Postat av under Konsumentbeteende, Varumärke.

Gammaldags "branding" henry, branding day av katiew

Har du tänkt på hur ofta du köper en viss produkt av ett känt varumärke även fast det kanske finns en likvärdig, om inte bättre produkt för ett lägre pris från ett mindre känt varumärke? Hur kommer det sig att Pepsi vinner i blindtester över Coca-Cola men Coca-Cola fortfarande är märket som köps mest och är ett av världens starkaste varumärken? Enligt mig handlar det om vilka associationer varumärkena har och vad för sorts intryck dess förpackningsdesign ger.

För när du köper en produkt av ett visst varumärke köper du inte bara produkt, utan du köper även in dig i en viss grupp och du väljer att kommunicera något med ditt köp och låta det bli en del av din identitet eller rent av forma din identitet.

Om du får välja mellan två till utseendet och doften nästan identiska parfymer där en heter ”Chanel” för 500 kr och den andra heter ”Violetta” för 200 kr, väljer du mest störst sannolikhet den från Chanel. Dels för att Chanel är mer seriöst och det andra har du inte hört talas om, men också för att med Chanel får du med fler saker än bara parfymen i sig.
I det här fallet köper du en del av den framgång som presenteras i Chanels marknadsföring och i och med att du betalat 500 kr för flaskan så efterrationaliserar du beslutet som ett bra sådant och parfymen får dig att känna dig lite mer exklusiv än om du hade köpt Violetta.
Detta gäller även för andra parfymer, att du köper in dig i en grupp som är sportig, maskulin, feminin, framgångsrik eller sensuell vare sig parfymen doftar fantastiskt eller som ett AXE-spraymoln i ett svettigt omklädningsrum.

Kan du känna någon större smakskillnad på Eldorados mjölkchoklad och Marabous? Eldorado kostar halva priset mot Marabou och har nästan samma smak men tristare förpackning och sämre intryck. Nu vet jag inte om Marabou rent objektivt har bättre kvalitet på sin choklad men som med många produkter är det rätt marginell skillnad när det gäller produkten i sig.

Apple retro logo på äpple

Apple retro av kyz

Några som är riktigt duktiga på att skapa likt en kult kring varumärket är Apple. Apple har onekligen jättesnygga och användarvänliga produkter, men inte helt sällan tvivelaktig prestanda i förhållande till motsvarande utrustning för samma pris från andra märken. Vad du betalar extra för är den fräscha designen, men också den grupptillhörighet och de associationer som överförs från varumärket till konsumenten. I Apples fall ger dig intrycket att vara lite modemedveten, kreativ, individuell och att du nog har eller har haft en del pengar.

Premium kan ibland bara kan vara ett marknadsföringsknep och ingen nödvändig indikation på bättre kvalitet. Ett exempel på detta var när Blu-ray spelaren Lexicon BD-30 i premiumklassen (3000 $) upptäcktes ha samma inre teknik som Oppo BDP-83, en spelare i budgetklassen (499 $). Vad som skiljde de två förutom ca 2500 $? Det yttre skalet (förpackningen) och dess varimärkespositionering. Läs mer

Så tänk på det nästa gång du köper en lite dyrare produkt, i hur mycket betalar du för själva produkten och hur mycket är det för dess varumärke?

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Bloggportalen.se spam

Idag halkade jag på en intressant post av bloggaren Magnus Bråth som handlade om hur han upptäckt ett poopulärt sätt att lura till sig besökare på Bloggportalen.se. Vad det här sökspammet går ut på, är att en användare skriver ett inlägg om ett rätt ovanligt ord, i detta fall ”Magnus Bråth” och sedan driver trafik till den söksidan på Bloggportalen. Allt eftersom fler går in på söksidan för Magnus Bråth, så klättrar frasen bland de mest sökta under veckan och skapar på så vis nyfikenhet och fler besökare.

Man kan se på bloggportalen hur många bara skrivit nonsens meddelanden innehållande de flest sökta orden som ”nimrod”, ”sex”, ”whatsupsthlm2, ”sexstory.se”, ”kissies privata blogg”, ”topless”, ”magnus bråth” och ”guess her beaver”.

Visst, det här ger bevisligen en stark boost i tillfälligt besökarantal, vilket man kan se en användare som har fått över 40 000 besökare genom att spamma – men hur pass bra besökare är det? Jag skulle säga att det nog mestadels är besökare som klickar in och sedan irriterat klickar bort när de inte hittar vad de förväntar sig.

Postat av under Marknadsföring på Internet.

Länkkataloger är ett bra sätt för din hemsida eller blogg att få fler besökare och komma högre upp i sökresultaten. Länkkataloger är som det låter, en samling länkar sorterade efter kategorier i vilka du kan få en plats om du har en seriöst sida – gratis eller ibland mot betalning.

Vad som är bra med länkkataloger är att de ofta har hög så kallad PageRank vilket innebär att ha en länk på deras sida till din ger din sida lite mer tyngd och betydelse i Google och andra sökmotorers ögon vilket leder till högre placeringar och ökad trafik.

Här är sex stycken länkkataloger som alla har en PageRank på 3/10 eller mer.

Infoo.se
Infoo.se

PageRank: 7
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: 49 dagar vid gratis, annars 2 arbetsdagar vid 499 kr betalning

1000lankar
1000lankar.com

PageRank: 4
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: Okänd

Svesök.se

Svesök.se
PageRank: 3
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: Upp till 2 veckor

Startsidan.org
Startsidan.org
PageRank: 3
Krav på länk tillbaka? Ja
Väntetid: Okänd, Ingen alls vid 200 kr betalning

Snabblankar.se
Snabblankar.se
PageRank: 3
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: Upp till 2-4 veckor eller 24h vid tillbakalänk

Lanksida.se
Lanksida.se
PageRank 3
Krav på länk tillbaka? Ja
Väntetid: Okänd, rätt snabb

Postat av under Marknadsföring på Internet, Personligt varumärke, Sociala medier, Sökmotoroptimering.

Vanish, Evan Ratliff för Wired

Vanish, Evan Ratliff för Wired

Jag brukar rätt sällan läsa längre artiklar på nätet, men denna spännande artikel på Wired:s hemsida var ett undantag, med lite vibbar av Bourne och Neil Strauss bok ”Emergency”.

Flera månader i förväg planerade Amerikanen Evan Ratliff vad som sedan skulle bli en lång artikel i Wired och en stor händelse på nätet. Evan skulle se om han kunde lyckas försvinna i en månad utan att någon skulle hitta honom. Han bestämde med Wired som följde hans experiment, att den som hittade honom skulle få en 5000 $ belöning. Evan skulle även få ett antal uppgifter av tidningen som han skulle klara av mot belöningar.

Efter starten den 15:e Augusti 2009, började massvis med att engagera sig och hjälpas åt för att hitta Evan. Information postades främst i Twitter-kanaler och Facebook-grupper.
Hur gjorde Evan Ratliff för att försvinna och ständigt komma undan?

– Han rakade huvudet, färgade ansiktshåret och skaffade skäggväxt, färgade linser och glasögon.
– Han skaffade en påhittad identitet med ett nytt namn med hjälp av förbetalda kreditkort, fejkade visitikort och förbetalda presentkort.
– Han skapade nya Facebook och Twitter-konton för sin nya identitet.
– Han tog bussen mellan olika stater då den inte kräver uppvisande av legitimation och inte är så välbevakad.
– All hans Internet-trafik tunnlade han genom Tor (anonymt nätverk) och med en uppsatt VPN (virtuellt privat nätverk) till hans kontor i Las Vegas.

Privatpersoner letade på bilder från bevakningskameror, extraherade IP-adresser från hemsideloggar, stirrade på människor på gatan och ringde samtal ända tills Evan till slut hittades den 8:e September.

Denna historia får en att inse hur lätt det egentligen är att bli hittad i dagens digitala samhälle. Om ett antal privatpersoner tillsammans kan hitta en man, hur snabbt lär det inte ta för myndigheter med lite resurser och befogenheter?

Postat av under Teknik.

Spotify iPhone/iPod app bugg

Spotify iPhone/iPod app bugg

I slutet av November skaffade jag en månad Spotify premium och installerade deras app till min iPod touch. Nu runt jul tog min premium slut och då appen bara går att logga in i och använda så förväntade jag mig att den skulle sluta fungera, men så var inte fallet. Jag kan fortfarande lyssna på majoriteten av de låtar jag laddat ner med ”offline mode”. När jag försöker spela vissa låtar skickas jag tillbaka till iPodens startskärm, men för majoriteten av de 168 spår jag laddat ner i offline mode fungerar det precis som tidigare med skivomslag och allt.

Varför fungerar detta? Jag tror det är för att jag inte låtit Spotifys app få åtkomst till Internet sedan min premium tog slut och det är på så vis den tar reda på om ens period är över. Rent teoretiskt skulle du alltså kunna köpa en dag premium för 99 kronor, logga in i Spotifys app och ladda ner dina favoritlåtar i offline mode och behålla dessa så länge du inte låter appen vara igång när du har en aktiv uppkoppling.

Det här lär vara en nagel i ögat på upphovsrättskrigare och ett problem för Spotify då t.ex. jag inte är i så stort behov av att förnya min premium i alla fall för min iPods skull. Någon annan som har upptäckt eller provat detta?