Postat av under Teknik.

Spotify iPhone/iPod app bugg

Spotify iPhone/iPod app bugg

I slutet av November skaffade jag en månad Spotify premium och installerade deras app till min iPod touch. Nu runt jul tog min premium slut och då appen bara går att logga in i och använda så förväntade jag mig att den skulle sluta fungera, men så var inte fallet. Jag kan fortfarande lyssna på majoriteten av de låtar jag laddat ner med ”offline mode”. När jag försöker spela vissa låtar skickas jag tillbaka till iPodens startskärm, men för majoriteten av de 168 spår jag laddat ner i offline mode fungerar det precis som tidigare med skivomslag och allt.

Varför fungerar detta? Jag tror det är för att jag inte låtit Spotifys app få åtkomst till Internet sedan min premium tog slut och det är på så vis den tar reda på om ens period är över. Rent teoretiskt skulle du alltså kunna köpa en dag premium för 99 kronor, logga in i Spotifys app och ladda ner dina favoritlåtar i offline mode och behålla dessa så länge du inte låter appen vara igång när du har en aktiv uppkoppling.

Det här lär vara en nagel i ögat på upphovsrättskrigare och ett problem för Spotify då t.ex. jag inte är i så stort behov av att förnya min premium i alla fall för min iPods skull. Någon annan som har upptäckt eller provat detta?

Postat av under Design, Sociala medier.

Youtu.be logo

För en vecka sen bestämde sig både Google och Facebook att de skulle hoppa på trenden med URL-shorteners med sina goo.gl och fb.me. Nu är det Youtube:s tur med förkortningen youtu.be vilket funderar på det sättet att det gör en vanlig Youtube-länk i stil med ”http://www.youtube.com/watch?v=FdeioVndUhs” till ” http://youtu.be/FdeioVndUhs”.

Detta lär underlätta för folk som har ont om utrymme i sina meddelanden i sociala medier eller liknande. Men vad som skiljer youtu.be från andra URL-shorteners är att länken innehåller filmklippets ID och därmed kan integreras av olika utvecklare genom att visa en förhandsgranskning, bädda in klippet eller spåra hur klippet sprider sig i realtid. Läs mer om youtu.be

Postat av under Varumärke.

Blossa vinglögg

I början av 90-talet hade V&S (Vin & Sprit AB) ett antal glöggprodukter som saknade ett eget varumärke och som bara hade namn som ”Glögg” och ”vinglögg”. 1992 tog sig BVD an uppdraget att bygga upp ett starkt och gemensamt varumärke för de olika typerna av glögg.

I och med att glögg sedan 1800-talets slut har förknippats med julen så skulle bestämdes namnet ”Blossa” och en design med färgkoder som associerar till julen. Resultatet blev en guldäggsnominering 1993 och vad som senare innebar en varumärkeskännedom mellan 86 – 90% och ca 5,2 miljoner sålda flaskor år 2008.

Blossa glögg trestjärnig
Blossa lättglögg apelsin och lingon

BVD har utformat val av flaskor, etiketter och förpackningsdesign för alla olika typer av Blossa Glögg som finns i butikerna nu. Det finns dels segmentet vinglögger som säljs i stark variant på Systembolaget och i form av lättglögg i daglivaruhandeln.
Sedan finns även sen 2003 tre olika glögger i premiumklassen kallade ”trestjärnig calvados”, ”trestjärnig rom” och ”trestjärnig rom”. I år lagom till julen har även ett tillskott med lättglögg med smakerna apelsin och lingon tillkommit i daglivaruhandeln.

Blossa glögg 2003-2009
Där BVD står ut mest med Blossa glögg är med årgångsglöggen som introducerades 2003. En ny smak med ny matchande grafisk form kommer varje år och säljer slut snabbt och vinner alla möjliga priser. Årets flaska är en orange med klementinsmak och tidigare år har det varit populära smaker som lingon & enbär (06), blåbär (08).

Blossa glögg 2009 clementin

Vad jag tror är en viktig faktor för att det har gått så bra för Blossa, är att många köper flaskorna som presenter då de nästan går att använda som inredningsdetaljer när de är urdruckna. När jag själv var på Systembolaget och köpte en Blossa clementin såg jag en kvinna som hade köpt två stycken inslagna i plast och guldrosetter. Blossa har även egna samlingsutgåvor av tidigare årgångsglögger i snygg kartong som går att beställa på Blossas hemsida. Årets årgångsglögg Blossa Clementin är för närvarande en beställningsvara på Systembolaget.

Kuriosa: BVD gör också förpackningarna för Absolut och Treo , samt butikskoncept för Gallerian i Stockholm.

Länkar:
Läs mer om BVD’s skapande av Blossas identitet

Postat av under Sociala medier.

SVT Play kampanjsida dearstevejobs.com

SVT Play har gjort kampanjsidan dearstevejobs.com för att få deras precis färdiga app godkänd för försäljning i iTunes store av Apple. Anledningen till denna kampanj är att Apple för tillfället inte godkänner apps med videoströmmande nedåt, vilket är något SVT vill ändra på.

Sidan innehåller ett öppet brev adresserat till Apples VD Steve Jobs, videoklipp, integrerade sociala mediefunktioner för viral spridning. På sidan finns även vad som påstås vara en livesändning från utanför Apples kontor i USA där Svenskar demonstrerar iklädda folkdräkter och iPhone-kartonger.

Säga vad man vill om SVT:S affärsmodell med Radiotjänsten och så vidare i 2000-talet men de ligger ändå i framkant när det gäller webben med deras hemsida, tjänsten SVT Play och dess kommande app och sen nu den här kampanjen.
Kampanjen är en fin blandning mellan potentiell viral spridning (som redan verkar sätta igång om man ser alla tweets i #dearsteve), integration av sociala medier och vad som ser ut att vara gerillamarknadsföring. Bra jobbat SVT!

Postat av under Inspiration, Teknik.

iPhone och iPod touch

Nu har det gått snart ett år sedan jag skrev 5 bra gratis apps till iPhone/iPod Touch så det måste ju ”firas” med fem till!

Echofon Twitterfon app
Echofon (tidigare Twitterfon)

I och med Twitter’s ökade popularitet har även antalet Twitter-program kommit till alla möjliga plattformar i olika skepnader, varav en hel del till iPhone/iPod touch. Echofon låter dig se dina vänners senaste uppdateringar, vad de skrivit om dig, läsa direktmeddelanden, söka med mera.

Gamla rubriker sparas i programmet vilket gör att du inte måste ha WiFi eller 3G igång om du vill läsa tidigare hämtade rubriker. Echofon gör allt det man förväntar sig av en Twitter-app och för 38 kr kan du köpa en Pro-version i vilken du slipper den lilla reklambannern i botten.

När du skaffat Echofon, glöm inte att följa mig på Twitter på @thodah.

Fliq notes app
Fliq notes

Fliq notes är en lite mer utökad variant av Apples egna antecknings-app som medföljer. Här kan du utföra sorteringar, delande, sökningar och kategoriseringar efter färg med mera. Jag har haft stor användning av Fliq notes då anteckningsprogrammet som följer med snabbt blir svårt att hitta rätt text i.
Fliq notes är även gratis utan någon direkt reklam men nackdelen är att det tar ett par sekunder att ladda vilket kan vara rätt trist när man kommer på en strålande idé som fort måste ner i text.

Spotify app
Spotify

Den Svenska ”räddningen” för fildelningen av musik, Spotify släppte nyligen till allas förtjusning en iPhone/iPod app-variant av deras program. Applikationen är i sig gratis men du måste vara en betalande premium-medlem för att över huvud taget kunna logga in och spela upp någon musik med det. Men det räcker fint med att du är premium medlem för en månad (99 kr) för att kunna använda denna app. Spotify för iPhone/iPod touch flyter likt programmet till PC på riktigt bra och påminner till utseendet mycket om Apple’s egna iPod-gränssnitt.

En stor fördel här är att du kan ladda hem hela spellistor i ett såkallat ”offline mode” vilket betyder att du inte behöver någon uppkoppling för att lyssna på de låtarna. Tyvärr kan denna funktion vara lite buggig ibland likt syncandet av spellistor. En annan nackdel är att du måste ha Spotify-appen uppe på skärmen för att lyssna och kan inte göra andra saker under tiden. Men ett hett tips är att skaffa Spotify premium en månad och fixa appen och lägga in massa musik i offline mode.

Bredbandskollen app
Bredbandskollen

Bredbandskollen är helt enkelt en app-variant av sidan Bredbandskollen med vilket du kan mäta din hastighet på uppkopplingen. Denna app är ett bra verktyg om du sitter på ett café eller bibliotek och undrar om det är värt att försöka ladda ner den där senaste podcasten på några hundra megabytes genom ställets Wi-Fi, eller om du bara råkar vara nyfiken.

I övrigt fungerar även appen för att mäta om du får rätt hastighet där du befinner dig, till exempel om du sitter hemma och får urusla siffror är det kanske dags att ringa och klaga på din Internetleverantör och hoppas att de är bättre än Nordea på kundrelationer.

Drinkspiration app
Drinkspiration

Drinkspiration är en app med drinkrecept gjord av Absolut Vodka med den där speciella stilen som de även har i sina snygga annonser. Jag brukar mest dricka öl, men den här appen gör verkligen skäl för namnet då du med inbjudande grafik kan hitta drinkar efter humör, glastyp, färg, spritsort med mera. Absolut har även inkluderat en tvivelaktig funktion som gör att du kan dela med vilka drinkar du provat med dina vänner via Facebook och Twitter.