Postat av under Marknadsföring på Internet, Varumärke.

Filmbranschen har ett antal olika knep de gärna tar till för att få dig att köpa filmen. Här får du reda på några typiska sätt som filmers marknadsföring kan riskera att lura dig på.


Med en trailer som är felaktigt ihopklippt eller missledande

En filmtrailer ska likt en vanlig reklamfilm sätta tonen för produkten, i det här fallet filmen och visa noga utvalda delar som ska locka publiken att betala för att se filmen. Detta kan lätt bli missledande om klippen som väljs inte är representativa för filmens tema eller handling eller om musiken och tempot inte heller passar med vad den slutgiltiga filmen innehåller.

Exempel: Filmen Jarhead som är ett krigsdrama som handlar om ett gäng amerikanska soldater under Kuwait-kriget. Trailern får filmen att framstå som en actionfylld krigsrökare med en del humor när den riktiga filmen är ett pratsamt drama där personerna aldrig får kriga på riktigt.

Watchmen blu-ray

Med nya utgåvor

Det här ett riktigt girigt sätt som filmbolagen använder för att mjölka ur så mycket pengar som möjligt ur en film på DVD. Det kan släppas en special edition, collectors edition, directors cut, extended cut och så vidare av samma film där det enda som skiljer är några minuter i speltid eller lite extramaterial. Detta gör konsumenter förvirrade och leder till att de som redan köpt en utgåva känner sig lurade. Som om det inte vore nog kommer filmen sen på Blu-ray i lika många utgåvor.

Exempel: Watchmen theatrical cut DVD, The Director’s cut Blu-ray, The Director’s cut (Two-disc Special Edition) The Ultimate cut blu-ray.

Genom att säga att historien är baserad på “verkliga händelser”

The Blair witch project använde en smart och nytänkande marknadsföring där flyers sattes upp med texten “missing” och bilder på skådespelarna. Skådespelarna var i samband med biopremiären gömda för att öka tron att det man såg var “på riktigt”. Detta var en smart packeterad lögn som inte alla filmers marknadsförare lyckas med lika bra med.

Ofta ser vi omslag och posters stoltsera med “baserad på en sann historia” vilket för tankarna till att det man får se faktiskt är ett återskapande av något helt sant! Sanningen är att dessa filmer oftast är löst inspirerade av en verklig historia. Även om filmen är baserad på en sann historia så lär filmmakarna ha kryddat till den, glorifierat eller vinklat det så att det ändå blir mer fiktivt en historiskt korrekt.

Sky captain

Med kända namn som inte har så mycket med filmen att göra

Hur många gånger har inte en film försökt sälja in dig med “från producenten av…” eller “av de som gjorde…”? I filmbranschen är producenten den med störst makt på en filmproduktion och bestämmer över regissör, personal och finansiella uppgifter. En etablerad producent kan ge en indikation på att produktionen har kvalitet och har potential för att tjäna pengar men det är ingen garanti för att filmen är kul att se på eller kreativ, vilket främst är regissörens ansvar. En känd producent kan mycket väl ha pumpat in pengar i ett filmprojekt som en risig regissör har hand om och då regissören inte är så känd så är det producentens namn som placeras på affischen.

Ett annat sätt namn används för att sälja in dig och riskerar att lura dig är när en gammal bortglömd film marknadsförs med en person som på senare år blivit kändis. Vid nyutgåvan framhävs kändisens roll i filmen och det uppfräschade omslaget får det att se ut som en ny film.

Eller varför inte locka med ett känt namn fast skådespelaren i fråga bara är med en kort stund i filmen? Till exempel filmen Sky Captain and the World of tomorrow där Angelina Jolie bara är med några minuter men ändå är med på omslaget.

Postat av under Sociala medier.

Dragonage på Digg.com

När man ska marknadsföra ett nytt rollspel som Dragon Age är den sociala länksidan Digg.com ett utmärkt val för många ur den potentiella målgruppen hänger där. Felet de marknadsansvariga för Dragon Age gjorde var att i princip ta över all reklam för några dagar sedan på delar av Digg. Besökare blev helt överösta i form av en störande Flash-bakgrund, flertalet bannerannonser och sponsrade nyhetsartiklar.

På en plats som Digg är detta något som snart blir en stor sak när många frustreras av det, vilket gav artiklar som “How to remove the Digg Dragon Age ad” och “Who on Digg hates this?“.

Det kanske inte är någon stor sak kan man tycka, men när dessa två artiklar för närvarande har respektive 2386 respektive 9741 “diggs” och vissa i de hundratals kommentarerna skriver att de inte kommer att köpa spelet enbart för all störande reklam.

Detta är alltså ett exempel på hur man inte ska göra som Internetannonsör då det är ett sätt att irritera målgruppen och förlora många potentiella kunder samt skapa dålig publicitet runt spelet.

Fler bilder:
Dragonage spam på Digg

Postat av under Affiliatemarknadsföring, Marknadsföring på Internet.

Idag fick jag ett brev på posten från Domain renewal group vilket fick mig att lyfta på ögonbrynen för att det är inte några som jag har haft något att göra med tidigare. Extra konstigt var det för att det handlade om ett domännamn som jag förnyade för några dagar sedan genom webhotellet One.

Varning för Domain renewal group

Domain renewal group ville att jag skulle förnya denna .net-domän genom dem och på så vis flytta över domänet och tjänsten till dem, plus till ett överpris dessutom (28 € för ett .net-domän – skojar du med mig?).

En snabb sökning på Google avslöjar direkt Domain renewal groups mer tvivelaktiga affärsmodell. Förutom att du får betala överpris för ditt domän så förlorar du de tidigare inställningarna och jag skulle gissa att det blir krångel om man som jag har sammankopplat mitt domän med webhotell.

Vad domain renewal group gör är att de söker igenom WHOIS-databaser med domäner som är på väg att gå ut och därefter skickar ett dyrt brev från Jamaica i New York till domänets ägare med detta kalaserbjudande. De som inte tittar så noggrant riskerar att bli av med både pengar och inställningar, så om du får ett brev från Domain renewal group – släng det!

Postat av under Varumärke.

Idag tänkte jag bjuda på snygga förpackningar från fyra Svenska företag som du dessutom kanske inte visste är just Svenska från början. Kommentera gärna vad du tycker!

Santa Maria orange pepperSanta Maria rock and sea salt
Santa Maria wasabi and sesame
Santa Maria kryddor

Santa Maria

är ett gammalt Svenskt familjeföretag grundat 1946 och som nu finns i hela Europa. Santa Marias kryddburkar känns däremot långt ifrån gamla med sitt rena och färgstarka utseende som får kryddorna att bli lika mycket en inredningsdetalj som smakhöjare i köket.

Recipe for men

Recipe for men

Att utforma kosmetika och parfymer med blinkningar åt medicin och läkemedel har med framgång använts tidigare av bland annat Chanel, men den mest klockrena varianten är Svenska Recipe for men.
De har tagit det steget längre och har både ett namn och utseende som ser ut att vara från Apoteket den dagen läkemedelsverket släpper lös tyglarna lite. Recipe for men:s förpackningar har den där typiska klisterlappen som återfinns på receptbelagda läkemedel och kommunicerar på ett kraftigt sätt produkternas “helande” effekt.

WESC Bongo

WESC Bongo-hörlurar

Förutom att ha ett roligt namn på produkten har Svenska streetwear-märket WESC’s Bongo-hörlurar en snygg förpackning. Förpackningarna ser lite lyxiga ut som för Apple’s iPod och det skulle precis som med Apple’s förpackningar, ta emot att slänga en Bongo-förpackning i återvinningscentralen.

 

BRIO to go
BRIO to play

BRIO

Svenska BRIO förknippar du nog som jag med träräls och de där svarta hundarna som rullas och andra barnleksaker. BRIO gjorde nyligen en renovering i princip all kommunikation och delade även upp produkterna i mer moderna underkategorier. Kvar finns fortfarande trärälsen och de svarta hundarna, men till det har dem lyckats fixa snygga och färgstarka förpackningar, butik och hemsida vilket lett till nomineringar av guldägg.

Postat av under Varumärke.

Marco pasta och Nintendos Mario

Idag när det var dags för lunch och pasta stod på menyn, upptäckte jag att det fanns en påse med “Marco pasta” i köksskåpet. På förpackningen syns en karaktär som är ofrånkomligt lik Nintendo’s kultförklarade spelkaraktär Mario.

Vid en snabb sökning med Google verkar det som att många människor, särskilt i spelforum har lagt denna pasta i sin varukorg när de handlat på Willy’s. Då många uppenbarligen köpt pastan inte bara för sitt billiga pris, utan även för den igenkänningsbara karaktären på förpackningen så tycker jag det luktar lite renommésnyltning här. Frågan är om Nintendo har uppmärksammat detta än eller inte bryr sig. Vad tror du?