en kultur där i princip vanliga människor förmedlar sina åsikter, känslor och artisteri genom att integrera olika typer av konst i vardagens miljöer.
Jag har länge varit lite nyfiken på gatukonst och vad det är för typer av människor som ligger bakom den, men det är inte förrän nu jag börjar få en liten inblick i vad det handlar om. När jag hör ordet gatukonst tänker jag i alla fall på klistermärken, spray efter mallar och olika installationer som har den vardagliga omgivningen som ”staffli” eller ”scen”. De vanligaste uttryckssätten verkar vara med klisterlappar, spray efter mall eller stencil och upptejpade papperslappar.

Efter Billy Ehn:s föreläsning och att jag läst delen med kulturanalysens strategier i hans bok ”Kulturanalys” bestämde jag att jag behövde lite fler infallsvinklar på kulturen jag valt att analysera.
I mitt fall så ställde jag några frågor till utövare av gatukonst på internetforumet ”Flashback Forum” som har en särskild avdelning kallad ”Grafitti och Street art”. Till min förvåning så stämde de tendenser till mönster jag fick fram i svaren från de sex personerna som svarade ganska bra med vad jag trodde innan. 

Människorna bakom gatukonst

Om jag ska utgå från svaren på forumet och generalisera lite verkar den typiska utövaren av gatukonst vara en icke-troende man i övre 20-årsåldern med lutning åt vänstern på den politiska barometern. Mer än så har de nog inte gemensamt, kanske att de har lite liknande inställningar till regler och ideal, men det är inget som jag grävde djupare efter. Gatukonsten blir ett sätt för utövarna att kommunicera med likasinnade men även med utomstående människor och om allt går rätt till, få dem att se att det finns två sidor av myntet. Ofta handlar det om samhällskritik, politisk satir, poesi eller bara något som helt enkelt ser snyggt ut.

Gatukonsten kan ses som en reaktion mot den gråa arkitekturen som växte fram efter 1960-talet med flera miljonprojekt, särskilt i storstädernas förorter. Om konsten är riktigt snygg och smart integrerad i omgivningen kan det liknas med blommor i asfalten. En beståndsdel i kulturen verkar också vara att de som är intresserade av gatukonst finner nöje i att aktivt försöka hitta olika konstverk som t.ex. visats på en hemsida, ungefär som att leta påskägg eller små skattgömmor i vardagen. 

Gatukonst som grupptillhörighet

Gemenskapen inom kulturen är en ganska anonym sådan där utövarna ibland bara känner till andra konstnärer genom vad de har gjort och med deras smeknamn eller ”tagg”. Utövarna hittar bl.a. varandra och bilder på verken på olika forum eller hemsidor. Det faktum att gatukonst ofta sker olagligt och att det är en ganska anonym och sluten krets så blir det nog en lite lätt ”vi mot dem”-gruppering. Konstnärerna identifierar sig och känner tillhörighet med de andra kämparna och minskar tron för samhällets normer och regler.
I och med att kulturen är en rätt så anonym sådan kan människor med olika bakgrund, ideologier, kön och ålder få någonting gemensamt genom sin konst då de i vardagen kanske inte skulle komma så bra överens.

Inom gatukonsten verkar det inte riktigt finnas någon särskild hierarki bland utövarna. Däremot verkar det som att de som är väl etablerade och har blivit erkända som duktiga har lite högre status än nykomlingar vars taggar ingen har hört talas om tidigare.
Likt graffitin blir gatukonsten också ett sätt för dessa att synas och bli lite kända inom en mindre krets- varje gång deras tagg syns vid ett verk på en plats blir det ett slags ”här var jag”, en liten bit i historien. Att ”lyckas” inom gatukonst fungerar dock inte riktigt på samma sätt som med t.ex. konsten man finner på vanliga konstgallerier. Jag tror inte riktigt att det är något utövarna strävar efter. Ett exempel på en gatukonstnär som blivit känd för allmänheten är britten med smeknamnet ”Banksy”. Han har med sin fina och provokativa gatukonst blivit världskänd och har fått sin konst sålda på auktioner till kändisar för hundratusentals kronor. Banksy kan då anklagas för att vara en hycklare då hans konst kan uppfattas som kritisk mot det kommersiella.

Rätt eller fel?

Några av de som svarade på mina frågor valde att göra detta i form av privata meddelanden eller så uppgav de inte exakt ålder i tråden. Om det är för att slippa att eventuell polis eller andra använder information som pusselbitar för att länka ihop dem med en viss ”tagg” vet jag inte.

Inte helt sällan håller utövare av gatukonst även på med graffiti eller har gjort det tidigare. Likt graffiti som gatukonst är nära besläktat med, är mycket av gatukonsten mer eller mindre olaglig. Därför händer det ofta att utövarna ger sig ut på nätterna i skyddet av mörkret för att sprida sin konst och inte bli ertappad. Däremot kan viss gatukonst på sin höjd ses som illegal affischering då det kanske bara handlar om klisterlappar eller upptejpade pappersbitar. I och med att det inte är en så värst laglig kultur kan det likt graffiti locka till sig spänningssökande ungdomar som är ute efter en kick.

Jag själv är lite dubbelt inställd till om gatukonsten är ”rätt” eller ”fel”. Jag tycker inte den riktigt skadar någon om den sätts upp på allmän plats och på ett smart sätt livar upp den gråa tillvaron lite. Men om det handlar om några fula klisterlappar med t.ex. guerilla-reklam för en hemsida som sätts upp på någon toalettspegel eller så tycker säkert många andra likt jag att det bara förstör. Många gatukonstnärer verkar dela en likadan sorts hederskodex som graffitikonstnärer att de inte målar eller sätter upp saker på privat egendom som bilar eller bostadshus- fast det sker tyvärr undantag.

Postat av under Affiliatemarknadsföring, Marknadsföring på Internet.

Jag tänkte att jag ska vara lite generös och ge er lite olika knep att med hjälp av Internet dryga ut kassan. Som student eller liknande som inte direkt badar i pengar, är det alltid trevligt med lite extra pengar eller kuponger till plånboken. Så här får ni lite av mig beprövade tips!

Survey-undersökningar

Företaget skickar olika undersökningar till din mailadress som du får svara på. Om du stämmer in på målgruppen de tänkt till undersökningen får du möjligheten att svara på frågor om alla möjliga ämnen och bli belönad i pengar eller poäng som sedan omvandlas till en belöning efter att en viss summa uppnåtts.

Ciao! surveysAdress? http://www.se.ciao-surveys.com
Belöning?
SEK. När du tjänat minst 70 kr eller så kan du välja att skicka dessa till ditt PayPayl-konto (som du tyvärr måste skaffa om du inte redan har ett). Du kan också bjuda in  kompisar och tjäna 5 kr/per värvad.
Vanlig belöning? Mellan 6 – 20 kr/svarad enkät. Enkäterna tar mellan 5 – 60 min att svara på.

+
Undersökningar skickas ofta, rätt bra betalt, går snabbt att tjäna lite pengar

Du måste ha ett PayPal-konto för att få betalt. Det tar flera veckor att få pengarna till din PayPal när du väl valt att få utbetalning.

Panel.se

Adress? http://www.panel.se
Belöning?
SEK. När du tjänat minst 60 kr eller så kan du välja att skicka dessa till ditt PayNova-konto (som du tyvärr måste skaffa om du inte redan har ett).
Vanlig belöning? Mellan 5 – 20 kr/svarad enkät. Enkäterna tar mellan 5 – 30 min att svara på. Du får även 1 kr om du nu inte passar in i den tilltänkta målgruppen för undersökningen.

+
Rätt  bra betalt i kronor per nedlagd minut. Går rätt snabbt att få in lite pengar.

Du måste ha ett PayNova-konto för att få betalt.

Cint.seAdress? http://www.cint.se
Belöning?
SEK. När du tjänat minst 100 kr kan du välja att skicka dessa till ditt bankkonto.
Vanlig belöning? Mellan 5 – 20 kr/svarad enkät. Enkäterna tar mellan 4- 30 min att svara på. Du får även 1 kr om du nu inte passar in i den tilltänkta målgruppen för undersökningen.

+
Rätt  bra betalt i kronor per nedlagd minut. Går rätt snabbt att få in lite pengar. Du får betalt till ditt vanliga bankkonto.

Du måste ha tjänat minst 100 kr för att få utbetalning, vilket är rätt högt jämfört med de andra sidorna.

Din åsiktAdress? http://www.dinasikt.se
Belöning?
SEK som omvandlas till en belöning. När du tjänat minst 100 kr kan du omvandla dem och välja att få en belöning i form av värdecheckar från Coop, SF Bio, Stadium, McDonald’s eller CDON.com.
Vanlig belöning? Mellan 5 – 20 kr/svarad enkät. Enkäterna tar mellan 10- 30 min att svara på.

+
Rätt  bra betalt i kronor per nedlagd minut. Går rätt snabbt att få in lite pengar. Många olika sorters belöningar att välja mellan som skickas hem till din brevlåda ganska snabbt.

Du måste ha tjänat minst 100 kr för att få utbetalning, vilket är rätt högt jämfört med de andra sidorna. Vissa kanske tycker det är trist att det inte är kontanter.

Test and vote

Adress? http://www.testandvote.com
Belöning?
Poäng. När du tjänat minst 65 000 poäng eller så, kan du omvandla dem och välja att få en belöning i form av värdecheckar värda 150 kr från Accentiv (kan användas hos Åhléns och Toys ‘R Us) eller hos CDWOW.com.
Vanlig belöning? Mellan ca 500 – 5000 poäng/svarad enkät. Enkäterna tar mellan 10- 60 min att svara på.

+
Man kan även tjäna poäng på att göra små undersökningar inne på själva sidan. Testandvote går också ut på att medlemmar kan få och testa nya produkter.

Rörigt med poäng istället för kronor, begränsat med vad man kan använda poängen till. Tog lång tid för mig att skramla ihop mina första 60 000 poäng.

Inboxdollars

Adress? http://www.inboxdollars.com
Belöning?
Amerikanska Dollar. När du tjänat minst 30$ kan du få dem till ditt bankkonto?
Vanlig belöning? Olika i $ beroende på vad för sorts undersökning du gör eller vad du gör genom deras sida.

+
Deras sida är inbjudande och har flera andra sätt att tjäna pengar på än att få undersökningar skickade till din mail. Det går riktigt snabbt att tjäna de första 5$.

Sidan är på engelska och eftersom jag angett att jag är svensk har jag inte fått en enda undersökning till min mail än, trots att jag varit medlem i flera månader. Sidan verkar vara mest för folk från USA eller Kanada så om du inte lyckas trixa till det är det nog slöseri med tid.

Ta emot reklam i din e-post

EmailadvertsAdress? http://www.emailadvert.se
Belöning? SEK. Utbetalning sker när man tjänat minst 200 kr.
Vanlig belöning? 50 öre per klickad länk i varje mail. 1 kr per rekryterad medlem och 5 öre per klick från rekryterade.

+
Väldigt bekvämt sätt att tjäna pengar på, bra med provision på klick från rekryterade.


200 kr är en galet hög gräns för utbetalning. Ett tag fick jag minst ett mail om dagen, nu får jag dem väldigt sällan, vilket gör att det tar lång tid att få ihop pengar.

Tjäna och spara pengar på det du gör online


PlusikassanAdress? http://www.plusikassan.se
Belöning? SEK. Utbetalning sker när man tjänat minst 200 kr.
Vanlig belöning? 25 öre – 15 kr per utförd handling. Man tjänar pengar för att registrera sig på olika sidor. Man kan även få olika % rabatt vid näthandel genom Plus i kassan.

+
Det går snabbt att tjäna de första tiorna, bra rabatter ifall man ska köpa saker på nätet- särskilt lite dyrare saker.


200 kr är en för hög gräns för utbetalning. När man registrerar sig på andra sidor och på så sätt tjänar pengar så hamnar man lätt med i massor med nyhetsbrev och annat.

Postat av under Teknik.

Jag har själv en iPod Touch så alltså kommer jag inte tipsa om några program som har funktioner för kamera, telefoni, sms eller 3G som i princip är de sakerna som skiljer de två prylarna från varandra. Men här kommer tips på 5 användbara och dessutom gratis program, eller s.k. “apps” som finns tillgängliga att ladda ner från iTunes.

Free RSS reader

Free RSS Reader

Free RSS Reader är ett simpel men ändå så funktionellt och bra program. Man matar in adressen till ett RSS-flöde och får sedan när Wi-Fi finns tillgängligt, de senaste nyheterna att läsa. Flödena blir väldigt läsvänliga då det går att zooma in och läsa på bredden i landscape-läge. En stark fördel med det här programmet är att du kan läsa redan mottagna nyheter även fast du är offline, vilket innebär att man på morgonen kan ladda in senaste nyheterna i RSS från t.ex. DN.se och sedan läsa dessa på bussen.

iTunes remote

iTunes Remote

iTunes Remote är en app gjorda av Apple själva som du kan styra ditt iTunes hemma i datorn sittandes i soffan. Detta kan tyckas vara en rätt onödig funktion, men för den som har ett stort vardagsrum eller vill kunna sköta musiken från andra rum är det jättebra. För att få det att fungera får du en fyrsiffrig kod i appen som du ska mata in i iTunes – sedan kan du kontrollera musiken med det trådlösa nätverket. Det häftiga är att du kan bläddra mellan alla artister, album och se skivomslagen från din dator i din iPhone/iPod vilket gör det hela väldigt bekvämt och estetiskt tilltalande.

Files lite

Files lite


Files lite är en slags demo-version av originalet, vilket innebär att den har en del begränsningar: som 200 MB i lagringsbegränsning. Men det förhindrar inte att den här applikationen blir väldigt användbar. Vad gör Files lite då? Jo det kan visa dina Office-filer som Word, Excel, Powerpoint samt PDF, HTML och bilder direkt i din handhållna enhet! Jag letade ett tag efter något i denna stil, men jag ville inte behöva köra s.k. jailbreak eller betala 100 kr för det.
För att föra över filerna till din enhet kopplar du upp via ditt lokala nätverket på en adress som angivs i programmet. Files lite fungerar då lite som en server som du drar över önskade filer till. Dessa kan sedan visas offline och zoomas in på. Nackdelarna är väl att man inte kan redigera dokumenten, visa powerpoint i presentationsläge eller söka i dokument – men det är ändå ett klockrent program med funktioner som jag tycker nästan borde ha ingått från början.



Palringo

Palringo Instant Messenger Limited


Palringo är en app som gör att du kan chatta med andra människor ungefär så som du brukar göra vid datorn. Programmet har stöd för flera olika login-möjligheter som MSN/Live Messenger, Yahoo! Messenger, ICQ och iChat m.fl. För att få det att fungera måste du skapa ett Palringo-konto, men det går jättesnabbt och är också det gratis. Själv har jag inte riktigt fått in snitsen med att skriva på touchscreen, men för dem som har det och vill typ ligga i sängen och chatta eller så är Palringo jättebra!

TV.nu

TV.nu

Precis som programmets namn så är det vad som erbjuds: Vad som är på tv nu. Likt hemsidan med samma namn kan du snabbt få överblick på vad som går nu och om en liten stund på 17 kanaler i det Svenska utbudet. Det går även att se större tablåer, men applikationen har inte riktigt lika många funktioner som hemsidan där man kan söka, hitta många fler kanaler och anpassa sin egen tablå. Trots det är TV.nu ändå en bra applikation för sitt ändamål och dessutom gratis.

Postat av under Design.

Hur skulle det se ut i TV-tablån om programmen hette vad de egentligen handlade om?
Så här tror jag i alla fall…

Sex and the City blir: “Sex and The Golddiggers”
Sex and the golddiggers

Let’s Dance blir: “Let’s tina upp våra svalnade kändisskap”
Let's tina upp våra svalnade kändisskap

Jerry Springer Show blir: “Kast med liten stol”, ett annat alternativ skulle vara “Bleep”
Kast med liten stol

Lost blir: “Helt jävla lost med alla twistar”
Helt jävla lost med alla twistar

Extreme Makeover Home Edition blir “Extreme Produktplacering”
Extreme produktplacering

Ice road truckers blir: “Skäggiga gubbar som aldrig kommer iväg med sina lastbilar”
Skäggiga gubbar som aldrig kommer iväg med sina lastbilar

Postat av under Marknadsföring på Internet.

Framtidens datorspelande

Här kommer en text jag skrev till ett grupparbete i första kursen på universitetet om framtidens datorspelande:

Spelen uppnår nya tekniska nivåer och påskyndar utvecklingen

Redan nu ställer spelare högre krav på sina spel, men längre fram kommer de vara ännu högre. Krav som på mer avancerad grafik och nästan mänsklig A.I. (Artificiell Intelligens). Detta leder till att spelutvecklare ständigt måste vara längst fram när det gäller hårdvara och teknik som existerar nu och snabbt anpassa sig till det som kommer att användas i framtiden. Tidigare var det den dyra militären som drev på utvecklingen av datorhårdvara och programvara, nu är det istället den billiga, kommersiella spelmarknaden som driver på utvecklingen.

De ökade kraven och faktumet att Moores lag (som lyder att antalet möjliga transistorer på ett datorchip fördubblas varje år) i princip har brutits, gör att datorer har möjlighet att förmedla allt mer avancerade spelupplevelser.
Vi ser redan nu spel som ”Crysis” och ”Assassin’s Creed” släppas på marknaden – spel som tar grafiken, interaktion och AI:n till en ny nivå och gör att många datorspelare överväger att uppgradera eller köpa nya datorsystem.

Datorspel – en framtida marknadsplats

Det dröjer inte länge innan speltillverkare inser att även kvinnor är en underskattad målgrupp som kan vara attraktiv att utveckla spel till. [1]
I framtiden kommer spelande tjejer inte vara tvungna att något som måste vara rosa och sockersöta spel i stil med ”Barbie”, utan mer intelligenta spel med starka kvinnokaraktärer och ett djupare psykologiskt plan.

Då spel får en bredare publik, sprids även affärsintresset för datorspel.
Multi-nationella företag öppnar upp ögonen på allvar, för spel som ett reklammedium. Spelet som nöjesmedium och ekonomisk betydelse har i framtiden sprungit förbi film med hästlängder och det kommer nog bli allt vanligare att vi får se reklam eller produktplacering när vi spelar.

Trenden idag med att online-rollspelare köper fastigheter, vapen eller karaktärer i spelen, kommer ha större betydelse och inflytande i spelen då verkligheten flätas samman tätare med den virtuella världen där spelaren kan gå på rockkonsert efter några timmars drakslaktande.

Nya sätt att spela och interagera

Sätten att styra och uppleva ett datorspel i framtiden skiljer sig ganska mycket mot hur det är idag. I framtiden blir der mer fokus på att spelaren ska kunna få en mer realistisk upplevelse av spelet och då inte bara av det visuella – utan nu även genom de andra sinnena.

Experter tror det bli vanligare mer att användaren spelar genom röststyrning, vilket innebär att t.ex. karaktären i spelet styrs av muntliga kommandon istället för att peka och klicka. Spelutvecklare lär inse att kommunikationen är en vital del av många spel (särskilt multiplayer) och satsar mer på att inkludera sociala funktioner i spel, som text-, bild- och röstbaserade kommunikationsmetoder.

Inom kort kommer det även bli vanligare med en alternativ typ av multiplayer-spelande, att co-operativa spel släpps, där mellan 2- 4 spelare samtidigt tar del av historian och förprogrammerade händelser och spelar tillsammans mot datorn. [2] Denna typ av spelläge finns redan i TV-spel som ”Halo 3”, men är inte så vanligt än.

I framtiden förväntas även fler spel ha stöd för den växande tekniken ”multi-touch”, d.v.s. att flera händer eller fingrar använder skärmytan samtidigt och manipulerar vad som finns på den. Detta möjliggör att allt fler och fler barn, äldre och de med svårigheter eller handikapp börjar spela och använda datorer.

En befintlig teknik, kallad ”haptik”, en mer avancerad ”force feedback”-kontroll som simulerar att användaren känner strukturer, vidrör objekt och känner former – kommer utvecklas och revolutionera sättet vi spelar.

Något som en del tror kommer tillbaka, är den gamla trenden med ”Virtual Reality”. Vågen med VR förväntas kommer tillbaka igen i och med nästa generations konsoler, generation 8 runt år 2012. Tidigare försök med VR har inneburit att användaren haft på sig en hjälm med inbyggda skärmar och högtalare i.
Forskare kommer försöka göra VR till något som kan förmedla information till användarens hjärna utan en bildskärm, kanske genom att man använder sig av konstgjorda sinnesimpulser eller fysiska implantat, likt hos en cybernetisk organism (cyborg).

I och med system som VR och liknande blir spelarens deltagande mer realistisk och gränsen mellan verklighet och fiktion suddas allt mer ut. Sherry Turkle beskriver i sin artikel att ”I flipper agerar du med bollen. I Pac-Man är du munnen” [3] Med den framtida tekniken tas detta ett steg längre än att bara styra en karaktär, istället skulle det i princip kunna vara just din mun som är Pacmans mun i spelet.

Riskerna med framtidens möjligheter

Samtidigt som man ser på alla fantasiska möjligheter som framtidens datorspelande för med sig, går det oundvikligen att måla upp en del skräckscenarion. Problemet idag med det allt mer utbredande datorspelsberoendet riskerar att vara ett ännu större problem i framtiden då virtuella världar kan för inbitna spelare, nästan kan fungera som substitut för den riktiga.

Om spelare dessutom får både visuella och konstgjorda sinnesintryck från spelen, kan återvändandet till den riktiga tillvaron desto hårdare. Belöningssystem kan istället för poäng eller positiv respons som i sin tur ger utsöndring av dopamin hos användaren, kanske reduceras till att bli positiva känslor direkt till användarens sinnen. Detta tillsammans med den ökade realismen leder till att framtida spel kan bli drogliknande.

Källor:
[1] Kolumn i Metro Teknik 2007-09-25 av Annika Olofsdotter Bergström
[2] Teori av Johan Kristiansson, VD för Starbreeze – M3 #7 2007, s. 48
[3] Översatt från s. 502, “Video Games and Computer Holding Power” av Sherry Turkle, The New Media Reader, 2003, red. Noah Wardrip-Fruin & Nick Montfort, The MIT Press