Postat av under Konsumentbeteende, Personligt varumärke, Sociala medier, Varumärke.

GoDaddy:s CEO Bob Parsons stolt med sitt byte

GoDaddy:s CEO Bob Parsons stolt med sitt byte

Svårare än så är det inte. Men om du nu av någon anledning verkligen inte kan motstå frestelsen, lägg för tusan inte upp ett videoklipp av händelsen på nätet! Den stora domänregistratorn och webhotellet GoDaddy:s CEO Bob Parsons tog i början av Mars en semester till Zimbabwe där han sköt en elefant och filmade hela händelsen. Hungriga människor från lokalbefolkningen stormade fram till den döda elefanten för att dra loss kött från den – iförda orangea kepsar med GoDaddy:s logotyp på. I videoklippet står det att elefanten måste skjutas för att den hotar att förstöra byns grödor vilket kan leda till att de svälter. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte och jag är inte så insatt i hur man på bästa sätt hanterar elefanter i sådana situationer. Men en sak vet jag och det är att om du lägger upp ett videoklipp där du skjuter ett utrotningshotat djur så kommer rätt många rynka på näsan. Det krävs inte några stora kunskaper inom PR för att dra slutsatsen att det kan få en del negativa associationer till en som person och i detta fall för GoDaddy som Bob Parsons är VD för. Klippet där elefanten skjuts är heller inget klipp som råkat läcka ut från ett kameraminne utan den har blivit klippt, fått typografi och ett soundtrack till sig så förutom att Bob var så dum att han lät det här se dagens ljus – han verkar ha gjort det medvetet också!

Man i Zimbabwe med GoDaddy-keps

GoDaddy:s brand manager behöver nog också en keps för att dölja den nya flinten

Nyheten har täckts av flera stora sidor som Businessinsider där de också kompletterat med en artikel kallad ”How To Boycott GoDaddy’s Elephant-Killing CEO And Donate To SaveTheElephants.Org”. Artikeln blev till då GoDaddy:s konkurrent NameCheap.com tog tillfället i akt med att skapa ett specialerbjudande där folk kunde föra över sina domännamn från GoDaddy till dem samtidigt som 20% av kostnaden skänks till Savetheelephants.org. Flera på nätet verkar redan ha börjat bojkotta GoDaddy efter denna skandal, se till exempel bilden på en tweet nedan:

Bojkott av GoDaddy via Twitter

Bojkott av GoDaddy via Twitter

Jag förstår att vad en VD gör på fritiden inte nödvändigtvis behöver ha att göra med företagets förmåga att leverera vad de lovar, men när Parsons till och med sätter på lokalbefolkningen kepsar från GoDaddy så blir det hela plötsligt något slags marknadsförings-stunt. En del brukar säga ”all PR är bra PR” och i det här fallet får GoDaddy mer uppmärksamhet ja, men det dem eventuellt tjänar av den ökade exponeringen lär inte täcka alla de förlorade (även lojala) kunder de nu fått genom bojkott. För min del blir reaktionen att om en VD är så dum att han medvetet planerar en sån här sak så börjar jag starkt betvivla hans förmåga att sköta företaget i övrigt.

Det tragiska med det hela: Bob Parsons har även grundad Go Daddy Cares, en fond som skänker pengar till diabetesforskning och utbildning och utveckling i Arizona. Borde inte någon kunna ha suttit ner i 5 minuter över en kaffe med Bob och sagt ”Nej vet du vad, jag tror inte att ett videoklipp där du skjuter en elefant i Zimbabwe är det bästa varken för GoDaddy eller Go Daddy Cares. Låt den stanna i arkivet hemma.”? Det blir intressant att se hur GoDaddy hanterar den här skandalen, tror det krävs lite mer än att till exempel skänka en massa pengar till WWF eller liknande för att återfå konsumenternas förtroende.

Mer läsning om GoDaddys skandal med elefanten: Mashable, GOOD

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.