Postat av under Varumärke.

Bostongurka

Bostongurka

Det populära tillbehöret Bostongurka, en inläggning bestående av gurka och ett antal kryddor är något många gillar att ha på t.ex. korven. Vad många däremot inte vet är att Bostongurka är ett registrerat varumärke som tillhör Procordia Food AB, vilka som äger Felix.

1999 lanserade Björnekulla en egen gurkmix med namnet Bostongurka vilket ledde till att Procordia drog Björnekulla inför rätta för varumärkesintrång. Björnekulla hävdade att namnet blivit så inarbetat i språket, att varumärket hade degenererat. År 2005 nådde målet en förlikning som innebar att Procordia behåller ensamrätten om namnet.

Jacuzzi

Jacuzzi

Jacuzzi brukar vara benämningen på badkar med inbyggda jetstrålar som masserar kroppen. Jacuzzi är faktiskt från början ett amerikanskt företag grundat 1915. Företaget försöker framhäva att dem är originalet  i reklam med texter som ”We are Jacuzzi, everyone else’s are just hot tubs”.

Vaseline reklam

Vaseline

När jag säger ordet vaselin tänker nog de flesta på den gul-gröna burken som går att köpa på Apoteket som det står ”Kløver vaseline” på. På den burken står det ett ® efter ”Kløver” men inte efter ”vaseline”. Vaseline är nämligen ett registrerat varumärke som ägs av det stora företaget Unilever och registrerades som varumärke år 1905. Vaselin är även känd som petroleumgelé och används för behandling av torra läppar, smörjmedel och förr som hårpomada.

Thermos reklam

Thermos

Thermos blev officiellt ett degenererat varumärke i USA 1963, men det tyska företagets varumärke Thermos är fortfarande ett registrerat varumärke i andra länder. Thermos eller termos är en isolerad behållare som används för att bland annat hålla kaffe varmt  när det tas med på utflykter eller föreläsningar av studenter som undertecknad. Isoleringsförmågan kommer från att termosflaskan inuti har dubbla väggar med vakuum däremellan. Tidigare termosar var tillverkade av glas vilket jag upplevt nackdelen med när jag var yngre och hade med dryck till skolan och glaset gick sönder inuti.

Rollerblade reklam

Rollerblade

Rollerblade är en sort av rullskridskor av typen inlines och namnet Rollerblade är ett registrerat varumärke som ägs av italienska Nordica. Varumärket har använts sedan 1983. Inlines blev en stor trend på 1990-talet och Rollerblade blev ett märke vars namn blev ett samlingsbegrepp för många andra inlines som inte var av märket Rollerblade och så är det fortfarande.

Jeep reklam

Jeep

Jeep-bilen kom 1941 och användes med stor framgång av de allierade under andra världskriget och används idag av många civila för mer eller mindre krävande ändamål. Namnet Jeep tros komma från förkortningen GP; ”General Purpose) som på ett slappt sätt uttalades för just Jeep. Idag så kallas i princip alla bilar med samma karaktärsdrag som det amerikanska originalet för en Jeep, detta även av seriösa motorjournalister. Jeep är dock ett registrerat varumärke som ägs av Chrysler.

Postat av under Teknik.

Fredagen den 6:e Mars höll jag och min grupp en presentation om fildelning med temat ”medborgaren och ansvaret” hos Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).

I en tid med rättegångar och nya lagföreslag som kränker Svenskarnas integritet, kan det vara hälsosamt för myndigheter och mediabolag att istället utnyttja tekniken istället för att gå mot den.

Här följer sju exempel på sätt som på rätt sätt kan ge mediabolagen större spridning, minde distributionskostnader och t.o.m. högre försäljning.

Erbjud lagliga alternativ

Spotify
Spotify
http://www.spotify.com

– Strömma musik
– Stort utbud
– Gratis med reklamavbrott eller 99 kr/mån för premium-konto
– Skivbolag får reklamintäkte
r

Last.fm
Last.fm
http://www.last.fm

– Strömma musik
– Gratis
– Registrerar och ger information
– Topplistor och rekommendationer
– Artistroyalty


Utnyttja den nya tekniken och medierna

Nine Inch Nails
Nine Inch Nails och The Pirate bay
http://www.thepiratebay.org
News.com.au-artikel

– Hel skiva inlagd av bandet för nedladdning på torrent-trackern The Piratebay
– Positiv respons från musiklyssnare
– Mycket gratis PR

Monty Python
Monty Python och Youtube
http://www.youtube.com/user/montypython?blend=1&ob=4
Youtube-artikel

– Egen kanal på Youtube
– Klipp från sketcher
– Ökad försäljning med 23 000 %

Michael Buckley
Michael Buckley och Youtube
http://www.youtube.com/user/whatthebuckshow?blend=2&ob=4
New York Times-artikel

– Privatperson som tjänat över 100 000 $ genom reklam på Youtube
– Något för TV-bolag och skivbolag
– Allt fler inser potentialen

Revision3
Revision3
http://www.revision3.com
PRblaze-artikel

– Amerikanskt Internet-TV-företag
– Nästan hälften av tittarna köper av programmens sponsorer
– Avsnitt för nedladdning eller strömmande
– Sponsorer integreras sömlöst i innehållet

Steam
Steam
http://www.steam.com

– Mjukvara från Valve
– Flera datorspel på samma ställe
– Stärker flerspelarläge
– Community: lätt att spela med vänner
– Köpa och ladda ner direkt på Internet

Rikta in den fysiska försäljningen

Statoil
Statoil
http://www.statoil.se
DN-artikel

– Ökad volym + samma pris som onlinebutiker
– Ökade skivförsäljningen med 47%
– Impulsfaktorn – folk blir sugna på skivor i bilen

Postat av under Varumärke.

Något som på de senare år har blivit allt mer vanligt i filmer är s.k. produktplacering, att ett företags vara eller tjänst visas upp eller nämns under en viss tid i en spelfilm. I de flesta fallen går produktplaceringarna ganska omärkt förbi, eller så blir det på sin höjd ”jaha så han har en Nokia-mobil”. Men här är 5 exempel på filmer där det hela istället blir helt bisarrt och mer eller mindre sänker filmens helhetsintryck.

Casino Royale
5. Casino Royale (2006)

James Bond-filmerna är nog de filmerna många tänker på först när det snackas om produktplacering i film. Här visas det upp glassiga kostymer, bilar, klockor och accesoarer utan att skämmas. Casino Royale är nog inte lika störande som Die another day med antal produkter i bild, men Casino Royale är den jag minns färskast. I
Casino Royale
zoomas det in på märken och i en diskussion mellan bondbruden och Bond om dyra klockor nämns märken vid namn.

Produktplacerade märken i urval: Sony Ericsson, Ford, Omega, Rolex…

Klipp på Youtube

Blade Trinity
4. Blade: Trinity (2004)

I den tredje Blade-filmen Blade: Trinity är det främst märket Apple som används på ett skamlöst sätt. Jessica Biels karaktär Abgail gör ”playlists” med MP3-låtar att lyssna på med sin iPod när hon jagar vampyrer. Vi får se när hon laddar upp Triphop-musik från sin Macbook till hennes iPod via iTunes. Fenomenet diskuteras även och visas upp som en viktig del av hennes förberedelser inför strid flera gånger. Ett desperat försök till att försöka ge hennes karaktär personlighet.

Produktplacerade märken i urval: Apple, General Motors…

The Island
3. The Island (2005)

När det gäller mängden olika märken som visas upp i bild i en film så tar nog The Island priset. Som om den störiga fokusen på varumärken inte vore nog så nämner till och med karaktärerna i filmen några av märkena utan att det gör någon skillnad för filmens handling. Mest pinsamt är det när en Cadillac-bil nämns med märke, serienummer, hästkrafter och pris.

Produktplacerade märken i urval: Puma, Speedo, Apple, Xbox, Aquafina, Budweiser, Amtrak, Reebok, Calvin Klein, MSN Search, Mack, Michelob, Nokia, Cadillac, Ben & Jerry’s, Amex Blue, Adidas…

Klipp på Youtube

Epic movie
2. Epic Movie (2007) och Date Movie (2006)

Förutom att dessa två filmerna är några av de mest plågsamt dåliga jag någonsin sätt så integreras produkter i bild på ett lika smaklöst sätt som ”humorn”. Här är produktplaceringen däremot medvetet inkluderad för komisk effekt (eller?), men det är fortfarande hyfsat irriterande med fiskpinnar som åker runt i bild eller någon appropå ingenting håller upp en mobiltelefon och säger dess namn.

Produktplacerade märken i urval: Apple, Cap’n’ Crunch, Cristal, Fritos, Blackberry, Kangol, T-Mobile Sidekick…

I, robot
1. I, Robot (2004)

Vilken är det mest frustrerande exemplet på produktplacering i film? Jo det måste vara
I, Robot där hur många märken som helst visas upp och nämns vid namn redan tio minuter in i filmen. Jag kan ändå godkänna produktplaceringen av Audis koncept-bil som de utvecklade just till filmen, eftersom den ändå är rätt häftig. Däremot när Will Smiths karaktär står och öppnar en kartong med Converse All-Star-skor, sätter på sig dem och berömmer deras passform känns verkligen som ett reklamavbrott och inte en del av filmen. Spiken i kistan är senare i filmen när hans mamma frågar vad han har för skor på sig, varpå han sätter upp foten på bordet och visar och säger ”Converse All-Star Vintage 2004”. Och det är inte sista gången hans skor nämns i filmen! Behöver jag ens tillägga att de har absolut ingenting med handlingen att göra?

Produktplacerade märken i urval: Fed-Ex, Converse, Audi, US. Robotics…

Klipp på Youtube


Minority report
Gränsfall: Minority Report (2002)

Scenen där Tom Cruise karaktär går igenom ett shopping-centrum och får sina ögon avlästa och därefter får personifierad 3D-reklam kan tyckas vara en rätt störig bit av filmen. Från reklamen skriks det t.ex. ut att han ser ut att behöva en Guinness, vilket kanske inte är det roligaste att få höra bland folk. Jag tycker dock det är en häftig scen som visar hur reklam riskerar att spåra ur lite i framtiden. Och så är det intressant när han läser en tidning på tunnelbanan och texten och bilderna är rörliga. Däremot sen när han besöker en The Gap-butik är jag inte lika entusiastisk längre.

Produktplacerade märken i urval: Lexus, Guinness, American Express, The Gap, USA Today…

Klipp på Youtube

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

Postat av under Varumärke.

Frimärken

Förra veckan tappade jag konstigt nog mitt multi-kort som bland annat fungerar till Universitetsbiblioteket på Stockholms Universitet. Idag möttes jag av en positiv överraskning då inte någon bara hade hittat mitt kort, utan biblioteket hade dessutom skickat kortet med brev hem till mig. Kuvertet var adresserat för hand med bläckpenna vilket är en tyvärr allt för sällsynt syn bland brev idag. Då slog det mig hur mycket ett sånt brev egentligen måste sticka ut i posthögen i dagens samhälle där de flesta utskick man får är adresserade elektroniskt och opersonliga. Tyvärr var det inget frimärke på brevet från biblioteket – frimärken ser jag nog ännu mer sällan på brev.
När var det senast du fick ett brev adresserat med handstil och med ett fint frimärke på? Jag minns knappt när, men jag vet att det med störst sannolikhet var från en vän eller en släkting i alla fall. Detta tror jag är något som företag underskattar när de skickar ut allt ifrån information till anställda till direktreklam till stackars privatpersoner. Ett gammaldags snigelpost-brev med frimärke och allt associeras nog starkt med vänner och släktingar, genuinitet, personligt engagemang och att någon har lagt ner tid och själ på att just jag ska få budskapet i fråga. Är inte dessa egenskaper några som många företag lägger ner miljontals kronor på för att tillskriva sitt varumärke? Det kanske kan vara värt lite dålig smak på tungan och ont i handen för att några hundra kunder ska öka sin lojalitet till företaget genom något så enkelt och billigt som ett gammaldags brev?

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

Postat av under Inspiration, Konsumentbeteende.

När du gör som jag vill av Henrik Fexeus

När du gör som jag vill av Henrik Fexeus

Henrik Fexeus bok ”När du gör som jag vill” från 2008 är uppföljaren till hans lärorika bok ”Konsten att läsa tankar” från 2007 som var lite i samma stil. I den här boken får du lära dig om olika sätt som företag, försäljare eller politiker för att nämna några – gör för att påverka dig i den riktning som gynnar dem. Med olika exempel på experiment och scenarion presenteras hur lätt det kan vara för den utsatte att köpa, tycka eller göra något fast det till och med strider emot personen i frågas plan från början. Intressanta teorier som tas upp är s.k. priming, mönsterigenkänning, påverkan av färg och form, igenkänning, subliminal påverkan m.fl.

För mig som går marknadskommunikation/IT blir det lätt en hel del upprepning i och med att jag läst om många experiment och teorier i mina kursböcker, t.ex. i Robert B. Cialdinis ”Påverkan”. Om du däremot inte läst så mycket böcker om påverkan, konsumentbeteende eller marknadsföring så rekommenderar jag den här boken starkt då Fexeus på ett intresseväckande och humoristiskt sätt beskriver saker som med rätt användning kan få dig att spara pengar, vinna debatter eller bli bättre på att ragga. Bokens styrka är att boken passar rätt många, inte bara dem i branschen eller med påverkan som specialintresse.

Köp ”När du gör som jag vill” av Henrik Fexeus på Adlibris