Postat av under Affiliatemarknadsföring, Konsumentbeteende, Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Enligt den väldigt intressanta infographic:en från Kissmetrics How do colors affect purchases? Så är olika färger avgörande för konsumenters beteende på nätet. De säger att så mycket som 93% av de faktorer som spelar in vid nätshopping tillhör visuella intryck och färger. Därför är det väldigt viktigt att en webbutik med sin design inger förtroende och kvalitet och designas med de färger som ger mest önskvärda beteende av besökarna.

På en av mina sidor optimerade för sökmotorer som handlar om nya mobiltelefoner, har jag en tabell med prisjämförelse för mobiltelefonen i fråga utan abonnemang. I tabellen syns leverantörernas logotyp, priset och en cell med en grön bakgrund med texten “Till butik”. Alla dessa föremål har en affiliate-länk som leder till respektive leverantörers produktsida och ger mig provision vid köp. Jag tänkte att det skulle vara kul att prova en ny färg för bakgrunden på cellen med “Till butik”-länken för att se om jag på så sätt kunde öka CTR (Click Through Rate) och i slutändan antal köp som förmedlades. Jag valde att göra ett test först med min vanliga gröna bakgrund i tre dagar under en vecka för att sedan jämföra med en orange bakgrund tre dagar nästa vecka. Detta är ett test som ingen marknadsanalytiker skulle bli särskilt imponerad på, men min teori var ändå att antal besökare och andra faktorer skulle vara i stort sett liknande i genomsnitt.Värt att nämna i detta är att sidan i fråga tack vare bra sökmotoroptimering och bra domännamn ligger på förstaplats på Google då man söker på mobilens namn och att den får mellan 400 – 600 besökare om dagen.

Enligt infographic:en av Kissmetrics så står grön färg för rikedom, är den enklaste färgen för ögon att hantera och används för att få folk att slappna av i butiker. De säger inget om att den är fördelaktig för att tillkalla uppmärksamheten eller för att leda till avslut, vilket gör det konstigt till att så många (inklusive jag) använt den till “Till butik”-knappar och “lägg i varukorg”-knappar.
Orange däremot är en aggressiv färg som skapar så kallad “call to action”, att besökaren aktiverar sig och genomför ett önskat avslut som börjar prenumerera på ett nyhetsbrev, köper eller säljer en produkt. Min teori blev alltså att en orange bakgrund borde öka min CTR och mina sales. Hur gick det då? Fortsätt läsa för analys av resultaten!

Grönt: 7/2 – 9/2

Affiliate-länkar i version med gröna knappar

Affiliate-länkar i version med gröna knappar

7:e Februari:

Tradedoubler: 71 klick, 66 unika, 5,33% unik CTR, 2 sales: 300 kr
Commission Junction: 29 klick, 2,6 % CTR, 0 sales: 0 kr

8:e Februari:

Tradedoubler: 55 klick, 39 unika, 3,87% unik CTR, 1 sales: 0 kr
Commission Junction: 27 klick, 2,5% CTR 0 sales: 0 kr

9:e Februari:

Tradedoubler: 68 klick, 54 unika, 4,45 unik CTR, 0 sales 0 kr
Commission Junction: 27 klick, 2,2% CTR. 0 sales 0 kr

Totalt:

Tradedoubler: 194 klick, 159 unika, 4,6% unik CTR, 3 sales 300 kr
Commission Junction: 83 klick, 2,3% CTR 0 sales 0 kr

Analys:
Jag har länge bråkat med problemet för nästan alla mina mobilsidor och andra sidor med affiliate-länkar och banners, att de får rätt OK med klick ut till butiker men rätt få med avslut. Vad detta beror på har jag inte lyckats lista ut än, men detta test är ett led i lösningen på det problemet. Ett annat problem jag haft på sistone är att jag dragit in en del sales genom Tradedoubler men som genererat 0 kr då besökaren genomfört ett köp av en till exempel en mobiltelefon med kontantkort som inte ger mig provision då de bara tar provision för köpta mobiler med abonnemang. Detta känns väldigt trist om man förmedlar ett köp av en mobiltelefon värd upp till 5000 för annonsören och jag som affiliate kanske får 20 kr för kontantkortet eller i värsta fall 0 kr för att det inte var med ett abonnemang.

Bortsett från det så ser vi här att jag tjänade totalt 300 kr på tre dagar, vilket skulle kunna vara bättre- men inte så tokigt i längden om man har flera sidor av den här typen. Observera att jag bara räknar med intäkterna för just de här dagarna och inte tar med till exempel köp som gjordes några dagar senare med cookies från klick gjorda under de här dagarna. Observera att antalet impressions blir väldigt högt här även fast sidan har många besökare, då flera länk får tre impressions vid varje sidvisning då den är med både i form av logotypen, för priset och som “Till butik”.

Orange: 14/2 – 16/2

Affiliate-länkar i version med orangea knappar

Affiliate-länkar i version med orangea knappar

14:e Februari:

Tradedoubler: 47 klick, 42 unika, 2,8% unik CTR, 1 sale: 19,96 kr

Commission Junction: 46 klick, 3% CTR, 0 sales: 0 kr

15:e Februari:

Tradedoubler: 46 klick, 40 unika, 3,05% unik CTR, 0 sales 0 kr

Commission Junction: 53 klick, 2,7% CTR 0 sales 0 kr

16:e Februari:

Tradedoubler: 39 klick, 35 unika, 3,03% unik CTR, 0 sales 0 kr

Commission Junction: 45 klick, 2,5% CTR 0 sales 0 kr

Totalt:

Tradedoubler: 132 klick, 117 unika, 2,95% unik CTR, 1 sales 19,96 kr

Commission Junction: 144 klick, 2,7% CTR  0 sales 0 kr

Analys:
Med den orangea färgen så sjönk antalet klick för länkarna från Tradedoubler, men de från Commission Junction sköt istället till höjden. Vad detta beror på kan jag faktiskt inte svara på, har du någon idé? Trots de totalt sett högre antalet klick för den orangea färgen så blev det bara en försäljning för knappt 20 kronor som inte är mycket att hurra över. CTR sjönk en del för Tradedoubler men ökade lite för Commission Junction så det är egentligen svårt att säga om orange faktiskt är så mycket bättre i det här fallet. Nu var det här testet verkligen inte det ultimata och mycket hänger också på slump och yttre faktorer som om mobilen fanns i lagret när besökaren klickade in till butiken med mera.

Idag en vecka efter andra perioden i testet där jag hade orange färg har jag fortfarande orange färg och försäljningen är fortfarande inte mycket att hurra över. Jag har dragit in ett antal sales på Telia Refill som i princip alla gått genom cookies som legat i några dagar efter klicket, men dessa Refill ger mig snåla 1% av ordervärdet vilket alltså bara gett mig några kronor i förtjänst. Trots att sidan jag gjorde testet på är den jag har flest besökare på, flest Facebook-gillanden för (96 st) och flest klick ut till butik så är det ändå inte den av mina sidor som ger mest konverterande trafik. Jag ska gräva djupare kring detta och göra fler tester för både den och andra av mina sidor så håll utkik här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.