I början av en film ska tonen för filmen sättas och publikens intresse ska fångas, på ungefär samma sätt som i en reklamfilm på TV – fast filmskaparna har lite längre tid till sitt förfogande. Här följer sju exempel på filmer där det med typografi, färger, bilder och klippteknik framgångsrikt sätter rätt ton för filmen, lockar en att se vidare och samtidigt är inspirerande.
Panic room (2002)
Panic room är inte den första filmen regisserad av David Fincher som har ett imponerande intro, sådana finns även i filmerna Seven och Fight Club. Men vad som gör att det här introt så speciellt är att hela scenen är gjord enbart med CGI, alltså datorgrafik! Alla byggnader och natur är inte filmat med helikopter, utan animerat av människor.
Skapad av ComputerCafé Group som har gjort flertalet animationer för stora Hollywood-filmer.
Lord of War (2005)
I början av Lord of War håller vapenhandlaren som spelas av Nicolas Cage ett kort tal, vilket sedan följs av denna introsekvens. Vi får följa födelsen och resan hos en gevärskula, från fabriken till dess offer i kulans perspektiv.
Skapad av Laurent Gillet (CG supervisor) och andra
Kiss kiss bang bang (2005)
Kiss kiss bang bang måste vara mitt absoluta favorit-intro om jag måste välja ett. Det ger verkligen dig den där klassiska känslan av en klassisk detektiv-novell med häftiga siluetter, färger och effekter samt en passande mystisk musik till. Då filmen i sig är en modern, självmedveten twist på klassiska detektiv noveller tror jag inte att dem kunde ha valt ett bättre sätt att börja filmen på.
Skapat av Danny Yount, Prologue Films
Catch me if you can (2002)
Introt för Catch me if you can är uppenbarligen inspirerat av 1960-talets stil, med siluetter liknande dem i Kiss kiss bang bang. Det är inte så konstigt, då filmen utspelar sig på Amerikanska 60-talet. Typografin och färgerna påminner om dem som finns på en flygplats, vilket stora delar av denna film utspelar sig på.
Skapat av Nexus Productions
Klicka här för introt till Juno
Introt för Juno är gjort på ett slags gammaldags sätt med svart-vita fotografier, färgade med pennor som sedan klippts ut och animerade med vad som ser ut att vara stop-motion teknik. Du kan se hur dem gjorde introt här.
Skapat av Shadowplay Studio
Irréversible (2002)
Klicka här för introt till Irréversible
I den störande franska filmen Irréversible, med sitt icke-traditionella berättande (det är i princip baklänges) och skumma kameravinklar, är till och med titelsekvenssen annorlunda.
Här är det faktiskt den text du brukar se i slutet av en film i början, med filmbolagens logotyper och allting i början av filmen istället för i slutet. Texten är ibland spegelvänd som hos ”Toys ’R us” och texten vrids successivt åt sidan likt kameran i filmen.
Skapat av Gaspar Noé (regissören)