Postat av under Marknadsföring på Internet, Personligt varumärke, Sociala medier, Sökmotoroptimering.

Vanish, Evan Ratliff för Wired

Vanish, Evan Ratliff för Wired

Jag brukar rätt sällan läsa längre artiklar på nätet, men denna spännande artikel på Wired:s hemsida var ett undantag, med lite vibbar av Bourne och Neil Strauss bok “Emergency”.

Flera månader i förväg planerade Amerikanen Evan Ratliff vad som sedan skulle bli en lång artikel i Wired och en stor händelse på nätet. Evan skulle se om han kunde lyckas försvinna i en månad utan att någon skulle hitta honom. Han bestämde med Wired som följde hans experiment, att den som hittade honom skulle få en 5000 $ belöning. Evan skulle även få ett antal uppgifter av tidningen som han skulle klara av mot belöningar.

Efter starten den 15:e Augusti 2009, började massvis med att engagera sig och hjälpas åt för att hitta Evan. Information postades främst i Twitter-kanaler och Facebook-grupper.
Hur gjorde Evan Ratliff för att försvinna och ständigt komma undan?

– Han rakade huvudet, färgade ansiktshåret och skaffade skäggväxt, färgade linser och glasögon.
– Han skaffade en påhittad identitet med ett nytt namn med hjälp av förbetalda kreditkort, fejkade visitikort och förbetalda presentkort.
– Han skapade nya Facebook och Twitter-konton för sin nya identitet.
– Han tog bussen mellan olika stater då den inte kräver uppvisande av legitimation och inte är så välbevakad.
– All hans Internet-trafik tunnlade han genom Tor (anonymt nätverk) och med en uppsatt VPN (virtuellt privat nätverk) till hans kontor i Las Vegas.

Privatpersoner letade på bilder från bevakningskameror, extraherade IP-adresser från hemsideloggar, stirrade på människor på gatan och ringde samtal ända tills Evan till slut hittades den 8:e September.

Denna historia får en att inse hur lätt det egentligen är att bli hittad i dagens digitala samhälle. Om ett antal privatpersoner tillsammans kan hitta en man, hur snabbt lär det inte ta för myndigheter med lite resurser och befogenheter?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.