Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier.

Twitter Sverige

Twitter låter dig ta till dig all möjlig sorts information runt från hela världen och kan även hjälpa dig att hitta nya kunder eller nya jobb och få inspiration för dina projekt. Här listar jag några svenska hashtags som jag följer inom företagande, marknadsföring och utveckling. Tipsa gärna i kommentarerna om det är någon speciell svensk hashtag du kan rekommendera!

1. #sthmltech

Med #sthmltech hittar du nyheter och uppdateringar inom startup-företag i Stockholm. Även om du inte bor i Stockholm kan det vara intressant för inspiration om nya företag som poppar upp runt om i landet, som till exempel det mobila caféet Wheely som jag hittade genom feeden. Särskilt livat i flödet blir det när det hålls olika event inom området. Om du är intresserad av jobb eller uppdrag hos svenska startups kan det också vara en bra idé att ta en titt ibland.


2. #affiliatese

#affiliatese är hashtagen för svenska affiliatemarknadsförare. Här dyker det upp frågor och svar och intressanta artiklar inom området.


3. #svSEO

#svSEO ger intressanta diskussioner och länkar inom sökmotoroptimering (SEO). Trevligt för inspiration och att hålla sig uppdaterad om den ständiga utvecklingen med Google:s algoritmer och nya trender.

4. #WPSE

Under #WPSE så samlas inlägg om WordPress och WordPressutveckling. Just nu rätt mycket marknadsföring i resultaten, men det dyker även upp intressanta tips och guider emellanåt.

5. #nyttjobb

#nyttjobb är enligt mig stället nummer ett för att leta nya jobb och anställda på svenska Twitter. Här postas kanske hundratals platsannonser varje dag från rekryteringsföretag och även av mindre företag själva. Är du på jakt efter att anställa någon så dyker det även upp användare som meddelar att de söker jobb. Jag har tidigare hittat en del intressanta tjänster att söka här tidigare och då många som jag annars hade missat då de kanske bara postats på ett företags hemsida och inte som en betald rekryteringsannons.

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Domän

Med satsningen på nya toppdomäner så kommer det att tillkomma 1500 nya toppdomäner sen slutet av 2013 fram till slutet av 2015. En av de företagen som erbjuder registrering av dessa är Marcaria. Om du någonsin har registrerat ett mer udda domännamn som till exempel .ad så har du nog kommit i kontakt med Marcaria. Jag kan inte rekommendera dem om du inte måste ha ett domännamn som endast de sitter på, för de har en väldigt föråldrad hemsida och kontrollpanel, höga priser och framförallt: långsamma och instabila servrar! Så om du ute efter en ny toppdomän rekommenderar jag att du söker runt och ser om det finns några alternativ till Marcaria.

Men Marcaria är i alla fall en av de registrars som erbjuder en mängd av de nya toppdomänerna (gTLDs), nu senast med tillskottet .menu. De olika nya domänerna är i olika stadier av registrering där de till en början endast är öppna för en utvald publik för att undvika så kallade “domain squatters” och andra som kan sabotera för stora varumärken. Men flera är öppna för allmän registrering; t.ex. .clothing för $28.

Fler toppdomäner i urval hos Marcaria:

.bar
.domains
.shoes
.careers
.recipes
.photos
.wiki
.social
.enterprises
.cheap
.company
.kaufen

Det blir intressant att se hur alla dessa nya toppdomäner kommer att påverka sökresultat inom en snar framtid och vilka kreativa lösningar som kommer att dyka upp som följd av dem. Antagligen kommer det svämma över med konkurrens för lösningar i stil med “lenses.cheap” och “auto.kaufen” där nog de bästa försvinner under så kallade “sunrise”-perioden. Eller så fort allmän registrering öppnar upp och de riktigt rutinerade domän-hustlarnas automatiska system registrerar domäner i bulk åt dem.

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier, Webbdesign.

Facebook:s nya design

Facebook:s nya design (gjord suddig då det är min egna news feed)

Många som gick in på Facebook på en dator hajade nog till idag. Facebook har släppt en ny design för deras newsfeed som är optimerad för att framhäva bilderna i den. Vissa delar av designen påminner om den som Facebook testade under förra året men som inte togs emot så väl, vilket ofta brukar vara standardreaktionen bland många innan de vant sig.

Den nya Facebook-designen påminner lite om den för Google+ och det är nu lättare att snabbt särskilja mellan olika inlägg. Annars är upplägget med tre kolumner i news feed detsamma som tidigare så det är ju ingen total omdesign av sidan.

Facebook ska ha tagit lärdomar från deras testdesign från förra året och kommer att rulla ut denna globalt under de kommande veckorna. Det ska bli intressant att se vad folks reaktion blir av det här i längden och om Facebook till exempel får en aning mer eller mindre effektiva annonser då de nu är i vita rutor på en grå bakgrund och därmed framhävs lite mer än tidigare.

Kan du se den nya designen när du går in på Facebook på din dator än? Vad tycker du? Läs mer om den nya designen hos The Verge

Postat av under Affiliatemarknadsföring, Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering.

Slot Machine av Rob Boudon

Slot Machine av Rob Boudon

Om du som jag sysslar med affiliatemarknadsföring och SEO så vet du att det är områden där det är väldigt hysch-hysch och en aura av att en trollkarl inte avslöjar sina bästa tricks. Men då och då dyker det upp en del personer med lite mer transparens om olika projekt och som berättar mer om deras erfarenheter. En av dessa är Erik Bergman som driver bloggen John Slots. Jag halkade in på bloggen via en sökning på hashtaggen #affiliatese på Twitter där man kan hitta en del uppdateringar från olika nätverk och tips och bloggposter från andra affiliates.

På John Slots skriver Erik om sina erfarenheter som affiliate inom gamblingsegmentet, något som kan föra med sig många utmaningar på grund av marknadsföringslagar i olika länder och att Google inte är ett stort fan av segmentet gambling och hasardspel då det faktiskt finns en del skumma sidor inom det. Erik började med att marknadsföra gamblingsidor som en hobby men jobbar idag med det på heltid från Malta där många sidor inom det segmentet brukar hamna till slut.

Då jag själv fortfarande befinner mig på hobby-stadiet och har affiliatemarknadsföring som en extrainkomst, så är det spännande att läsa om hans resa till att idag livnära sig på det. Jag skulle gärna läsa mer om de utmaningar han lär ha ställts inför med till exempel marknadsföringslagar och Google när de har försökt sökmotoroptimera och göra reklam för sidor inom gambling och casinon.

Så om du är intresserad av affiliatemarknadsföring eller nyfiken på hur det fungerar i världen med gambling på nätet så rekommenderar jag att du tar en titt hos John Slots.

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier.

Facebook-likes är något som många jagar för deras sida på Facebook för att få potentiell större spridning av deras innehåll och budskap. Det finns en del tvivelaktiga metoder där du betalar en låg summa till ett företag och på nolltid får tusentals likes, med största sannolikhet från bot:ar eller klickfarmare i U-länder som sedan inte ens lägger märke till det du postar från sidan. Men sen erbjuder även Facebook deras egna fullt tillåtna sätt att få mer likes för en sida kallad “Promote page” där du sätter upp en budget och betalar Facebook för att exponera fler personer för din sida i hopp om att de ska gilla den. I den här videon skapad av Veritasium så provar han på just detta, men resultaten blir skrämmande nog liknande de som med de tvivelaktiga företagen med klickfarmare och botar:

 

Värt att tillägga är att det är skillnad på “Promote page” där målet är fler likes och en reklamkampanj med sponsrat innehåll som dyker upp i användares feed.

Har du provat Facebook:s “promote page”? I sådana fall, vad blev resultatet? Lyckades du få in relevanta personer som gillade sidan och sedan engagerade sig i innehållet du postade eller var det mest profiler som såg fake ut?

Kontakta mig för hjälp med sociala medier »