Postat av under Varumärke.

Frimärken

Förra veckan tappade jag konstigt nog mitt multi-kort som bland annat fungerar till Universitetsbiblioteket på Stockholms Universitet. Idag möttes jag av en positiv överraskning då inte någon bara hade hittat mitt kort, utan biblioteket hade dessutom skickat kortet med brev hem till mig. Kuvertet var adresserat för hand med bläckpenna vilket är en tyvärr allt för sällsynt syn bland brev idag. Då slog det mig hur mycket ett sånt brev egentligen måste sticka ut i posthögen i dagens samhälle där de flesta utskick man får är adresserade elektroniskt och opersonliga. Tyvärr var det inget frimärke på brevet från biblioteket – frimärken ser jag nog ännu mer sällan på brev.
När var det senast du fick ett brev adresserat med handstil och med ett fint frimärke på? Jag minns knappt när, men jag vet att det med störst sannolikhet var från en vän eller en släkting i alla fall. Detta tror jag är något som företag underskattar när de skickar ut allt ifrån information till anställda till direktreklam till stackars privatpersoner. Ett gammaldags snigelpost-brev med frimärke och allt associeras nog starkt med vänner och släktingar, genuinitet, personligt engagemang och att någon har lagt ner tid och själ på att just jag ska få budskapet i fråga. Är inte dessa egenskaper några som många företag lägger ner miljontals kronor på för att tillskriva sitt varumärke? Det kanske kan vara värt lite dålig smak på tungan och ont i handen för att några hundra kunder ska öka sin lojalitet till företaget genom något så enkelt och billigt som ett gammaldags brev?

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

2 Kommentarer till “Underskatta inte gammaldags genuinitet”

  1. Therese Blomster

    >Bra inlägg och jag håller med dig helt och hållet om att det är mer personligt med handskrivna brev. Men det måste nog vara ett jäkligt bra innehåll i brevet för att man ändå inte ska bli beskviken över att öppna ett handskrivet kuvert och upptäcka att det inte är från en släkting eller vän utan reklam från något företag.

    Svara
  2. Thomas Dahlquist

    >Tack Therese! Ja det har du rätt i, det krävs nog att det är något väldigt förmånligt eller personligt anpassat erbjudande i brevet om det är reklam. Jag fick t.ex. ett brev med frimärke och handskriven adress på kuvertet- men till min besvikelse så var det en räkning från tandläkaren.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.