Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier.

Philips online komediserie Nigel & Victoria

Philips online komediserie Nigel & Victoria

Idag behövs det något speciellt för att ta sig igenom det så kallade ”bruset” som konsumenter upplever när de bombarderas med reklambudskap. Ett sätt är att försöka göra det mer vänligt och få bort känslan av att någon försöker pracka på en produkt genom att använda sig av en annorlunda metod, berätta en historia eller liknande. Därför har Philips valt att göra en komediserie kallad ”Nigel and Victoria” som ska visas bland annat på Youtube. Nigel and Victoria handlar om Nigel, en spänd och pinsam marketing manager och den snygga prylrecensenten Victoria som möts under en reklaminspelning av en Philips-produkt. Målet med serien är att den ska spridas via sociala medier och öka uppmärksamheten kring Philips iPad-accesoar; ett solkrafts-batteri och hörlurar.

Det finns många problem med humor i reklam- till exempel att man lätt glömmer bort vem avsändaren är om inte varumärket spelar en nyckelroll i historian eller det roliga. Ett lyckat exempel på där varumärket är en del av skämtet är för Old spice, ett mindre lyckat exempel är Spendrups reklamer med ”ful-öl” med Robert Gustavsson som var roliga men där få kom ihåg att det var just Spendrups reklam. Sen finns det ett annat problem med humor i reklam, vilket Philips i det här fallet gör sig skyldig till: att det helt enkelt inte är roligt. Vad vet jag, den här ansträngda och pinsamma humorn från Storbritannien kanske bara inte faller mig i smaken, men med det första avsnittet borde man fångas in lite mer, håller ju inte samma kaliber som ICA:s reklamfilmer direkt. Se själv och säg vad du tycker!

Läs mer om Philips komediserie hos Marketing magazine

Postat av under Marknadsföring på Internet, Varumärke.

Laudio - laglig streaming av ljudböcker

Laudio - laglig streaming av ljudböcker

Idag har tjänsten Laudio.se premiär. Laudio är en tjänst som låter dig ladda ner och strömma ljudböcker till datorn, mobiltelefon eller iPhone. Resumé beskriver Laudio som ”ljudböckernas Spotify” – vilket stämmer överens med skaparnas ambitioner, men inte direkt med tjänstens affärsmodell. Med Laudio kan du inte strömma ljudböckerna gratis mot lite reklam, utan här skapar du ett konto och köper ljudböckerna i ett digitalt format för vad som påstås vara ett förmånligt pris. Som medlem får man även två poletter varje månad som motsvarar en valfri ljudbok på sidan och som ger 50% rabatt vid köp av ljudboken. De ljudböcker man köpt sparas i systemet så man kan ladda ner eller strömma dem senare.

Jag tycker Laudio verkar vara en kul tjänst och sidan har ett fräscht gränsnitt, men jag undrar hur pass konkurrenskraftiga de är med etablerade tjänster som iTunes store och deras ljudböcker och tjänster som Storytel som redan har strömning av ljudböcker för mobiltelefoner. Vad jag undrar är alltså vad som gör Laudio så speciellt mot de andra tjänsterna som också har ett snyggt gränssnitt, stort utbud och liknande funktioner? För jag har svårt att se att Laudio blir för ljudboksbranschen vad Spotify blev för musikbranschen om de inte har något som verkligen sticker ut eller är extra förmånligt för konsumenter eller upphovsmännen.

Läs mer om Laudio:
Dagens Nyheter: Ny ljudbokssajt siktar på de unga
Resumé: Sigge Eklund ska göra ljudböckernas Spotify

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier, Viralt.

Antoine Dodson som blev "autotunad" till den virala videon "Bed Intruder song" som sedan klev in på Billboard 100.

Antoine Dodson som blev "autotunad" till den virala videon "Bed Intruder song" som sedan klev in på Billboard 100.

Det började med ett videoklipp från nyheterna på en lokal kanal i Huntsvill, Alabama där en upprörd Antoine Dodson sände ut en varning till en man som hade brutit sig in och försökt våldta hans syster. Videoklippet fick snabbt många tittare på Youtube och spreds som en löpeld, då sättet Antoine varnade på var väldigt speciellt. Humorgruppen The Gregory Brothers som släppt ett antal videos där ett autotune-filter (populärt i rap och R&B-musik) med namnet Auto-Tune the News. I Auto-Tune the News har auto-tune effekten lagts på trista nyhetsrapporter och politiker-tal och gjort det lite mer underhållande. Nu valde The Gregory Brothers att detta inslag med Antoine Dodson skulle vara perfekt för deras teknik och gjorde en låt av inslaget. Resultatet blev ”Bed Intruder Song” som vid skrivande stund har över 18 miljoner visningar på Youtube.

Allt eftersom låten steg i popularitet började den efterfrågas för att köpas eller bli tillgänglig som ringsignal, så gänget bakom videon la ut den till försäljning på iTunes. Singeln på iTunes har nu sålts i över 91 000 exemplar vilket har placerat Bed Intruder song på plats 39 på iTunes singellista. Vad som är ännu mer intressant är att singeln lyckades hamna på plats 89 på Billboard’s Hot 100-lista för två veckor sedan, vilket rankade den bland singlar av Katy Perry och Usher. Billboard-listan räknar försäljning, radiospelningar och online strömning. Bed intruder song lär tillsammans med The Lonely island’s Jizz in my pants, vara en av få virala musikvideos som också klättrat på singel-topplistorna.

Läs mer om fenomenet Bed intruder song hos New York Times

Originalet:

Bed intruder song:

Postat av under Personligt varumärke, Sidnyheter.

Samspel text-bild av Bo Bergström

Samspel text-bild av Bo Bergström

Sista terminen på tredje och sista året på linjen Marknadskommunikation och IT på Stockholms universitet, gick jag kursen Reklamdesign och konceptutveckling. I kursen fick vi i grupp uppgiften av Bo Bergström att designa en annons för magasinet filter som skulle rikta sig till deras mer högutbildade och nyfikna publik. Resultatet blev en bild med knappt någon text men med ett bild på ett isberg med lite topp och mycket botten. Motiveringen var att Filter till skillnad från andra tidningar som bara borstar på ytan, går ner på djupet i ämnet.

Annons för magasinet Filter av Thomas Dahlquist, Magnus Ericson, Robert Johansson, Danne Nilsson och Chris Svensson

Annons för magasinet Filter av Thomas Dahlquist, Magnus Ericson, Robert Johansson, Danne Nilsson och Chris Svensson

Bo Bergström är förutom AD och föreläsare också författare och tyckte att vår idé skulle passa bra i hans nästa bok; Samspel text-bild. Den nya boken kom nyligen ut i butiker och riktar sig till dem som sysslar med kommunikation och vill stärka budskapen med hjälp av text och bild.
I boken så är det en lite annorlunda variant av fotografiet i annonsen som är med på grund av upphovsrättsliga skäl, men idén och bildkompositionen är fortfarande den samma. Så ta gärna en titt på sidorna 124 – 125 i Bo Bergströms bok Samspel text-bild för att se annonsidén av mig och grabbarna från MarkIT åk 3!

Postat av under Varumärke.

Tele 2:s senaste reklamfilm för Comviq kompis har väckt stor uppståndelse, fått över 20 anmälningar hos reklamombudsmannen och lämnat många frågetecken. Varför? Jo reklamfilmens budskap är ”utan kompis ingen kompis” och detta dramatiseras genom att en ensam man blir mobbad och kastad i en sopcontainer av en hel mobb med människor. En del verkar tolka reklamfilmen som att Comviq tycker att mobbing är okej, men jag tror snarare att filmen är ett misslyckat försök till att vara rolig. Istället för rolig ger Comviq:s reklamfilm en rätt obehaglig känsla och det visas inga direkta fördelar med abonnemanget förutom att man i brist på det ”inte får några kompisar” och att lösningen på problemet är att köpa deras abonnemang. I och med att reklamfilmen ska vara riktad till ungdomar blir det om inte ännu mer tvivelaktigt, då det börjar tippa över till att utnyttja deras rädsla för att inte passa in.

Läs mer om Comviq:s nya reklamfilm på Resumé
Aftonbladet:  Tittarstorm mot mobbningsfilm
Skaparna Fosman & Bodenfors ångrar mobbningsfilmen

Utan kompis ingen kompis av Tele2: