Postat av under Affiliatemarknadsföring, Konsumentbeteende, Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Enligt den väldigt intressanta infographic:en från Kissmetrics How do colors affect purchases? Så är olika färger avgörande för konsumenters beteende på nätet. De säger att så mycket som 93% av de faktorer som spelar in vid nätshopping tillhör visuella intryck och färger. Därför är det väldigt viktigt att en webbutik med sin design inger förtroende och kvalitet och designas med de färger som ger mest önskvärda beteende av besökarna.

På en av mina sidor optimerade för sökmotorer som handlar om nya mobiltelefoner, har jag en tabell med prisjämförelse för mobiltelefonen i fråga utan abonnemang. I tabellen syns leverantörernas logotyp, priset och en cell med en grön bakgrund med texten ”Till butik”. Alla dessa föremål har en affiliate-länk som leder till respektive leverantörers produktsida och ger mig provision vid köp. Jag tänkte att det skulle vara kul att prova en ny färg för bakgrunden på cellen med ”Till butik”-länken för att se om jag på så sätt kunde öka CTR (Click Through Rate) och i slutändan antal köp som förmedlades. Jag valde att göra ett test först med min vanliga gröna bakgrund i tre dagar under en vecka för att sedan jämföra med en orange bakgrund tre dagar nästa vecka. Detta är ett test som ingen marknadsanalytiker skulle bli särskilt imponerad på, men min teori var ändå att antal besökare och andra faktorer skulle vara i stort sett liknande i genomsnitt.Värt att nämna i detta är att sidan i fråga tack vare bra sökmotoroptimering och bra domännamn ligger på förstaplats på Google då man söker på mobilens namn och att den får mellan 400 – 600 besökare om dagen.

Enligt infographic:en av Kissmetrics så står grön färg för rikedom, är den enklaste färgen för ögon att hantera och används för att få folk att slappna av i butiker. De säger inget om att den är fördelaktig för att tillkalla uppmärksamheten eller för att leda till avslut, vilket gör det konstigt till att så många (inklusive jag) använt den till ”Till butik”-knappar och ”lägg i varukorg”-knappar.
Orange däremot är en aggressiv färg som skapar så kallad ”call to action”, att besökaren aktiverar sig och genomför ett önskat avslut som börjar prenumerera på ett nyhetsbrev, köper eller säljer en produkt. Min teori blev alltså att en orange bakgrund borde öka min CTR och mina sales. Hur gick det då? Fortsätt läsa för analys av resultaten!

Grönt: 7/2 – 9/2

Affiliate-länkar i version med gröna knappar

Affiliate-länkar i version med gröna knappar

7:e Februari:

Tradedoubler: 71 klick, 66 unika, 5,33% unik CTR, 2 sales: 300 kr
Commission Junction: 29 klick, 2,6 % CTR, 0 sales: 0 kr

8:e Februari:

Tradedoubler: 55 klick, 39 unika, 3,87% unik CTR, 1 sales: 0 kr
Commission Junction: 27 klick, 2,5% CTR 0 sales: 0 kr

9:e Februari:

Tradedoubler: 68 klick, 54 unika, 4,45 unik CTR, 0 sales 0 kr
Commission Junction: 27 klick, 2,2% CTR. 0 sales 0 kr

Totalt:

Tradedoubler: 194 klick, 159 unika, 4,6% unik CTR, 3 sales 300 kr
Commission Junction: 83 klick, 2,3% CTR 0 sales 0 kr

Analys:
Jag har länge bråkat med problemet för nästan alla mina mobilsidor och andra sidor med affiliate-länkar och banners, att de får rätt OK med klick ut till butiker men rätt få med avslut. Vad detta beror på har jag inte lyckats lista ut än, men detta test är ett led i lösningen på det problemet. Ett annat problem jag haft på sistone är att jag dragit in en del sales genom Tradedoubler men som genererat 0 kr då besökaren genomfört ett köp av en till exempel en mobiltelefon med kontantkort som inte ger mig provision då de bara tar provision för köpta mobiler med abonnemang. Detta känns väldigt trist om man förmedlar ett köp av en mobiltelefon värd upp till 5000 för annonsören och jag som affiliate kanske får 20 kr för kontantkortet eller i värsta fall 0 kr för att det inte var med ett abonnemang.

Bortsett från det så ser vi här att jag tjänade totalt 300 kr på tre dagar, vilket skulle kunna vara bättre- men inte så tokigt i längden om man har flera sidor av den här typen. Observera att jag bara räknar med intäkterna för just de här dagarna och inte tar med till exempel köp som gjordes några dagar senare med cookies från klick gjorda under de här dagarna. Observera att antalet impressions blir väldigt högt här även fast sidan har många besökare, då flera länk får tre impressions vid varje sidvisning då den är med både i form av logotypen, för priset och som ”Till butik”.

Orange: 14/2 – 16/2

Affiliate-länkar i version med orangea knappar

Affiliate-länkar i version med orangea knappar

14:e Februari:

Tradedoubler: 47 klick, 42 unika, 2,8% unik CTR, 1 sale: 19,96 kr

Commission Junction: 46 klick, 3% CTR, 0 sales: 0 kr

15:e Februari:

Tradedoubler: 46 klick, 40 unika, 3,05% unik CTR, 0 sales 0 kr

Commission Junction: 53 klick, 2,7% CTR 0 sales 0 kr

16:e Februari:

Tradedoubler: 39 klick, 35 unika, 3,03% unik CTR, 0 sales 0 kr

Commission Junction: 45 klick, 2,5% CTR 0 sales 0 kr

Totalt:

Tradedoubler: 132 klick, 117 unika, 2,95% unik CTR, 1 sales 19,96 kr

Commission Junction: 144 klick, 2,7% CTR  0 sales 0 kr

Analys:
Med den orangea färgen så sjönk antalet klick för länkarna från Tradedoubler, men de från Commission Junction sköt istället till höjden. Vad detta beror på kan jag faktiskt inte svara på, har du någon idé? Trots de totalt sett högre antalet klick för den orangea färgen så blev det bara en försäljning för knappt 20 kronor som inte är mycket att hurra över. CTR sjönk en del för Tradedoubler men ökade lite för Commission Junction så det är egentligen svårt att säga om orange faktiskt är så mycket bättre i det här fallet. Nu var det här testet verkligen inte det ultimata och mycket hänger också på slump och yttre faktorer som om mobilen fanns i lagret när besökaren klickade in till butiken med mera.

Idag en vecka efter andra perioden i testet där jag hade orange färg har jag fortfarande orange färg och försäljningen är fortfarande inte mycket att hurra över. Jag har dragit in ett antal sales på Telia Refill som i princip alla gått genom cookies som legat i några dagar efter klicket, men dessa Refill ger mig snåla 1% av ordervärdet vilket alltså bara gett mig några kronor i förtjänst. Trots att sidan jag gjorde testet på är den jag har flest besökare på, flest Facebook-gillanden för (96 st) och flest klick ut till butik så är det ändå inte den av mina sidor som ger mest konverterande trafik. Jag ska gräva djupare kring detta och göra fler tester för både den och andra av mina sidor så håll utkik här!

Postat av under Inspiration, Personligt varumärke, Sidnyheter.

Thomas Dahlquist:s portfolio

Thomas Dahlquist:s portfolio

Jag har uppdaterat min portfolios design och gjort den fräschare och trevligare för sökmotorer etc. I min portfolio kan du se exempel på saker jag gjort privat, i min utbildning och åt andra. Jag kommer lägga till lite fler beskrivningar om projekten allt eftersom och skriva lite mer på SEO-delen. Ser du något du gillar och tänker ”nåt i den stilen skulle jag vilja ha hjälp med att fixa”, se till att kontakta mig.

Postat av under Varumärke.

WiMP

WiMP

Telenor har idag gått ut med en pressrelease att de tillsammans med Aspiro lanserar en ny musiktjänst i Sverige kallad WiMP. WiMP blir en konkurrent till Spotify men som kommer skilja sig med hjälp av en redaktionell profil där en Svensk redaktion väljer ut och rekommenderar roliga och relevanta och roliga spellistor, som det beskrivs i pressreleasen. WiMP ska även erbjuda specialversioner av artisters låtar och Aspiro som ligger bakom tjänsten har tidigare levererat musiktjänster i andra länder.

Av det som har presenterats och att döma av WiMP:s hemsida så verkar det vara en fräsch och lovande tjänst. Däremot tycker jag att det krävs en del för att de ska få mig att gå över från betalande Spotify-kund till dem även fast priset kommer vara runt samma (99 kr/månaden). Spotify kan dessutom behöva en konkurrent vilket gör att de arbetar snäppet hårdare för att fortsätta vara bäst. I Norge verkar tjänsten ha fått strålande betyg. Jag kommer med positiv förväntan följa WiMP:s utveckling och försöka prova det så fort som möjligt, men det är en sak jag undrar hur de tänkte med tjänsten: namnet.

Vad är det första du tänker på när någon säger ”wimp”? Jag får i alla fall inte massa positiva associationer när jag hör det varumärket. Om du som jag sett en del amerikanska filmer genom åren så vet du att wimp betyder ungefär ”vekling”, ”tönt”. Vid en snabb sökning på Google kommer det på resultat 10 upp en sida för Urban Dictionary, en sida där människor kan lägga in och rösta på definitioner av mer eller mindre vanliga ord. På Urban Dictionary ser vi definitioner av ”wimp” som:

A person who is scared, or WEAK or cowardly.

Jag förstår att det kan vara svårt att komma på ett bra namn för ett varumärke eller en tjänst men av alla förslag – var detta de bästa de kunde komma på? Var det ingen som reagerade eller sökte lite snabbt om vad det betyder? Nu står WiMP för ”Wireless Music Player” vilket gör det förklarligt med förkortningen men jag tycker fortfarande att de kunde löst det bättre. Vad tycker du?

Läs mer om WiMP hos Resumé

Postat av under Sidnyheter.

Hej och välkommen till ThomasDesign.se! Den här bloggen är tänkt att bli uppföljaren till min tidigare blogg Thomas tankar som jag inte uppdaterat sen Oktober 2010. Anledningen till att jag inte bloggat så mycket på sistone och att jag startat en ny blogg är dels att jag haft en hel del andra projekt igång på webben, men också för att Blogspot är en så bökig bloggplattform och inte så vänlig i sökmotor-perspektiv.

Med den här bloggen har jag tänkt fortsätta skriva om de sakerna jag intresserade mig för i den tidigare bloggen, så som marknadsföring, design, produktplacering, igenkänning, design, varumärken… ja listan kan göras lång! Med ThomasDesign.se har jag även tänkt prova på att marknadsföra mig själv lite då jag idag aktivt söker jobb inom främst marknadsföring och webb.

För er som tidigare läst vad jag skrivit så är det jättekul att ni hittat hit och för er nya får jag önska er välkomna och hoppas att ni fortsätter läsa!

Postat av under Affiliatemarknadsföring, Marknadsföring på Internet.

Loopia fyller 10 år

Loopia fyller 10 år

Det här blir inte det mest spännande inlägget här på bloggen, men jag måste bara tipsa om Loopias tioårs-erbjudande nu vilket ger dig en .se-domän för bara 10 kr! Loopia har nu också ett erbjuande med privat- och företagspaket med webhotell och .se-domännamn som också de kostar 10 kr för det första året! Jag har själv ett dussin domäner hos Loopia, en WordPress-blogg och webhotell och allt är väldigt smidigt och bra. Deras one-click-installer gör att du kan ha en WordPress-blogg igång och redo att skrivas i på bara någon minut.

Det här är ett utmärkt tillfälle för att fixa lite roliga domännamn eller till din blogg eller den där halvrisiga affärsidén på nätet som du kanske kommer lansera någon gång. Jag lär själv beställa ett dussin till domäner nu när priset är en en tiondel fram till slutet av Oktober.