Postat av under Marknadsföring på Internet, Personligt varumärke, Varumärke, Viralt.

Rebecca Black har blivit ökänd med låten "Friday"

Rebecca Black har blivit ökänd med låten "Friday"

Du är säkert en av de runt 60 miljoner visningar på det fenomen som är Rebecca black med musikvideon “Friday”. Låten har blivit kallad för allt annat än bra och det har blivit då många som har sågat Rebecca black att Lady Gaga försvarade henne och DN har publicerat en artikel kring nutida mediakonsumtion som en följd av fenomenet. Så vad är grejen med “Friday?” Jo den amerikanska trettonåriga flickan fick videon, promotion och låten i ett paket som present av sina föräldrar. För 2 000 dollar köpte de ett paket genom Ark Music Factory som specialiserar sig på att ge tonåringar med täta föräldrar en liten känsla av att vara popstjärna och ha en egen singel med video. Företaget lovar dock inga stora hits, utan snarare att man får n kul video att visa upp för sina kompisar. Men i Rebeccas fall blev det lite mer spridning än förväntat när en blogg på Comedy central lyfte fram den för alla fel anledningar. Snabbt nåde videon tiotusentals visningar och som med viral effekt snabbt blev flera miljoner.

 

Problemet är att videon inte sprids med ” vilken skön låt” utan “det här är det värsta jag hört!” – men det hindrar inte singeln från att ett tag ligga bland topp 20 på iTunes downloadlista. Hur många köp är gjorda av sådana som vill plåga andra eller sig själva? Det har ingen betydelse för skivbolaget och Rebecca får ändå pengarna oavsett vilken motivationen bakom köpen än är. Det är det många kanske missar när de skriver kommentarer på YouTube, skickar videon till kompisar så att de också kan hånskratta åt den att det bara ger Rebecca Black och Ark Music Factory mer publicitet och mer potential för att håva in pengar.
Rebecca har av många jämförts med Justin bieber som också har fler tummar ner än upp på flera YouTube-videos men som ändå har en del die hard-fans bland flickor i de yngre tonåren. För Rebecca black kan jag bara hoppas att det inte är det samma. För låten är faktiskt riktigt dålig och har med allt som är fel med dagens musik (autotune, lövtunna texter). Säga vad man vill om Justin Biebers musik men han verkar ändå ha en bakomliggande talang då han ska ha upptäckts av ett skivbolag genom ett klipp från en talangjakt han var med i. Men samtidigt är “Friday” inte så mycket värre än sånt som spelas på dagens radio av etablerade artister med stora skivkontrakt (Ke$ha) eller med uppträdanden på Super bowl (Black eyed peas).

 

Vissa tror att Friday-videon är ett välplanerat experiment av Ark Music Factory för att se hur den kan bli viral eller var vår smärtgräns ligger för dålig musik. Men det tror jag är att tillskriva skivbolaget lite väl mycket intelligens – ta en titt på andra artister de tagit fram så förstår du nog vad jag menar. Rebecca black handlar mycket om slump, en stor blogg hittar klippet av någon anledning och så sprids det. Jag tror heller inte att skivbolaget bett Comedy central och de andra bloggarna att skriva om låten, i sådana fall verkligen inte med beskrivningen som att det är världens sämsta låt.
I DN:s artikel “Publicitet till varje pris” som behandlar Rebecca Blacks plötsliga “ökändisskap” som det beskrivs, spås det om en ny form av kändisskap. I en tid då allt fler blir kända genom att de skämmer ut sig i TV eller dokusåpor (Robinson-Robban) eller i bloggar (Kissie), så är det kanske inte så konstigt att någon som Rebecca Black blir känd på nätet.
Charlie Sheen gör utspel i känd intervju

Charlie Sheen gör utspel i känd intervju

Den kanske mest ökända personen just nu är Charlie Sheen som i princip förvandlat sitt känddiskap baserat på rollprestationer i film och TV till att bli ökänd för sina utspel i TV-intervjuer. Om du på sistone har öppnat en tidning eller surfat en stund så kan du omöjligen ha undgått Charlie Sheen:s egenskap av citatmaskin där han viftar bort att han tagit kokain med porrstjärnor och istället blåser upp sin person som gudalik. Charlie Sheen har ju nu gått så långt att han börjat varumärkesskydda och sälja merchenise med  flera av sina kända citat och uttryck. Även med Charlie Sheen så började en del tänka att det hela kunde vara ett PR-knep för någon ny roll eller liknande, men det har jag även här svårt att tro- fast vem vet, skådespelaren Jaoquin Phoenix lyckades ju lura mig när han körde en lite lättare version av Sheen:s förändring. Jaoquin Phoenix började komma till TV-intervjuer med helskägg och solglasögon och verkade helt frånkopplad från verkligheten. Folk började likt med Charlie Sheen tro att han helt förlorat det och att hans karriär var på väg snabbt utför. Det visade sig att allt var en PR-kupp för Casey Affleck:s film “Im still here” som är en mockumentary (låtsasdokumentär) i vilken Jaoquin Phoenix försöker sig på en karriär som rapartist.

 

Jaoquin Phoenix lurades friskt med PR-kuppen för "Im still here"

Jaoquin Phoenix lurades friskt med PR-kuppen för "Im still here"

Det som Rebecca Black, Robinsson-Robban, Kissie, Charlie Sheen och Jaoquin Phoenix har gemensamt är att de på något sätt hittat vägar att tjäna pengar på deras ökänddiskap, även om det var kortvarigt. Rebecca Black:s låt har redan sålt över två miljoner exemplar på iTunes vilket kan ha gett upp till 70% av intäkterna till skivbolaget och Rebecca Black – vilket med 9 kr i kostnad för en låt skulle landa på upp mot 12,6 miljoner kronor! Inte så illa för en låt som kostade 2 000 dollar att göra va? Robinsson-Robban utnyttjade sitt ökändisskap med barturnéer. Kissie:s en av många klavertramp där hon uthängde reportrar och fångades på bild med att dela ut nynazist-blanketter kostade henne några sponsorer, men det lär också ha ökat hennes antal besökare då hon blev omskriven i medier mer vilket säkert gav högre annonsintäkter av de som ändå valde att stanna. Charlie Sheen har sina tröjor med catchphrases och min gissning är att han lär släppa en bok eller liknande rätt snart. Jaoquin Phoenix PR-kupp för I’m Still here verkar inte ha gett filmen några topplaceringar i biljettförsäljning, men det var också en väldigt smal och billig film- antagligen mer som ett kul projekt för de inblandade.

 

Risken med de ökända är att när de väl nått dit så blir det lite svårt att återvända, ungefär som när en kris sker för ett vanligt varumärke så måste det likt för ett personligt varumärke vårdas och arbetas med länge för att få tillbaka allmänhetens förtroende igen. Vi är nog lite mer förlåtande med Hollywood-kändisar än stora varumärken, men skulle du till exempel tro att det var en bra produkt nu om Charlie Sheen valdes som talesperson för den? Kanske om det var för en uppföljare till något semi-illegalt som Cocaine energidryck eller Four Lokko som är en kombination av energidryck och 12% starköl i ett. Att bli ökänd tror jag inte är någonting att sträva efter och jag undrar hur Rebecca Black ska förvandlas från att folk konsumerar hennes musik för att hånskratta till att bli en artist folk vill lyssna på av legitima själ. Men som det är just nu verkar det fungera väldigt bra för henne vilket som.

Trackbacks/Pingbacks

  1.  5 anledningar till att din blogg ska använda Twingly

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.