Postat av under Design, Inspiration.

I början av en film ska tonen för filmen sättas och publikens intresse ska fångas, på ungefär samma sätt som i en reklamfilm på TV – fast filmskaparna har lite längre tid till sitt förfogande. Här följer sju exempel på filmer där det med typografi, färger, bilder och klippteknik framgångsrikt sätter rätt ton för filmen, lockar en att se vidare och samtidigt är inspirerande.


Panic room (2002)


Panic room
är inte den första filmen regisserad av David Fincher som har ett imponerande intro, sådana finns även i filmerna Seven och Fight Club. Men vad som gör att det här introt så speciellt är att hela scenen är gjord enbart med CGI, alltså datorgrafik! Alla byggnader och natur är inte filmat med helikopter, utan animerat av människor.

Skapad av ComputerCafé Group som har gjort flertalet animationer för stora Hollywood-filmer.


Lord of War (2005)

I början av Lord of War håller vapenhandlaren som spelas av Nicolas Cage ett kort tal, vilket sedan följs av denna introsekvens. Vi får följa födelsen och resan hos en gevärskula, från fabriken till dess offer i kulans perspektiv.

Skapad av Laurent Gillet (CG supervisor) och andra


Kiss kiss bang bang (2005)


Kiss kiss bang bang
måste vara mitt absoluta favorit-intro om jag måste välja ett. Det ger verkligen dig den där klassiska känslan av en klassisk detektiv-novell med häftiga siluetter, färger och effekter samt en passande mystisk musik till. Då filmen i sig är en modern, självmedveten twist på klassiska detektiv noveller tror jag inte att dem kunde ha valt ett bättre sätt att börja filmen på.

Skapat av Danny Yount, Prologue Films

Catch me if you can (2002)

Introt för Catch me if you can är uppenbarligen inspirerat av 1960-talets stil, med siluetter liknande dem i Kiss kiss bang bang. Det är inte så konstigt, då filmen utspelar sig på Amerikanska 60-talet. Typografin och färgerna påminner om dem som finns på en flygplats, vilket stora delar av denna film utspelar sig på.

Skapat av Nexus Productions

Thank you for smoking (2005) I introt för Thank you for smoking är filmens medverkandes namn presenterade som cigarettpaket och kartonger med sin typiska typografi, stjärnor och banderoller och liknande. Efter att ha sett det här introt är det ingen tvekan för tittaren vad filmen kommer att handla om. Skapad av Shadowplay Studio Juno introJuno (2007)  

Klicka här för introt till Juno

Introt för Juno är gjort på ett slags gammaldags sätt med svart-vita fotografier, färgade med pennor som sedan klippts ut och animerade med vad som ser ut att vara stop-motion teknik. Du kan se hur dem gjorde introt här.

Skapat av Shadowplay Studio

Irreversible intro

 


Irréversible (2002)

Klicka här för introt till Irréversible

I den störande franska filmen Irréversible, med sitt icke-traditionella berättande (det är i princip baklänges) och skumma kameravinklar, är till och med titelsekvenssen annorlunda.
Här är det faktiskt den text du brukar se i slutet av en film i början, med filmbolagens logotyper och allting i början av filmen istället för i slutet. Texten är ibland spegelvänd som hos ”Toys ’R us” och texten vrids successivt åt sidan likt kameran i filmen.

Skapat av Gaspar Noé (regissören)

Postat av under Varumärke.

När det inte riktigt går som det är tänkt för ett företag kan det vara dags att tänka över om varumärket sänder ut de bästa signalerna möjligt. Här är sju exempel på hur några stora företag har valt att lösa problemet genom olika sorters ompositionering både fysiskt och mentalt…

 

Scan ompositionering

Scan: Från ravaruproducent till spridare av matglädje

Runt 1999 hade Scan Foods planer på en ompositionering av varumärket. De ville förflytta sig från bilden som råvaruproducent till det trevligare ”spridare av matglädje”. Detta skulle genomföras med olika sorters event där bland annat konsumenter får provsmaka Scans varor. Mest känt senare blev ”Scanbilen”, en rullande kött- och charkdisk som förutom att synas i reklamfilmerna, också även åkte runt i Sverige. Scanbilen gav konsumenter en ökad närhet till Scan och i en konsumentundersökning sa 94% av de tillfrågade att de fått ett positivt intryck av bilen.

 

Telge energi ompositionering

Telge Energi: Från miljöförstörare till miljövänlig

 

Hösten 2007 beslutade sig Telge energi för att välja bort el från kol- och kärnkraft och istället satsa på vind och vatten istället. En av anledningarna till att Telge blev miljövänligt var för att de tidigare fokuserade mycket på priset- men när de andra stora bolagen pressade sina tvingades Telge byta strategi. Från att vara lite utav ett energibolag i mängden blev Telge energi en uppstickare som i princip förändrade hela företagets kärnvärden.

Spendrups  ompositionering

Spendrups: Från finöl till familjen

Spendrups Bryggeri hade en rolig serie reklamfilmer där Robert Gustafsson filtrerade bort tillsatser från ”fulöl” och Spendrups öl presenterades som en ”finöl” (8 reklamfilmer vi minns). Problemet var att alla kom ihåg reklamen, men inte att det var just Spendrups som var avsändaren. Spendrups körde länge på just humor och slogans som ”mycket nöje”. Men för att orka med den ökade konkurrensen på ölmarknaden, valde dem att gå tillbaka till sina kärnvärden: familjen – för Spendrups är just från början ett familjebryggeri. Målet blev att samordna kommunikationen och lyfta fram ursprunget på ett tydligare sätt. Ompositioneringen gjordes med hjälp en ny reklamfilm med familjen som tema, en ny hemsida och i butiker och restauranger.

Starbucks  ompositionering
Starbucks: Från premium till massmarknaden

I och med den ekonomiska krisen har amerikanska jätten Starbucks fått det både ekonomiskt och varumärkesmässigt. Starbucks är positionerade som ett premiummärke och är kända i USA för 4 dollars-kaffe. Starbucks har i krisen expanderat med tusentals nya butiker runt om i världen – för att sedan lägga ner hundratals butiker. Trots nedläggningen av ett gäng butiker behövdes något för att svara mot konsumenternas allt tunnare plånböcker. Strategin blev att närma sig McDonald’s kaffepriser – fast bara mentalt! I en kampanj där kaffet presenteras för priset 3.95 istället för 4 dollar där temat är ”vi är inte så dyra som ni tror”. Ett startskott för den mentala ompsotioneringen var i Augusti 2008. Då bestämde sig Starbucks för att gå tillbaka lite till sina 70-talsrötter genom att sälja bryggt kaffe och på så sätt få en ny image som mer riktade till massmarknaden än till premium. Dock så var detta inte en vanlig bryggare, utan en 11 000 dollars-bryggare som utvalda Starbucks-ställen blev utrustade med.

Kronvodka  ompositionering

Kronvodka: Från parkbänken till finrummen

Lagom till midsommar 2008 valde Vin och Sprit AB att relansera den gamla klassikern Kronvodka. Produkten fick en helt ny flaska för att ta bort lågstatus-associationerna som kan ha tänkts vara till parkbänkar och polska färjors taxfreeshop. Istället fick Kronvodka en ny, riktigt snygg flaska som skulle matcha vodkans, enligt Vin och Sprit- utmärkta smak. I princip bara genom en ny utformning av flaskan skulle Kronvodka gå från budget till premium – utan att ändra något särskilt på prislappen.
Etiketten går även tillbaka lite till märkets traditioner från 1700-talet då ”kronobrännvinet” som det hette, serverades på krogarna i behållare som bar kungens emblem, vilket går lite igen i den nya flaskan.

Festis  ompositionering

Festis: Från barnkalas till cool

Festis förpackades länge i små trekantiga Tetra Pak-förpackningar och associerades ofta med barnkalas och som töntig. 1994 besvarade Festis en förlorad marknadsledning med att relansera drycken i en 33cl glasflaska, transparent etikett och nya smaker som kaktus-lime och peach-passion. Till det gjordes reklamfilmer av numera kända svenska reklamfilmera som Jonas Åkerlund och Johan Renck. Festis gick därmed över från barn, kalas och töntigt till mer vuxet, passionerat och coolt. Festis blev också inte bara något man drack utan något man ”blev” enligt reklamfilmernas budskap: ”Jag är en festis”.

Johnnie Walker  ompositionering

Johnnie Walker: Från farfar till välbärgade unga

Scotch Whiskey-märket Johnnie Walker ville bli av lite med stämpeln att det bara var ”farfar” som drack deras whiskey. För att locka yngre, välbärgade människor till märket, startade Johnnie Walker 1999 en fond med namnet ”The Keep walking fund”. Fonden erbjöd 500 000 amerikanska dollar till individer som genomförde samhällsansvariga affärsplaner utefter deras drömmar. Detta gav ökad trafik till märkets hemsida, ökad varumärkeskännedom och sist men inte minst- försäljning. Vid 2005 användes även Johnnie Walker:s varumärkesikon, ”The Striding man” i stora sportsarenor och i tidningar för män i den önskade demografin på 25 – 35 år.

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

Postat av under Varumärke.

Den grafiska profilen är en av de avgörande faktorerna för om en produkt lyckas sälja eller inte. Färgerna och typografin ska förmedla det som varumärket står för och det som konsumenten vill uppnå med sitt köp. När det är dags för den grafiska profilen att uppdateras är det viktigt att inte förändra den allt för drastiskt, för då riskerar man att konsumenterna inte känner igen den lika bra och då är mindre benägna att göra impulsköp av varan – eller ens köpa den över huvud taget. Detta är något som vissa företag verkar ha missat när de har fräschat upp sina förpackningar eller logotyper. Här följer fem exempel på detta…

Pepsi-burkar

Pepsi
Pepsi är läskedrycksmärket som enligt Interbrand.com blev värderat år 2008 som det 26:e mest värdefulla varumärket i världen. Nyligen fick Pepsi för sig att det var dags att förändra det mesta kring utseendet på deras burk i USA. Den klassiska och inarbetade logotypen fick ett helt annat typsnitt, det blåa blev lite mer metalliskt och deras runda ikon fick något sorts skevt leende i sig. Visst är den nya burken snygg, men jag betvivlar att den känns igen lika lätt som tidigare. Även Pepsi Max, Diet Pepsi, Mountain Dew (nu ”Mtn Dew”) och Sierra Mist blev i princip helt omgjorda i sin design. Läs mer här

Tropicana kartonger

Tropicana
Tropicana apelsinjuice är ägt av PepsiCo, vilket förklarar den inte så genomtänkta idén med den här nya profilen. Tropicana har genom alla år varit juicen man känner igen p.g.a. den gröna logotypen och med en tillhörande apelsin. När Tropicana beslutade att de skulle göra om logotypen, lägga den vertikalt och dessutom ta bort bilden på en apelsin, var det inte så konstigt att försäljningen störtdök med 20%. Det går knappt att känna igen förpackningen längre och Pepsi borde seriöst se över om några av deras managers ska leta efter ett nytt jobb. Som tur är insåg Tropicana sitt misstag och har nu bytt tillbaka till den klassiska designen på förpackningen.

Sci-Fi SyFy logo

Sci Fi – Syfy
I och med att Sci Fi Channel beslutade sig för att inte bara förknippas med geekiga Science Fiction-TV-serier, så bytte de namn till Syfy. Tydligen så ska Syfy ha samma uttal som sin föregångare rent fonetiskt, något som kan diskuteras. Förutom att de byter till ett tvivelaktigt namn som låter som amerikansk slang för syfilis, så finns det nästan ingenting kvar från den gamla logotypen, förutom lite lila färg i deras slogan vilket måste ha lett till ett enormt förlorande av igenkänning.

Walmart logo

Walmart
Världens största detaljhandelskedja och sett till omsättningen världens största företag, Walmart valde att göra logotypen lite snällare genom att låta det blåa bli ljusare och byta ut stjärnan mot en sol(?). Varför detta är ett snedsteg är för att det är en sån välkänd logotyp vars kraft går  förlorad då den förändras så kraftigt. Dessutom ser det nu ut som att Walmart är ett resebolag eller ett märke för solskyddsfaktor, snarare än ett kraftfullt varuhus.

Animal planet logotyper

Animal Planet
TV-kanalen Animal Planet valde att dumpa Discovery-jordgloben och låta typografen köra en snedtripp i djungeln. Läsbarheten är kass – står det ”Ani3al Planet” eller ”Ni3al A Planet”. I för sig stämmer väl logotypen ganska bra med kanalens innehåll, många galna djur och natur och det kan ju vara trevligt med lite annorlunda tänkande, men det omkullvälta M:et känns bara onödigt här.

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

Postat av under Konsumentbeteende, Varumärke, Viralt.

Vissa reklamfilmer minns man bättre än andra, trots att ett antal år har gått sen dem gick. Kanske var det för att dem var roliga, annorlunda eller dåliga? Här är 8 reklamfilmer jag tror att jag inte är ensam om att minnas för att dem är roliga och/eller annorlunda…

Spendrups: Robert Gustavsson och fulöl

Sony Bravia: Bouncy balls

Norrlands Guld: Killer instinct

Lotto: Snälla Åke
VasakronanScandline: Kaj & Börje

Ipren: Första reklamen

OLW: Var är brudarna?