Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier.

Marknadsföring på Twitter

Allt fler och fler företag börjar inse potentialen att ha en egen sida hos mikroblogg-verktyget Twitter att marknadsföra sig med. Även om du inte har ett företag och är en privatperson kan Twitter med framgång användas för att få fler besökare på din blogg och knyta nyttiga kontakter. Men idag fokuserar vi oss på varför främst företag ska marknadsföra med Twitter…
Smidig och lönsam direktreklam

Med Twitter kan du nå människor som verkar intresserade av vad ditt företag erbjuder och sedan skicka ut erbjudanden till alla som följer dina “tweets”. Dell erbjuder via sin Twitter-sida DellOutlet (Se Twitter-sida), exklusiva rabatter på begagnad hårdvara vilket ledde till att dem nyligen gick förbi ca 16 miljoner kronor (2 miljoner dollar) i försäljning via Twitter. (Läs mer)

Omvärldsanalys

Med Twitter och särskilt Twitter search (Länk), går det snabbt att få sig en bild av vad andra på Twitter säger om ditt företag eller vad du sysslar med. Du kan även se vad vanligt folk säger om dina konkurrenter och hur konkurrenterna använder sig av mikrobloggandet. I högra spalten på Twitter finns något som heter “Trending topics” och det är vad folk snackar mest om på Twitter just nu. Detta kan utnyttjas med en liten tweet om t.ex. om ditt företag säljer iPhone-tillbehör och det råkar vara ett hett ämne.

Kundrelationer

Twitter kan framgångsrikt användas för att ge support eller svar på frågor från kunder och blivande sådana. Då alla företagets svar ses på deras profil i form av t.ex. @kunden_Filip, kan kunder få en mer personlig och lojal relation till företaget och ett intryck av att företaget är hjälpsamt och bryr sig om sina kunder.

Några som fattade detta var amerikanska Domino’s Pizza. En arg kund med användarnamnet interactiveAmy skrev på Twitter att hon inte var nöjd med en pizza hon fått från Domino’s (Se tweet) Domino’s gav interactiveAmy ett personligt videosvar via Twitter från Ramon (Se Twitter-sida) och en annan anställd där dem bad om ursäkt. Denna video och nyhet spreds över nätet vilket nog var ganska gynnsamt för Domino’s Pizza.

Tävlingar

Twitter kan på ett modernt sätt användas för tävlingar där folk har chansen att vinna något. I Amerikanska webbtjänsten Squarespace fall lottar dem nu ut en iPhone om dagen i 30 dagar genom Twitter (Se Twitter-sida). Användare ska inkludera ordet “#squarespace” i sina uppdateringar för att delta i tävlingen. Detta har lett till att Squarespace under en längre tid var med bland “Trending topics” och troligtvis måste ha fått en hel del ökad igenkänning och trafik till deras hemsida.

Ökad trafik och varumärkesexponering

Genom att posta länkar till nyheter, pressreleaser eller nya produkter från ditt företag på Twitter kan det generera ökad trafik till sidan och förhoppningsvis- ökad försäljning eller annonsexponering. Varje gång ditt företag uppdaterar visas det på alla som följer din sidas startsidor. Då visas dessutom din lilla avatar som med fördel kan vara företagets logotyp vilket ger ökad varumärkesexponering och i framtiden, dess igenkänning som är en viktig del i en konsuments beslutsprocess.

Så vad tror du om Twitters för ditt företag eller för dig själv?

Kontakta mig för hjälp med sociala medier »

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.