Postat av under Affiliatemarknadsföring.

Att tjäna pengar på Internet är något som många vill göra som en extra inkomst och som få som lyckas livnära sig på. Men här ger jag dig tips på fem affiliate-nätverk som jag med framgång har lyckats tjäna lite extra pengar med genom mina hemsidor och bloggar.

Google Adsense

Adsense

Adsense är nog tillsammans med Adwords vad de flesta förknippar med annonser på Internet då de dominerar marknaden. Men Adsense är ett väldigt bra affiliate-nätverk då de erbjuder kontextuella annonser som anpassas automatiskt efter ditt innehåll och på så sätt intresserar din besökare.

Adsense erbjuder text- och bildannonser i olika format där du får betalt per klick, men de har även liknande tjänster där reklam kan stoppas in i dina RSS-feeds, din mobila sida och på din parkerade domänsida.

Adsense erbjuder även en bra funktion kallad ”Adsense for search” vilket är en anpassad sökning för din sida där du kan låta besökaren söka genom ditt material eller hela Internet och få pengar för de sponsrade länkar i sökresultaten som besökaren klickar på.

Ett klick på din Adsense-annons kan ge allt från några öre till flera tior beroende på hur värdefullt nyckelordet är och hur pass högt bud annonsörer har lagt på det. Detta betyder att om du har en sida som behandlar ett väldigt ”dyrt” ämne som pengar, juridik eller utbildning så kan du tjäna mycket per klick. Tyvärr finns det en del annonsörer som utnyttjar det här systemet och gör att du bara får några ynka ören för ett klick, men det går att filtrera bort till en viss del.

Click: Ja
Leads: Nej
Minimum intjänat för utbetalning: 800 kr.

Tradedoubler

Tradedoubler
Tradedoubler är Sveriges stolthet som har ett antal år i nacken. Tradedoubler har vuxit genom åren och finns nu på ett antal olika språk och med massvis av olika ”program” man kan ansöka att bli affiliate för.

Om du driver en sida med produktrecensioner eller liknande är Tradedoubler ett måste då de med många olika bra funktioner och program låter dig på provision när besökare köper något genom din sida eller utför en viss handling som att registrera sig till ett nyhetsbrev eller liknande.

Enda nackdelen jag upplevt med Tradedoubler är att de har allt färre och färre program med betalning per klick och leads i stil med prisjämförelsesidan Kelkoo där du får betalt för varje klick besökaren gör ut till butiker.

Click: Ja (Väldigt få)
Leads: Ja
Minimum intjänat för utbetalning: 500 kr. 

Affiliator


Affiliator

Affiliator är ett relativt nytt Svenskt affiliate-nätverk som påminner om Tradedoubler fast med betydligt färre program än så länge. Men Affiliator har ändå lyckats locka till sig bra kunder som Prisjakt och Workey. Den stora fördelen med Affiliator är att de har väldigt många program där du får upp till en krona per klick och en del med trevliga leads. Jag tror att Affiliator har en möjlighet att bli rätt stora i framtiden och hoppas att de inte likt Tradedoubler tappar massa bra program med generösa klick och leads.

Click: Ja
Leads: Ja
Minimum intjänat för utbetalning: 300 kr.

Commission junction
Commission junction

Commission junction är ett stort affiliate-nätverk med massor av program på olika språk och med olika erbjudanden. Här finns det gott om program oavsett vilken kategori din hemsida befinner sig med både leads och några med click om man letar riktigt noga. Nackdelen med Commission junction eller CJ som de också kallar sig, är att sidan är väldigt rörig och att saldo-uppdateringen och annan statistik känns rätt efter och buggig.

Click: Ja
Leads: Ja
Minimum intjänat för utbetalning: 300 kr

Chitikia

Chitika

Chitika marknadsförde sig rätt aggressivt på en mängd olika hemsidor nyligen, vilket gjorde att jag fick upp ögonen för affiliate-nätverket. Chitika erbjuder ett antal olika tjänster men de framhäver mest vad de stolt kallar ”Chitika premium”, vilket är ett Google Adsense-liknande program med länkar kombinerat med små bilder där du får betalt per klick.

Chitika premium fungerar så att det kommer upp en liten ruta med ”searching for affiliate” om du kommit in på sidan genom en Google-sökning på termen ”affiliate”. Om besökaren når sidan på ett annat sätt så visas inte annonsen alls.
Fördelen med detta är att Chitika fungerar utmärkt om du har mycket trafik via Google och att besökaren då redan är intresserad av det som är i annonsen. Nackdelen är att Chitika-annonser än så länge bara visas upp för Amerikansk publik, så har du en sida på ett annat språk en engelska så är det inte så stor poäng.

Chitika erbjuder förutom ”premium” också ”WhitespaceAds” som täcker eventuellt tomt utrymme på högupplösta skärmar med annonser på din sida. De har även ”Linx” som ger understrykningar på vissa nyckelord och öppnar upp små rutor med en annons när besökaren för muspekaren över.

Click: Ja
Leads: Nej (de har dock ett referral program för själva Chitika)
Minimum intjänat för utbetalning: 10 $ via Paypal eller 50 $ via check.

Postat av under Varumärke.

Nordea fake logo

Jag har under de senaste veckorna följt hur e-handlaren Dan Nilsson fått en allt sämre relation med sin bank Nordea. Dan lät Nordea ha hand om både hans privatekonomi som hans företag Retevo AB i vilka han säljer leksaker, prylar med mera på nätet.

Efter en hel del lidande så rinner droppen över för honom den 29:e Oktober med bloggposten Nordea suger där han berättar om all fördröjning i tjänster och brist på information han upplevt. Eftersom Dan är rätt rutinerad i sin kategori så hamnar inlägget ”Nordea suger” på plats nio när man googlar Nordea.

Nordea på Google

Den 12:e November skriver Dan att han äntligen har fått svar efter att ha kontaktat Nordeas kundombudsman. Dan frågar ”Så ni hanterar alltså min kritik med att be mig byta bank istället för att bemöta och åtgärda era fel?” och kundombudsmannen svarar ”Ja, i princip”. Detta leder till att Dan beslutar sig att skapa sidan nordeasanningen.se där folk kan skriva in hur de själva blivit felhandlade av banken.

Det tar inte slut där, utan igår (27:e November) skrivs ett inlägg på nordeasanningen.se från avsändaren ”nöjd kund” om hur bra Nordea är och att det är kunderna som är tröga. Det visar sig att detta inlägg är skrivet från en IP-adress tillhörande Nordea själva. Detta var något som även tidningen Metro Teknik snappade upp.

Jag frågar mig själv hur många kunder Nordea kan ha förlorat av allt det här, bara för att de valde att inte hantera en av deras viktiga kundrelationer. Det hade gått så mycket bättre med en inställning mer i stil med ”vi ska försöka fixa det här” istället för att flytta över ansvaret på kunders sida, sprida falsk information och orsaka en viral spridning av missnöje mot banken och varumärket.

Hur påverkar det här din sin på Nordea?

Postat av under Marknadsföring på Internet, Varumärke.

Filmbranschen har ett antal olika knep de gärna tar till för att få dig att köpa filmen. Här får du reda på några typiska sätt som filmers marknadsföring kan riskera att lura dig på.


Med en trailer som är felaktigt ihopklippt eller missledande

En filmtrailer ska likt en vanlig reklamfilm sätta tonen för produkten, i det här fallet filmen och visa noga utvalda delar som ska locka publiken att betala för att se filmen. Detta kan lätt bli missledande om klippen som väljs inte är representativa för filmens tema eller handling eller om musiken och tempot inte heller passar med vad den slutgiltiga filmen innehåller.

Exempel: Filmen Jarhead som är ett krigsdrama som handlar om ett gäng amerikanska soldater under Kuwait-kriget. Trailern får filmen att framstå som en actionfylld krigsrökare med en del humor när den riktiga filmen är ett pratsamt drama där personerna aldrig får kriga på riktigt.

Watchmen blu-ray

Med nya utgåvor

Det här ett riktigt girigt sätt som filmbolagen använder för att mjölka ur så mycket pengar som möjligt ur en film på DVD. Det kan släppas en special edition, collectors edition, directors cut, extended cut och så vidare av samma film där det enda som skiljer är några minuter i speltid eller lite extramaterial. Detta gör konsumenter förvirrade och leder till att de som redan köpt en utgåva känner sig lurade. Som om det inte vore nog kommer filmen sen på Blu-ray i lika många utgåvor.

Exempel: Watchmen theatrical cut DVD, The Director’s cut Blu-ray, The Director’s cut (Two-disc Special Edition) The Ultimate cut blu-ray.

Genom att säga att historien är baserad på ”verkliga händelser”

The Blair witch project använde en smart och nytänkande marknadsföring där flyers sattes upp med texten ”missing” och bilder på skådespelarna. Skådespelarna var i samband med biopremiären gömda för att öka tron att det man såg var ”på riktigt”. Detta var en smart packeterad lögn som inte alla filmers marknadsförare lyckas med lika bra med.

Ofta ser vi omslag och posters stoltsera med ”baserad på en sann historia” vilket för tankarna till att det man får se faktiskt är ett återskapande av något helt sant! Sanningen är att dessa filmer oftast är löst inspirerade av en verklig historia. Även om filmen är baserad på en sann historia så lär filmmakarna ha kryddat till den, glorifierat eller vinklat det så att det ändå blir mer fiktivt en historiskt korrekt.

Sky captain

Med kända namn som inte har så mycket med filmen att göra

Hur många gånger har inte en film försökt sälja in dig med ”från producenten av…” eller ”av de som gjorde…”? I filmbranschen är producenten den med störst makt på en filmproduktion och bestämmer över regissör, personal och finansiella uppgifter. En etablerad producent kan ge en indikation på att produktionen har kvalitet och har potential för att tjäna pengar men det är ingen garanti för att filmen är kul att se på eller kreativ, vilket främst är regissörens ansvar. En känd producent kan mycket väl ha pumpat in pengar i ett filmprojekt som en risig regissör har hand om och då regissören inte är så känd så är det producentens namn som placeras på affischen.

Ett annat sätt namn används för att sälja in dig och riskerar att lura dig är när en gammal bortglömd film marknadsförs med en person som på senare år blivit kändis. Vid nyutgåvan framhävs kändisens roll i filmen och det uppfräschade omslaget får det att se ut som en ny film.

Eller varför inte locka med ett känt namn fast skådespelaren i fråga bara är med en kort stund i filmen? Till exempel filmen Sky Captain and the World of tomorrow där Angelina Jolie bara är med några minuter men ändå är med på omslaget.

Postat av under Sociala medier.

Dragonage på Digg.com

När man ska marknadsföra ett nytt rollspel som Dragon Age är den sociala länksidan Digg.com ett utmärkt val för många ur den potentiella målgruppen hänger där. Felet de marknadsansvariga för Dragon Age gjorde var att i princip ta över all reklam för några dagar sedan på delar av Digg. Besökare blev helt överösta i form av en störande Flash-bakgrund, flertalet bannerannonser och sponsrade nyhetsartiklar.

På en plats som Digg är detta något som snart blir en stor sak när många frustreras av det, vilket gav artiklar som ”How to remove the Digg Dragon Age ad” och ”Who on Digg hates this?”.

Det kanske inte är någon stor sak kan man tycka, men när dessa två artiklar för närvarande har respektive 2386 respektive 9741 ”diggs” och vissa i de hundratals kommentarerna skriver att de inte kommer att köpa spelet enbart för all störande reklam.

Detta är alltså ett exempel på hur man inte ska göra som Internetannonsör då det är ett sätt att irritera målgruppen och förlora många potentiella kunder samt skapa dålig publicitet runt spelet.

Fler bilder:
Dragonage spam på Digg

Postat av under Affiliatemarknadsföring, Marknadsföring på Internet.

Idag fick jag ett brev på posten från Domain renewal group vilket fick mig att lyfta på ögonbrynen för att det är inte några som jag har haft något att göra med tidigare. Extra konstigt var det för att det handlade om ett domännamn som jag förnyade för några dagar sedan genom webhotellet One.

Varning för Domain renewal group

Domain renewal group ville att jag skulle förnya denna .net-domän genom dem och på så vis flytta över domänet och tjänsten till dem, plus till ett överpris dessutom (28 € för ett .net-domän – skojar du med mig?).

En snabb sökning på Google avslöjar direkt Domain renewal groups mer tvivelaktiga affärsmodell. Förutom att du får betala överpris för ditt domän så förlorar du de tidigare inställningarna och jag skulle gissa att det blir krångel om man som jag har sammankopplat mitt domän med webhotell.

Vad domain renewal group gör är att de söker igenom WHOIS-databaser med domäner som är på väg att gå ut och därefter skickar ett dyrt brev från Jamaica i New York till domänets ägare med detta kalaserbjudande. De som inte tittar så noggrant riskerar att bli av med både pengar och inställningar, så om du får ett brev från Domain renewal group – släng det!