Postat av under Konsumentbeteende, Varumärke.

Gammaldags "branding" henry, branding day av katiew

Har du tänkt på hur ofta du köper en viss produkt av ett känt varumärke även fast det kanske finns en likvärdig, om inte bättre produkt för ett lägre pris från ett mindre känt varumärke? Hur kommer det sig att Pepsi vinner i blindtester över Coca-Cola men Coca-Cola fortfarande är märket som köps mest och är ett av världens starkaste varumärken? Enligt mig handlar det om vilka associationer varumärkena har och vad för sorts intryck dess förpackningsdesign ger.

För när du köper en produkt av ett visst varumärke köper du inte bara produkt, utan du köper även in dig i en viss grupp och du väljer att kommunicera något med ditt köp och låta det bli en del av din identitet eller rent av forma din identitet.

Om du får välja mellan två till utseendet och doften nästan identiska parfymer där en heter “Chanel” för 500 kr och den andra heter “Violetta” för 200 kr, väljer du mest störst sannolikhet den från Chanel. Dels för att Chanel är mer seriöst och det andra har du inte hört talas om, men också för att med Chanel får du med fler saker än bara parfymen i sig.
I det här fallet köper du en del av den framgång som presenteras i Chanels marknadsföring och i och med att du betalat 500 kr för flaskan så efterrationaliserar du beslutet som ett bra sådant och parfymen får dig att känna dig lite mer exklusiv än om du hade köpt Violetta.
Detta gäller även för andra parfymer, att du köper in dig i en grupp som är sportig, maskulin, feminin, framgångsrik eller sensuell vare sig parfymen doftar fantastiskt eller som ett AXE-spraymoln i ett svettigt omklädningsrum.

Kan du känna någon större smakskillnad på Eldorados mjölkchoklad och Marabous? Eldorado kostar halva priset mot Marabou och har nästan samma smak men tristare förpackning och sämre intryck. Nu vet jag inte om Marabou rent objektivt har bättre kvalitet på sin choklad men som med många produkter är det rätt marginell skillnad när det gäller produkten i sig.

Apple retro logo på äpple

Apple retro av kyz

Några som är riktigt duktiga på att skapa likt en kult kring varumärket är Apple. Apple har onekligen jättesnygga och användarvänliga produkter, men inte helt sällan tvivelaktig prestanda i förhållande till motsvarande utrustning för samma pris från andra märken. Vad du betalar extra för är den fräscha designen, men också den grupptillhörighet och de associationer som överförs från varumärket till konsumenten. I Apples fall ger dig intrycket att vara lite modemedveten, kreativ, individuell och att du nog har eller har haft en del pengar.

Premium kan ibland bara kan vara ett marknadsföringsknep och ingen nödvändig indikation på bättre kvalitet. Ett exempel på detta var när Blu-ray spelaren Lexicon BD-30 i premiumklassen (3000 $) upptäcktes ha samma inre teknik som Oppo BDP-83, en spelare i budgetklassen (499 $). Vad som skiljde de två förutom ca 2500 $? Det yttre skalet (förpackningen) och dess varimärkespositionering. Läs mer

Så tänk på det nästa gång du köper en lite dyrare produkt, i hur mycket betalar du för själva produkten och hur mycket är det för dess varumärke?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.