Postat av under Marknadsföring på Internet.

Spillt kaffe

spill av Darrol

Fyller en hel sida med sin reklam

Jag skrev tidigare om hur marknadsförarna för spelet Dragonage fick storhetsvansinne på sidan Digg.com. Att fullkomligt ta över en hemsida med sina annonser är vanligare än vad man tror. Jag tror inte det här är rätt väg att gå, då det tar för mycket fokus för sidans material, vilket borde vara bra för annonsören för det ger mer uppmärksamhet. Fast besökaren är inte där för att främst titta på annonser, utan för att läsa en artikel eller se ett videoklipp och blir därmed störd och sur. När en sida är helt infesterad med ett reklambudskap där dessutom allt ser likadant ut, uppstår snabbt känslan “ja ja jag fattar” och reklamen får en snabb så kallad wearout-effekt.

Har flash-annonser med ljud eller video som går igång automatiskt

Flash är huvud taget väldigt dåligt optimerat, så massa annonser i det formatet får snabbt din webbläsare att kapitulera och din datorfläkt att imitera ett Jetflyg. När annonsen dessutom innehåller video som börjar spela automatiskt så dras såklart uppmärksamheten till klippet vilket borde vara bra. Men här tror jag inte heller att det är den sortens uppmärksamhet man vill åstadkomma med annonsen, då besökaren mest troligt försöker stänga av klippet för att det blinkar i ögonvrån när denne försöker läsa en artikel.

Värsta fallet är en flashannons som också innehåller ljud. Du har säkert också upplevt den frustration när du öppnar upp en länk i en tab i bakgrunden och någon jobbig röst börjar prata om ett tvättmedel eller liknande? Visst blir man väldigt snabb på att antingen stänga av ljudet eller att hitta källan och stänga av det? Riktigt illa kan det vara om någon sitter i ett kontorslandskap eller liknande med ljudet på och annonsen blir en pinsam händelse.

Har pop-up fönster om man råkar klicka någonstans på sidan

I en tid då väldigt många har inbyggda pop-up-blockers i webbläsarna och till och med i antivirusprogrammen är det för mig ett mysterium att denna metod fortfarande används. Du sitter och läser en artikel och råkar klicka någonstans i bakgrunden eller rent av bland texten och ett fönster försöker öppnas! Som tur är används sån här reklam på mindre seriösa sidor, men även stora sidor kör med varianten där hela bakgrunden är en klickbar annons som bara väntar på att bli klickad på av misstag.

Länkar till sidor som inte finns

Det här är verkligen pengar i sjön då någon som är intresserad och kanske en potentiell kund faktiskt har klickat på annonsen men möts av en error-sida. Detta leder till att besökaren antingen lite surt klickar vidare på sidan för att hitta rätt eller det mest troliga, försvinner från sidan. Har man lagt massa pengar på att marknadsföra sig på nätet kan det inte vara så svårt att lägga några minuter på att testa om alla landningssidor fungerar.

Har för långt till avslut

Om man klickar på en annons med texten “beställ den här produkten” – då vill man gärna kunna beställa den rätt tätt inpå också om det var vad man tänkte med trycket. Om det då inte finns något formulär eller en varukorg att genomföra sin beställning med väl synligt så tappas snabbt intresset. Besökaren ska inte behöva klicka igenom sig flera sidor eller flera steg för att börja sin beställning. Ha ett tydligt formulär med en inbjudande “skicka”-knapp eller en synlig ikon med en kundkorg på för att inte förlora potentiella kunder.

Förstår inte hur mediet konsumeras

Det här innefattar flera av punkterna jag tagit upp innan, men i det här fallet tänkte jag främst på strömmande film online. När jag tittar på avsnitt av någon TV-serie så tror jag inte att jag är ensam om att gärna se flera avsnitt på rad om det finns. Här är Internetannonsörer väldigt slöa då de har valt att lägga in en och samma reklamsnutt tre gånger i ett avsnitt. Ofta är det också exakt samma annonser i samma följd på allt material på sidan den dagen.

Till exempel så såg jag reklamfilmen för Percy Jackson: Kampen om åskviggen nära ett dussin gånger på samma dag. Effekten det gav på mig är att jag tycker den filmen verkar mindre bra för att reklamfilmen var så tjatig, det blev en solklar wearout-effekt. Dessutom i det här fallet så hade just den reklamfilmen dubbelt så högt ljud som allt annat jag tittade på vilket ledde till att jag fick stänga av ljudet varje gång plågan gick igång.

Allt det här kan mycket väl vara de som har hand om annonserna på sidans fel, men de som marknadsför filmen borde vara medvetna om hur tjatig deras reklam blir.

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

2 Kommentarer till “6 vanliga misstag marknadsförare på Internet gör”

  1. Nabil

    >Att länka till sidor är ytterst dumt.

    Dels för att det ser fult ut, men även för att sökmotorer fullkomligt hatar det.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.