Postat av under Marknadsföring på Internet.

Spillt kaffe

spill av Darrol

Fyller en hel sida med sin reklam

Jag skrev tidigare om hur marknadsförarna för spelet Dragonage fick storhetsvansinne på sidan Digg.com. Att fullkomligt ta över en hemsida med sina annonser är vanligare än vad man tror. Jag tror inte det här är rätt väg att gå, då det tar för mycket fokus för sidans material, vilket borde vara bra för annonsören för det ger mer uppmärksamhet. Fast besökaren är inte där för att främst titta på annonser, utan för att läsa en artikel eller se ett videoklipp och blir därmed störd och sur. När en sida är helt infesterad med ett reklambudskap där dessutom allt ser likadant ut, uppstår snabbt känslan ”ja ja jag fattar” och reklamen får en snabb så kallad wearout-effekt.

Har flash-annonser med ljud eller video som går igång automatiskt

Flash är huvud taget väldigt dåligt optimerat, så massa annonser i det formatet får snabbt din webbläsare att kapitulera och din datorfläkt att imitera ett Jetflyg. När annonsen dessutom innehåller video som börjar spela automatiskt så dras såklart uppmärksamheten till klippet vilket borde vara bra. Men här tror jag inte heller att det är den sortens uppmärksamhet man vill åstadkomma med annonsen, då besökaren mest troligt försöker stänga av klippet för att det blinkar i ögonvrån när denne försöker läsa en artikel.

Värsta fallet är en flashannons som också innehåller ljud. Du har säkert också upplevt den frustration när du öppnar upp en länk i en tab i bakgrunden och någon jobbig röst börjar prata om ett tvättmedel eller liknande? Visst blir man väldigt snabb på att antingen stänga av ljudet eller att hitta källan och stänga av det? Riktigt illa kan det vara om någon sitter i ett kontorslandskap eller liknande med ljudet på och annonsen blir en pinsam händelse.

Har pop-up fönster om man råkar klicka någonstans på sidan

I en tid då väldigt många har inbyggda pop-up-blockers i webbläsarna och till och med i antivirusprogrammen är det för mig ett mysterium att denna metod fortfarande används. Du sitter och läser en artikel och råkar klicka någonstans i bakgrunden eller rent av bland texten och ett fönster försöker öppnas! Som tur är används sån här reklam på mindre seriösa sidor, men även stora sidor kör med varianten där hela bakgrunden är en klickbar annons som bara väntar på att bli klickad på av misstag.

Länkar till sidor som inte finns

Det här är verkligen pengar i sjön då någon som är intresserad och kanske en potentiell kund faktiskt har klickat på annonsen men möts av en error-sida. Detta leder till att besökaren antingen lite surt klickar vidare på sidan för att hitta rätt eller det mest troliga, försvinner från sidan. Har man lagt massa pengar på att marknadsföra sig på nätet kan det inte vara så svårt att lägga några minuter på att testa om alla landningssidor fungerar.

Har för långt till avslut

Om man klickar på en annons med texten ”beställ den här produkten” – då vill man gärna kunna beställa den rätt tätt inpå också om det var vad man tänkte med trycket. Om det då inte finns något formulär eller en varukorg att genomföra sin beställning med väl synligt så tappas snabbt intresset. Besökaren ska inte behöva klicka igenom sig flera sidor eller flera steg för att börja sin beställning. Ha ett tydligt formulär med en inbjudande ”skicka”-knapp eller en synlig ikon med en kundkorg på för att inte förlora potentiella kunder.

Förstår inte hur mediet konsumeras

Det här innefattar flera av punkterna jag tagit upp innan, men i det här fallet tänkte jag främst på strömmande film online. När jag tittar på avsnitt av någon TV-serie så tror jag inte att jag är ensam om att gärna se flera avsnitt på rad om det finns. Här är Internetannonsörer väldigt slöa då de har valt att lägga in en och samma reklamsnutt tre gånger i ett avsnitt. Ofta är det också exakt samma annonser i samma följd på allt material på sidan den dagen.

Till exempel så såg jag reklamfilmen för Percy Jackson: Kampen om åskviggen nära ett dussin gånger på samma dag. Effekten det gav på mig är att jag tycker den filmen verkar mindre bra för att reklamfilmen var så tjatig, det blev en solklar wearout-effekt. Dessutom i det här fallet så hade just den reklamfilmen dubbelt så högt ljud som allt annat jag tittade på vilket ledde till att jag fick stänga av ljudet varje gång plågan gick igång.

Allt det här kan mycket väl vara de som har hand om annonserna på sidans fel, men de som marknadsför filmen borde vara medvetna om hur tjatig deras reklam blir.

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

Postat av under Konsumentbeteende, Varumärke.

Gammaldags "branding" henry, branding day av katiew

Har du tänkt på hur ofta du köper en viss produkt av ett känt varumärke även fast det kanske finns en likvärdig, om inte bättre produkt för ett lägre pris från ett mindre känt varumärke? Hur kommer det sig att Pepsi vinner i blindtester över Coca-Cola men Coca-Cola fortfarande är märket som köps mest och är ett av världens starkaste varumärken? Enligt mig handlar det om vilka associationer varumärkena har och vad för sorts intryck dess förpackningsdesign ger.

För när du köper en produkt av ett visst varumärke köper du inte bara produkt, utan du köper även in dig i en viss grupp och du väljer att kommunicera något med ditt köp och låta det bli en del av din identitet eller rent av forma din identitet.

Om du får välja mellan två till utseendet och doften nästan identiska parfymer där en heter ”Chanel” för 500 kr och den andra heter ”Violetta” för 200 kr, väljer du mest störst sannolikhet den från Chanel. Dels för att Chanel är mer seriöst och det andra har du inte hört talas om, men också för att med Chanel får du med fler saker än bara parfymen i sig.
I det här fallet köper du en del av den framgång som presenteras i Chanels marknadsföring och i och med att du betalat 500 kr för flaskan så efterrationaliserar du beslutet som ett bra sådant och parfymen får dig att känna dig lite mer exklusiv än om du hade köpt Violetta.
Detta gäller även för andra parfymer, att du köper in dig i en grupp som är sportig, maskulin, feminin, framgångsrik eller sensuell vare sig parfymen doftar fantastiskt eller som ett AXE-spraymoln i ett svettigt omklädningsrum.

Kan du känna någon större smakskillnad på Eldorados mjölkchoklad och Marabous? Eldorado kostar halva priset mot Marabou och har nästan samma smak men tristare förpackning och sämre intryck. Nu vet jag inte om Marabou rent objektivt har bättre kvalitet på sin choklad men som med många produkter är det rätt marginell skillnad när det gäller produkten i sig.

Apple retro logo på äpple

Apple retro av kyz

Några som är riktigt duktiga på att skapa likt en kult kring varumärket är Apple. Apple har onekligen jättesnygga och användarvänliga produkter, men inte helt sällan tvivelaktig prestanda i förhållande till motsvarande utrustning för samma pris från andra märken. Vad du betalar extra för är den fräscha designen, men också den grupptillhörighet och de associationer som överförs från varumärket till konsumenten. I Apples fall ger dig intrycket att vara lite modemedveten, kreativ, individuell och att du nog har eller har haft en del pengar.

Premium kan ibland bara kan vara ett marknadsföringsknep och ingen nödvändig indikation på bättre kvalitet. Ett exempel på detta var när Blu-ray spelaren Lexicon BD-30 i premiumklassen (3000 $) upptäcktes ha samma inre teknik som Oppo BDP-83, en spelare i budgetklassen (499 $). Vad som skiljde de två förutom ca 2500 $? Det yttre skalet (förpackningen) och dess varimärkespositionering. Läs mer

Så tänk på det nästa gång du köper en lite dyrare produkt, i hur mycket betalar du för själva produkten och hur mycket är det för dess varumärke?

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Bloggportalen.se spam

Idag halkade jag på en intressant post av bloggaren Magnus Bråth som handlade om hur han upptäckt ett poopulärt sätt att lura till sig besökare på Bloggportalen.se. Vad det här sökspammet går ut på, är att en användare skriver ett inlägg om ett rätt ovanligt ord, i detta fall ”Magnus Bråth” och sedan driver trafik till den söksidan på Bloggportalen. Allt eftersom fler går in på söksidan för Magnus Bråth, så klättrar frasen bland de mest sökta under veckan och skapar på så vis nyfikenhet och fler besökare.

Man kan se på bloggportalen hur många bara skrivit nonsens meddelanden innehållande de flest sökta orden som ”nimrod”, ”sex”, ”whatsupsthlm2, ”sexstory.se”, ”kissies privata blogg”, ”topless”, ”magnus bråth” och ”guess her beaver”.

Visst, det här ger bevisligen en stark boost i tillfälligt besökarantal, vilket man kan se en användare som har fått över 40 000 besökare genom att spamma – men hur pass bra besökare är det? Jag skulle säga att det nog mestadels är besökare som klickar in och sedan irriterat klickar bort när de inte hittar vad de förväntar sig.

Postat av under Marknadsföring på Internet.

Länkkataloger är ett bra sätt för din hemsida eller blogg att få fler besökare och komma högre upp i sökresultaten. Länkkataloger är som det låter, en samling länkar sorterade efter kategorier i vilka du kan få en plats om du har en seriöst sida – gratis eller ibland mot betalning.

Vad som är bra med länkkataloger är att de ofta har hög så kallad PageRank vilket innebär att ha en länk på deras sida till din ger din sida lite mer tyngd och betydelse i Google och andra sökmotorers ögon vilket leder till högre placeringar och ökad trafik.

Här är sex stycken länkkataloger som alla har en PageRank på 3/10 eller mer.

Infoo.se
Infoo.se

PageRank: 7
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: 49 dagar vid gratis, annars 2 arbetsdagar vid 499 kr betalning

1000lankar
1000lankar.com

PageRank: 4
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: Okänd

Svesök.se

Svesök.se
PageRank: 3
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: Upp till 2 veckor

Startsidan.org
Startsidan.org
PageRank: 3
Krav på länk tillbaka? Ja
Väntetid: Okänd, Ingen alls vid 200 kr betalning

Snabblankar.se
Snabblankar.se
PageRank: 3
Krav på länk tillbaka? Nej
Väntetid: Upp till 2-4 veckor eller 24h vid tillbakalänk

Lanksida.se
Lanksida.se
PageRank 3
Krav på länk tillbaka? Ja
Väntetid: Okänd, rätt snabb

Postat av under Marknadsföring på Internet, Personligt varumärke, Sociala medier, Sökmotoroptimering.

Vanish, Evan Ratliff för Wired

Vanish, Evan Ratliff för Wired

Jag brukar rätt sällan läsa längre artiklar på nätet, men denna spännande artikel på Wired:s hemsida var ett undantag, med lite vibbar av Bourne och Neil Strauss bok ”Emergency”.

Flera månader i förväg planerade Amerikanen Evan Ratliff vad som sedan skulle bli en lång artikel i Wired och en stor händelse på nätet. Evan skulle se om han kunde lyckas försvinna i en månad utan att någon skulle hitta honom. Han bestämde med Wired som följde hans experiment, att den som hittade honom skulle få en 5000 $ belöning. Evan skulle även få ett antal uppgifter av tidningen som han skulle klara av mot belöningar.

Efter starten den 15:e Augusti 2009, började massvis med att engagera sig och hjälpas åt för att hitta Evan. Information postades främst i Twitter-kanaler och Facebook-grupper.
Hur gjorde Evan Ratliff för att försvinna och ständigt komma undan?

– Han rakade huvudet, färgade ansiktshåret och skaffade skäggväxt, färgade linser och glasögon.
– Han skaffade en påhittad identitet med ett nytt namn med hjälp av förbetalda kreditkort, fejkade visitikort och förbetalda presentkort.
– Han skapade nya Facebook och Twitter-konton för sin nya identitet.
– Han tog bussen mellan olika stater då den inte kräver uppvisande av legitimation och inte är så välbevakad.
– All hans Internet-trafik tunnlade han genom Tor (anonymt nätverk) och med en uppsatt VPN (virtuellt privat nätverk) till hans kontor i Las Vegas.

Privatpersoner letade på bilder från bevakningskameror, extraherade IP-adresser från hemsideloggar, stirrade på människor på gatan och ringde samtal ända tills Evan till slut hittades den 8:e September.

Denna historia får en att inse hur lätt det egentligen är att bli hittad i dagens digitala samhälle. Om ett antal privatpersoner tillsammans kan hitta en man, hur snabbt lär det inte ta för myndigheter med lite resurser och befogenheter?