Twingly är en Svensk sökmotor för bloggar och mikrobloggar som låter dig hålla koll på vad som är de största snackisarna just nu på nätet, vad som sägs om en viss händelse, person, produkt eller företag. Genom att låta din blogg pingas av Twingly så dyker du upp för de som söker i bloggosfären med deras sökmotor. Vad jag har valt att fokusera mig i det här inlägget är däremot Twingly:s ruta som förekommer på flera stora sidor på nätet och de fördelar den för med sig.
Du har säkert sett den på DN.se, IDG.se, Resumé.se och flera andra sidor – en ruta i stil med ”Bloggat om artikeln” och med en liten Twingly-logotyp i hörnet. Twingly fungerar på det sättet att du länkar till en artikel på en sida som har denna Twingly-ruta och pingar till Twingly med din blogg. Du får sen en länk tillbaka i rutan på artikeln, vilket kan ge dig många fördelar. Vilka?
1. Fler besökare
Jag har själv inte fått några fenomenala ökningar i besökarantal än genom att pinga blogginlägg till Twingly, men sen skriver jag inte om jättestora nyheter heller. Länkar du till en väldigt populär länk på DN.se och Expressen så lär det ändå trilla in lite nyfikna besökare- särskilt om du har en intresseväckande titel på inlägget som visas upp i rutan.
2. Nå människor intresserade av det du skriver om
Ett viktigt steg i marknadsföring är att fånga betraktarens intresse och hålla kvar det. Med hjälp av Twingly-rutan så kan du med ett relevant inlägg hoppa över flera steg och få besökare som redan är intresserade av ämnet och som vill läsa mer om det i din blogg. Detta kan gynna din sida om du i blogginlägget har affiliate-länkar eller liknande till någon produkt då besökaren med det stora intresset intresset har större sannolikhet att köpa till exempel en bok om den först har läst om den på DN och sedan på din blogg.
Exempel på hur du skulle kunna fiska intresserade besökare är att till exempel skriva en lista på de häftigaste prylarna just nu och länka till sidor som IT24, IDG.se och Coolstuff.se och sen i ditt inlägg ha affiliate-länkar till butiker med dessa prylar. Besökarna som precis har läst om kanske en av prylarna på någon av de stora sidorna får intresset väckt och väljer att läsa mer i din blogg och förhoppningsvis klicka ut till en butik och köpa en produkt som du får provision på. Detta skulle även kunna fungera om du driver en liten nätbutik eller har en företagsblogg och gör ett inlägg av samma typ och själv säljer någon av produkterna.
3. Få fler inlänkar
Tyvärr så verkar de flesta sidor som är partners med Twingly ha rutan i ett javascript eller liknande vilket gör att länkarna till bloggposterna inte följs av Google. Men för vissa sidor så ligger ändå rutan lokalt, dock med länkar av formen ”nofollow” som inte ger dig så kallad ”länkjuice”. Men Nofollow-länkar ska inte underskattas då en bra mix mellan nofollow- och dofollow-länkar uppskattas av Google då det ser mer naturligt ut när du bygger länkar till din blogg eller hemsida.
Här ovan ser du ett exempel på hur Twingly-rutan kan användas för bloggar. I rutan ser du en länk till mitt förra blogginlägg ”Rebecca Black, Charlie Sheen och dagens ökändisskap”. Jag tror bestämt att min användning av Twingly gjorde att en bloggerska skrev om mitt inlägg vilket gav mig en länk med dofollow – inte så tokigt!
4. Få inlänkar till din blogg genom andra som bloggar om samma artikel
Med Twingly och dess ruta hittar bloggare snabbt vad andra tycker om en viss artikel och kan om du har tur lägga in en länk till vad du tyckte om ämnet om de finner det intressant. På detta sätt kan du ändå i slutändan kamma hem lite trevliga länkar som följs av Google och som ger din blogg den friska länkjuice som alla som vill stiga i sökresultaten på Google vill åt.
5. Det är väldigt lätt och kräver inte mycket av dig som bloggare
För att få ta del av de fördelar som Twingly för med sig behöver du inte göra några komplicerade ändringar i din blogg. Använder du till exempel WordPress lägger du bara till adressen http://rpc.twingly.com/ till din lista över tjänster att pinga (under Inställningar > Skriva > Uppdateringstjänster) och länkar någonstans i inlägget till artikeln du vill att din blogg ska synas på. Se nu till att inte göra det onaturligt och missbruka tjänsten, för då kan din blogg bli markerad för spam. Men några länkar utspridda i ditt blogginlägg eller i form av ”även DN och Resumé har skrivit om detta” kommer nog ingen klaga på.
Några sidor som har Twingly-rutan vilket kan vara fördelaktiga att länka till:
- SVT.se – Nyheter och nöje
- Coolstuff.se – Prylbutik
- Mynewsdesk – Pressreleaser
- Sveriges radio – Nyheter och nöje
- VA.se – Nyheter
- Affärsvärlden – Nyheter
- Dagens media – Branschnyheter
- Dagens nyheter – Nyheter
- Expressen – Nyheter
- Göteborgsposten – Nyheter
- Svenska dagbladet – Nyheter
- Resumé – Branschnyheter
- NE.se
- Cap & Design
- IDG.se och dess tidningars sidor
- IT24 – Nyheter
- Ny teknik – Nyheter
- Bokus – Bokhandel på nätet
- Adlibris – Bokhandel på nätet
- Brandos – Skobutik på nätet
- Halens – Modebutik på nätet
- Lindex – Modebutik på nätet
- Stadium – Butik med sportkläder på nätet