Postat av under Webbdesign, WordPress.

Välj rätt köpta WordPress-tema

Bild baserad på fotot ”Engagement Ring Luxury Tax Monopoloy” av Philip Taylor, CC BY 2.0

När jag utvecklar hemsidor i WordPress så blir ofta en tidig frågeställning om kunden vill använda sig av ett köpt WordPress-tema (även känt som ett Premium theme) som grund eller ett unikt, egenutvecklat. Köpta teman kostar ofta bara några hundralappar och kan i bästa fall spara en del tid då man får en färdig, testad design direkt utan något skissande. Förutom designen finns det teman med flera smidiga funktioner och plugins förberedda som enkelt låter dig bygga en egen sida för till exempel hotellbokning, jobbannonser eller en modebutik. Men det kan ibland ändå innebära att jag som utvecklare behöver lägga en del tid på anpassning och att avaktivera delar av temat så att inte sidan blir långsam.

En del webbutvecklare eller webbyråer använder tyvärr köpta teman eller gratisteman utan att det framgår tydligt för kunden, men jag tror på transparens med köpta WordPress-teman i kundprojekt. Köpta teman och egenutvecklade har båda har sina för- och nackdelar, men idag tar vi en titt på några tips och frågeställningar för att välja rätt betal-tema för WordPress.

1. Använd en seriös leverantör

Det finns en hel uppsjö med hemsidor som säljer så kallade ”Premium themes” för WordPress och idag finns det till och med företag med flera anställda som arbetar heltid med att vidareutveckla och ge support för köpta teman och plugins för WordPress. Som med mycket annat på nätet så kan en del sidor som dyker upp genom Google-sökningar se seriösa ut, men alla teman som dyker upp i toppen är nödvändigtvis inte de mest användarvänliga, säkra, väldokumenterade och uppdaterade teman som finns. De större arkiven som låter privatpersoner och företag lägga upp teman för försäljning ställer en del krav på kvalitet och säkerhet för att ett tema ska få vara med och de företag jag listar nedan har tusentals nöjda kunder.

Några seriösa sidor som jag har använt tidigare för köpta WordPress-teman med framgång är:

  • Themeforest: Har mängder av teman för WordPress och WooCommerce
  • Kreisi: Har bland annat temat Enfold
  • Theme Fusion: Kända för temat Avada som är en av de mest sålda på Themeforest

Andra som jag inte använt själv än men som jag hört mycket gott om är:

2. Jämför betyg och antal köp

Detta kan ses som en självklarhet, men ett stort antal köp kombinerat med ett högre betyg antyder om att många användare har köpt temat och är nöjda med det. En större användarbas ökar även chanserna för att du kan hitta svar även från andra användare i temats supportdel eller på andra forum eller bloggar runt omkring på nätet om det skulle dyka upp problem. Ofta kan det vara värt att lägga lite extra pengar på ett bra tema där du slipper lägga tid på plötsliga begränsningar eller buggar längre fram.

De mer populära teman jag själv har köpt har uppdaterats mer kontinuerligt för bättre optimeringar, nya funktioner och säkerhetsfixar än de mer obskyra teman jag använt. Det är ju inte så konstigt då det finns fler användare som motiverar uppdateringar och tema-skaparna vill ju att nöjda användare ska köpa fler licenser eller köpa av deras andra produkter och tjänster.

3. Är temat användarvänligt, flexibelt? Går det att enkelt anpassa och återanvända i framtiden?

Något jag brukar titta efter direkt när jag väljer ett tema att köpa är om det finns inbyggt stöd för så kallade child themes och inställningar för custom CSS. Det förstnämnda gör det enkelt för mig som utvecklare att utgå från temats design för att lägga till några ändringar och egna block med design vid behov och det sistnämnda är mer för enklare småfixar direkt i WordPress admin utan behov av FTP-uppladdning.

För mig som WordPress-utvecklare är inte designen huggen i sten ändå men det sparar lite tid om det går enkelt att ändra redan från start. Många teman har även med en speciell del i admin som låter användare ändra typsnitt, färger och storlekar utan att behöva kunna någon kod – detta är också något som brukar uppskattas av kunder som vill testa lite andra mindre ändringar av designen längre fram.

En del teman innehåller flera olika layouter och kan anpassas olika vare sig du vill ha en snygg blogg, företagssida eller butik. Om du har till exempel ett start up-företag och kanske först bara vill börja med en enkel landningssida, för att sedan utöka med en bloggdel och egen butik i WooCommerce så är detta kanon! Men annars kan det lätt bli plottrigt och ta med väldigt mycket extra kod i form av stilmallar och script som tynger ner sidan och gör den även svårare att administrera då det finns fler val att hålla reda på. Vid det sistnämnda exemplet kan det då vara bättre att välja ett tema som fokuserar på just det du behöver och som har ett mindre ”jack of all trades”-tänk.

4. Har temat support? Finns det några vanliga problem för temat?

En fördel med de mest populära premium teman är att de har rätt snabb support, både där du kan ställa frågor före ditt köp och där du kan få svar om något krånglar efter ditt köp. Förutom att de kan ha support på deras sida i till exempel Themeforest så kan en del även ha egna support-forum eller gå så långt som att erbjuda betald support av en tekniker för att hjälpa till om du skulle få riktigt frustrerande problem.

Supportdelen för temat kan vara bra att skumma igenom för att se om det finns några vanliga problem för temat. Detta är särskilt bra om du har någon speciell funktion du har tänkt för sidan som det inte är solklart om den kommer fungera tillsammans med temat baserat på dess beskrivning, så som översättning med WPML eller om det är ett speciellt plugin du har tänkt använda.

5. Testa temats demo

Här menar jag inte enbart att klicka runt lite i demon för temat och se så att allt ser OK ut, utan även om du har möjlighet: att testa den i olika webbläsare och upplösningar och i mobilen. Jag har använt flera snygga Premium-teman där det sen visat sig att utvecklarna har gjort några små missar och glömt mobilanpassa delar av designen  och en del teman som verkar lovande kan till och med ge felmeddelanden i din webbläsares konsol om du tar en titt på demon.

Testa hastigheten

Om du surfat runt bland en del teman så har du nog snart sett att de likt många moderna sidor följer trenderna med stora ytor och bilder, animationer och mycket scroll. Det kan se häftigt ut men i många teman så resulterar det i att det är mycket innehåll som behöver laddas och många olika script som behöver hämtas, vilket kan göra att sidan lätt blir långsam att ladda och/eller upplevs som hackig i mobiltelefoner eller enheter med lite lägre prestanda. Därför kan det vara bra att köra demo-sidan för ett tema genom en tjänst som Pingdom Tools eller PageSpeed Insights för att se sidans prestanda och om det är mycket delar som behöver laddas in.

Tyvärr är det lite missvisande ibland med demos för teman då de gärna lassar på med alla kombinationer av design och funktioner på en gång på startsidan eller flera av undersidorna för att visa allt som är möjligt med temat, men de har ofta också lite mer trimmade sidor för t.ex. kontaktformulär som går att testa. Det bästa är om du kan testa en av länkarna på demosidan som mest efterliknar den design du tror att du kommer vilja ha.

6. Om det ingår plugins: Är de etablerade och nödvändiga?

Flera betal-teman för WordPress brukar bjuda på ett eller flera populära plugins utan någon extra kostnad för att locka lite extra till ett köp. Vanliga plugins kan vara slider-plugin som LayerSlider och plugin som Visual Composer vilka gör det väldigt enkelt för slutanvändaren att lägga in innehåll med drag’n’drop eller förinställda knappar för kolumner och innehåll. Båda dessa plugins är även separat prisvärda men likt jag beskrev tidigare i texten så kan det snabbt bli för förvirrande med alla extra val där man kanske inte behöver mer än en bråkdel av det som erbjuds. Dessa plugins lägger också de till fler stilmallar och script som behöver laddas in och som standard så är de sällan komprimerade eller särskilt optimerade vilket gör sidan långsammare och inte lika omtyckt av Google och besökare.

TL;DR:

Sammanfattningsvis är rätt betal-tema för WordPress enligt mig ett som…:

  • …är från en seriös leverantör
  • …har ett högt betyg, flera köp och en stabil användarbas med nöjda kunder
  • …passar din sidas syfte utan att det blir massa förvirrande administration p.g.a. design och funktioner du inte behöver
  • …har bra support av skaparna och av andra användare
  • …är hyfsat snabb och inte har ett berg av stilmallar och script som bromsar ner sidans hastighet
  • …har etablerade och nödvändiga plugins om de ingår utan extra kostnad

Kontakta mig för hjälp med WordPress-utveckling »

Postat av under Företagande, Webbdesign, WordPress.

Köpta premium WordPress teman

Antalet hemsidor i världen som använder WordPress fortsätter att öka och en stor andel av dem använder säkert färdiga köpta teman från till exempel ThemeForest, StudioPress eller WooThemes.

Som webbutvecklare av WordPress-hemsidor så kan det i en del projekt, spara massor med tid för ett projekt genom att använda ett köpt Premium-tema för några hundralappar. Dessa premium-teman kan ofta innehålla flera bra mallar, förberett för E-commerce plugin:et WooCommerce och flera extra funktioner och extra plugins på köpet som annars skulle kostat extra.

Ibland kan såklart ett premium-tema inkludera lite för många tunga script och funktioner som inte behövs och då får man ändå lägga lite tid på att ta bort detta för att inte göra hemsidan långsam eller göra det förvirrande för kunden. Dessutom så har jag stött på en del köpta teman som inte var fullt responsiva eller som redan i demo-läget ger buggar och felmeddelanden i webbläsarens konsol.

Men när ett köpt tema är sjysst så är det särskilt bra för företag med lite mindre budgetar, som t.ex. start ups som vill ha något snyggt med deras egen logotyp och färger, men där det snarare ligger fokus på att få ut något snabbt och kostnadseffektivt och inte nödvändigtvis att ha en sida med en revolutionerande unik design och funktioner.

När det handlar om att använda ett köpt premium tema som grund för en WordPress-hemsida så försöker jag alltid vara transparent med det och ge förslag till kunden på olika teman som jag bedömer vara bra som kan användas för hemsidan. Det händer oftare och oftare att det är kunden själv först som föreslår att vi utgår från ett färdigt köpt tema snarare än ett eget från grunden. Det finns ofta annat än själva utvecklingen och designen av temat som man kan ta betald tid för, så som flytt från ett publiceringsverktyg till ett annat, sökmotoroptimering och ompekningar och att utveckla nya funktioner.

Nu är tyvärr inte alla webbutvecklare/webbyråer som är transparenta om de använder ett köpt tema utan några större ändringar åt kunden. Jag var till exempel en gång i kontakt med en företagare vars affärsidé i princip var att:

  1. Sälja in en hemsida till ett företag som har hög omsättning.
  2. Ta hjälp av en webbutvecklare (som mig) för att lägga några timmar på att anpassa ett köpt tema som kostar några hundralappar till kundens färger och att lägga in deras logotyp. Eventuellt läggs några få timmar till på projektledning och att få in material till sidan.
  3. Skicka faktura för hemsidan till slutkunden för upp till 40 – 50 000 kr(!)
  4. Rinse and repeat

Värt att nämna är att jag inte förde vidare dialogen med den personen. Jag har även varit inne på flera hemsidor för olika Svenska webbyråer där det är rätt uppenbart att de säljer antingen ett färdigpaketerat eget tema som de återanvänder för överpris, eller att de använder köpta premium-teman utan att meddela kunden om det.

En liten sidokommentar, vad är grejen med webbyråer eller frilansare inom webb som använder ett köpt tema med minimalt med ändringar i designen för deras egen sida? Varför inte flexa er kreativitet, tekniska kunskaper och visa att ni kan göra något eget direkt där? Det är lite som en personlig tränare som har haft flera kunder med bra resultat, men som själv är tanig med ölmage.

Visst, jag skulle säkert kunna tjäna mer pengar kortsiktigt på att ta stora summor betalt och använda köpta teman med några få timmars anpassning utan att meddela kunden i fråga om det om de inte har så bra koll. Men det är inte hållbart långsiktigt och jag skulle verkligen inte vara stolt över mitt arbete då.

När en webbutvecklare eller webbyrå tar gott betalt och levererar en hemsida åt en kund med ett knappt modifierat köpt tema så blir säkert kunden nöjda till en början.

”Oj, vad snabbt det gick att få hemsidan och snygg är den ju också!”

Men vad händer sedan om de råkar halka in på något annat företags sida och märker att de har i princip samma layout med bara några mindre skillnader i logotyp, färger och innehåll? Ännu värre, tänk om de halkar in på en hemsida som är utvecklad av samma person eller byrå och den har nästan samma utseende? Då om de utlovats en unikt utvecklad och designad hemsida så ligger inte en reklamation, smutskastning eller till och med ett juridiskt fall långt borta.

Jag tror inte man ska underskatta kunders teknikkunnighet eller hur rykten kan spridas över nätet. Även om kunden som betalar överpris för en ”klonad” design kanske inte är så kunnig inom webbutveckling och WordPress, så kanske han eller hon känner någon som är det och som tar en snabb titt i källkoden eller ser direkt vad designen använder för populärt tema.

Jag tror på transparens när det kommer till användning av köpta teman och plugins och jag tror att man tjänar igen det på längre sikt genom att kunden får ett förtroende för en, man får mer jobb och det blir en mer långvarig relation och fler ringar på vattnet i form av rekommendationer. Detta istället för ett par snabba klipp av kundprojekt som löper en stor risk till missnöje längre fram.

Hur ser du som utvecklare eller beställare på användning av köpta WordPress-teman i kundprojekt?

Kontakta mig om WordPress utveckling »

Postat av under Företagande, Sidnyheter.

Nummer två”2” av Brian

Den 12:e augusti så var det två år sedan jag fick mitt företag Thomas Design registrerat och jag har nu arbetat som frilansande webbutvecklare/digital designer i två år. Ibland kan det vara bra att reflektera lite och trots att det inte alltid har varit så lätt och jag som många andra egenföretagare har stött på lite olika motgångar så har det ändå rört sig framåt och jag har lärt mig massor om utveckling, företagande och mig själv sen år 1.

Sen förra årsfirandet har jag:

  • Börjat använda Wrike för planering: Tidigare använde jag Evernote för det mesta, men sedan några månader bakåt så har jag gått över till Wrike för planering av projekt och för att skriva ner idéer, men jag använder fortfarande även Evernote som mer generell to-do-list och mötesanteckningar. Wrike är väldigt smidigt då jag kan planera upp till exempel en hel hemsida med separata tasks för varje del av den och allt är sökbart.
  • Börjat använda Billogram för fakturering: När jag började fakturera så satt jag ihop klumpiga mallar själv i InDesign och skickade iväg och om det blev något problem med en faktura eller om den blev försenad så behövde jag skicka en påminnelse manuellt på mailen. Billogram sparar en hel del tid då jag ibland har skapat och skickat en faktura på en bra bit under en minut och påminnelser sker automatiskt.
  • Deklarerat för företag första gången: Det var inte så svårt att leta reda på alla kvitton och transaktioner, men jag kände att bokföring inte var min starkaste sida vilket jag även upptäckte när jag läste en kurs i Företagsekonomi på Universitetet. Så jag tog hjälp av redovisningskonsulterna Klostermark vilka var mycket hjälpsamma. Jag ska försöka bli bättre med bokföringen och tvinga mig själv att skaffa Visma och föra in allt där så snart det skett, men det är ju mycket annat som behövs göras som enskild företagare!
  • Lärt mig en del nytt: Sedan år ett så har jag bland annat utvecklat för e-butiks pluggen WooCommerce för WordPress, använt ramverket Zurb Foundation med CSS preprocessorn SASS och tittat en del på minifiering av kod med bland annat Grunt och hur man kan snabba upp WordPress-hemsidor och andra typer av sidor med olika typer av optimering- vilket jag har ett blogginlägg på gång om inom kort.

Vad jag har arbetat med:

Kunder har inkluderat olika byråer och företag inom bygg/VVS, media, utbildning, medicin och det har även blivit en hemsida för ett bröllop! Jag tycker det är kul att få arbeta med kunder inom så olika branscher och med olika målgrupper, men där många uppdragsgivare ändå har flera liknande mål.

Exempel på vad jag gjort:

Några planer för år tre

Generellt för år tre så ska jag försöka göra aspekter av min administration, försäljning och marknadsföring mer automatiserad och effektiv och försöka tänka på lärdomar av projekt som blev av eller inte för att jag ska trivas ännu mer i rollen som frilansare.

Jag har även tänkt utöka mina kunskaper då det har varit en del uppdrag jag inte kunnat ta då jag inte passat till 100% för att jag saknat en eller flera kompetenser och sådana skulle ju vara kul att ha möjligheten att ta i framtiden. Exempel på dessa är Angular och Node.js som verkar väldigt användbara och eftertraktade på marknaden för utvecklare. Jag ska fundera ut något kul sidoprojekt som jag kan sätta upp för att lära mig nya verktyg i praktiken, något som läser in data från ett API och visar det i realtid i en snygg vy skulle ju vara en början!

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering, Webbdesign.

Flash gravsten

När jag pluggade på gymnasiet för cirka 10 år sedan animerade jag långa filmer i Flash och skapade även ett enklare peka-och-klicka spel. Sedan dess har jag gjort en mängd animerade onlinebanners i Flash för arbetsgivare och kunder och Flash är ett verktyg som är kul att arbeta i och jag gillar hur det låter en arbeta med skalbar vektorgrafik.

Fast Flash håller inte riktigt måttet längre i en era då det är viktigare än någonsin att innehåll på nätet är användarvänligt, fungerar över flera plattformar, är snabbt och sökbart – alla vilka är punkter som Flash misslyckas på. Så trots att jag har många goda minnen av Flash så tycker jag likt många andra att det är dags att vi säger adjö till Flash. Här går jag igenom fyra anledningar till varför din hemsida behöver sluta använda Flash och förslag på alternativ till innehållet.

1. Flash är resurskrävande, instabilt och känsligt för sårbarheter

I april 2010 gick Steve Jobs ut med ett meddelande om sin syn på Flash. I texten så är han bland annat negativ till att Flash är en sluten standard och kontrolleras av deras skapare Adobe, samt att de hos Apple visste själva att Flash är den främsta anledningen till att Mac-datorer kraschar, ett utdrag:

”Symantec recently highlighted Flash for having one of the worst security records in 2009. We also know first hand that Flash is the number one reason Macs crash.”

Det sistnämnda kan jag skriva under på, i alla fall med tidigare versioner av olika webbläsare och Flash så var Flash-animationer den främsta anledningen till att mina webbläsare kraschade och att datorn frös fast.

Du kanske har märkt att din dators fläkt börjar dra igång när du är inne på en sida med mycket Flash-innehåll? Det kan bero på att din version av Flash-spelaren kombinerat med din webbläsare använder en stor andel av datorns CPU-kraft och minne och gör datorn varm vilket tyder på att plugin:et är dåligt optimerat.

2. Firefox blockerar vissa versioner av Flash automatiskt i deras webbläsare

Den 14:e juli 2015 gick Firefox ut med att de på grund av en säkerhetsvarning från Flash skapare Adobe, valde att blockera Flash som standard i Firefox. Dagen efter så släpptes dock en ny version av Flash vilket täppte igen de senaste säkerhetshålen vilket gjorde att Firefox återigen kunde ha Flash aktiverat som standard. Men flera äldre versioner av Flash Player finns sedan 13:e juli med på Firefox blocklist för plugins för webbläsaren.

Om din besökare använder Firefox med en äldre version av Flash så kommer han eller hon helt enkelt inte kunna se ditt Flash-innehåll utan att själv aktivt gå in i webbläsarens inställningar och aktivera det riskfyllda plugin:et.

3. Flash stöds inte i iOS-enheter och andra mobila enheter

Tidigare i texten nämnde jag Steve Jobs text från 2010 där han var negativ till Flash och därför så valde Apple att inte inkludera stöd för Flash i någon av deras iOS-enheter. För dig som annonsör eller hemsideägare betyder det att alla som använder en iPod, iPhone eller iPad inte kan ta del av ditt Flash-innehåll. Även en mängd andra mobila enheter har av olika anledningar inte stöd för Flash som standard och du behöver därför lägga extra tid på så kallad ”fallback”-kod i form av mindre häftigt alternativt innehåll i HTML eller GIF- eller JPEG-annonser som visas istället för Flash.

4. Flash-innehåll är inget vidare för sökmotoroptimering

Jag har besökt allt för många hemsidor för restauranger där de bara har deras menyer i tunga PDF-filer (PDF är också skapat av Adobe!). Att man måste ladda ner en tung fil är inte superkul när man står på tunnelbanan och försöker välja restaurang, men textinnehållet i PDF:er kan indexeras av Google.

Flash är också ofta ännu tyngre att ladda och dess text indexeras också likt PDF:er av Google, men om du har en hel hemsida uppbyggd i Flash så kan Google inte mappa upp dess navigering och det hela blir bara en enda sida med all text.

Det är betydligt mer optimalt för sökmotorer att din sida är uppbyggd främst med HTML och att dess struktur är uppdelad med flera undersidor för till exempel ”Hem”, ”Lunchmeny”, ”Om oss”, ”Kontakt” – istället för att allt tolkas som en enda sida med allt innehåll av Google. En uppdelning på flera sidor ger dig även större exponering i sökresultaten och det är enklare för dina besökare att bokmärka eller dela en specifik del av innehållet.
Har du en enda Flash-fil som hela sidan ligger i med bilder, text och annan multimedia så kommer den antagligen bli väldigt tung att ladda och är inte mobilanpassad av flera anledningar, vilket riskerar att påverka din ranking i sökresultaten negativt.

Så här skriver Google själva om användning av Flash-innehåll:

” Vi rekommenderar därför att du bara använder interaktiv media som Flash där det behövs och istället använder HTML för innehåll och navigering. ”

Att Google kan indexera textinnehåll i Flash innebär nödvändigtvis inte att andra sökmotorer och tjänster för indexering av innehåll på webben gör det.

Alternativ till Flash för innehåll:

För videos: HTML5-video

HTML5 video stöds även i iOS och andra mobila enheter med moderna webbläsare. Sedan början av 2015 så använder YouTube HTML5 för deras videospelare istället för Flash i moderna webbläsare. Även en mängd andra stora tjänster för video på nätet har HTML5 som standard eller åtminstone som ett val istället för Flash. Bäddar du till exempel in en video med den gratis HTML5-spelaren VideoJS så kan du lägga in videos i flera format som .mp4, .ogv och .webm vilket gör att den faller tillbaka till ett annat format om ett av dem inte råkar stödas av webbläsaren i fråga.

För annonser: HTML5 eller animerad GIF

Annonser gjorda med HTML5 eller GIF stöds i majoriteten av alla moderna webbläsare på olika plattformar. Animerade GIF-annonser stöds även i en mängd e-postklienter men där de inte stöds fullt så visas en stillbild av dess första frame. En enkel GIF-annons utan något extra script kan tyvärr bara ha en länk kopplad till sig till skillnad från Flash som har stöd för flera så kallade clickTAGs. Men jag anser att det ändå är lika bra att ha ett enda mål och en enda länk med en annons för att fokusera kampanjen på och istället ha fler varianter av annonser för andra länkar.

Annonser i HTML5 kan däremot ha flera länkar kopplade till sig och liknande interaktivitet, videos, skalbar vektorgrafik med SVG och användning av extern data i sig som Flash-annonser – samtidigt som det duckar flera av de nackdelarna som Flash-annonser numera har.

För animationer: Javascript och CSS3

Likt HTML5 så har majoriteten av alla moderna webbläsare och även flera äldre webbläsare stöd för CSS3-animationer och om du vill att även (stackars) besökare som sitter med Internet Explorer 8 ska kunna se lätta animationer så går det att lösa med Javascript. I den här artikeln kan du läsa om en mängd Javascript-bibliotek gjorda för att underlätta animationer där jag själv tidigare har använt Move.js som är väldigt användarvänligt för utvecklare.

Vill du ha hjälp med att ändra din hemsida eller dina annonser från Flash?
Kontakta mig »

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering, Webbdesign.

Mobilanpassad webbdesign

Senast skrev jag ett blogginlägg kallat ”7 sätt att testa mobil responsiv design i din dator”. Idag är det dags att titta på varför din hemsida bör vara mobilanpassad. Med mobilanpassad menar jag att hemsidan är responsiv (anpassar designen och innehållet efter besökarens upplösning) eller att det finns en mobil version av sidan (alá http://m.thomasdesign.se). Här får du reda på vilka fördelar det för med sig för ditt företag och vilka fallgropar du kan undvika genom att ha en hemsida som även fungerar bra för mobila besökare.

1. Det är växande stor sannolikhet att potentiella kunder når dig mobilt

Nyligen så skrev Dagens Analys om ny en ny rapport från Adobe som pekar på att:

”I slutet av 2016 förväntas användandet av mobila enheter gå om stationära datorer”

Redan nu så spenderar användare enligt rapporten 24% av sin tid med mobilen för konsumtion av innehåll. Om din hemsida inte kan leverera en tilltalande upplevelse även mobilt så riskerar du att gå miste om en stor andel av potentiella kunder, medlemmar, läsare eller vad du nu nu är ute efter och problemet ser ut att bara bli större och större allt eftersom traditionella kanaler som TV och print fortsätter att minska till förmån för digitalt och mobilt.

2. Google värderar sen slutet av april 2015 mobilanpassade sidor lite högre

I slutet av februari 2015 skrev jag inlägget Mobilvänliga hemsidor kommer rankas högre i Google:s mobila sökresultat. Denna förändring av Google:s sökalgoritmer som trädde i kraft 21:april, skulle innebära att hemsidor som var korrekt mobilanpassade skulle värderas lite högre än de som inte var det i sökresultaten och det skulle kunna resultera i att en del sökresultat skulle börja se annorlunda ut som följd av detta. Denna förändring blåstes upp till att kallas Mobilegeddon och i Veckans affärer stod det att den skulle påverka hälften av Sveriges sajter.

Sökmotorkonsulterna Pineberry undersökte effekterna av  ”Mobilegeddon” och till en början verkade det som att en del sidor som ej var mobilanpassade gick ner i placeringar i sökresultaten. Men efter ett tag såg det ut som att effekten avtog lite för sidorna de undersökte.

Även om det inte blev en sådan katastrof med Google-placeringar för många hemsidor som en del först trodde, så pekar det här på att Google fortsätter att rekommendera starkt och premiera hemsidor som är mobilanpassade och det lär definitivt fortsätta i den riktningen.

3. Oanpassad design kan få besökare att gå till en konkurrents hemsida istället

Frustrationen som kan uppstå med att en besökare från en Google-sökning inte kan ta del av informationen på din hemsida på ett bekvämt sätt kan leda till att besökaren backar och går till en av dina konkurrenter istället.

Enligt Cyrus Shepard, Director of Audience hos SEO-experterna Moz så är nöjdhet ranking-faktor #1 för placering i sökresultaten på Google.

En nöjd besökare klickar in på din hemsida, förhoppningsvis högt upp på förstasidan genom sökresultaten och stannar sedan på din hemsida då designen är användarvänlig och innehållet är relevant till söktermen som användes på Google. En missnöjd användare klickar in på din sida, inser att det inte är vad han eller hon letade efter och backar sedan tillbaka till sökresultaten för att gå till en konkurrent istället.

Du kan ha ett fantastiskt välskrivet, relevant och väldesignat innehåll för en besökare med en dator, men om det är omöjligt att ta till sig informationen på ett bekvämt sätt i mobilen så är risken hög att besökaren känner sig missnöjd och backar – vilket i slutändan kan påverka även dina positioner i sökresultaten om det är ett mönster som fortsätter bland dina besökare!

4. Mobilanpassad design tillåter köp och andra avslut där användaren är bekväm och över flera plattformar

Internetworld skrev om när Tradera lanserade en responsiv hemsida istället för att lämna det mobila till appar, så gav det rejäla ökningar. Konverteringsgraden ökade med 77% bland mobilsurfare och hela 122% bland besökare från en surfplatta.

Med en hemsida som fungerar över olika plattformar så kan du även möjliggöra köp och avslut över flera plattformar. Säg att en besökare att påbörja att lägga varor i din nätbutiks kundkorg hemma framför datorn, men glömmer att slutföra köpet, du kan då sedan skicka ett automatiskt mail lite senare om att slutföra köpet och då om du har en välfungerande sida även i mobilen, så kan besökaren bli till en kund samtidigt som han eller hon sitter med mobilen på bussen. Hade du haft en nätbutik som bara fungerar smidigt i en dator så är risken hög att besökaren frustrerat hade stängt fönstret i mobilen och kundkorgen hade förblivit oköpt.

5. De tekniska begränsningarna är färre

För flera år sedan så var det knepigare att köra en hemsida eller en webbutik och garantera att den fungerade bra och säkert även mobilt. Men idag har utvecklingen gått till snabbare hastigheter över mobila nätet, bättre prestanda för smartphones och surfplattor, möjligheten att betala direkt med mobilen och framför allt: fler användare är vana vid att använda en smartphone till lite allt möjligt i vardagen.

Idag kan du enkelt starta en blogg med mobilanpassad design inbyggt genom Tumblr eller WordPress finns det dessutom en mängd olika tjänster för att snabbt bygga en responsiv hemsida med en färdig (om än inte så egen) design, så som Squarespace och Weebly. Du kan även köpa en uppsjö av färdiga responsiva teman till WordPress och vanliga HTML-sidor.

Många webbhotell som till exempel Loopia erbjuder idag så kallad en ”One-click-installer” för såväl Joomla som WordPress och egna verktyg för att bygga en hemsida eller nätbutik, så att även den den biten har blivit betydligt enklare. Vill du ha en lite mer egen design eller hjälp med installation eller mer avancerade funktioner så kan det fortfarande vara bra att anlita en webbutvecklare, men en bra början har blivit betydligt enklare att få upp nu än hur det var för till exempel 10 år sedan då det krävdes djupare kunskaper för att få upp en hemsida.

6. Din hemsida blir mer konkurrenskraftig

Om din hemsida aldrig har sett ut och fungerat så bra i mobilen så ger en optimering till mobilanpassad design dig möjligheten att täppa igen ett hål med missade chanser. Visar det sig att även flera av dina konkurrenter inte har tänkt på responsiv design så har du mycket att vinna på att vara en av få som har det.

Enligt en undersökning av Google i Juli 2014 så saknade nära hälften av de 50 största företagen i Sverige en mobilanpassad hemsida helt och hållet. Om dessa stora företag med flera miljoner eller miljarder i omsättning saknar en mobilanpassad hemsida så kan även du som lite mindre företag dra hem fördelar genom att försöka sno besökare och avslut som dessa giganter missar.

Har du sökmotoroptimering i bakhuvudet när du jobbar med ditt företags hemsida och har du en sida som rankar under en nemesis till konkurrent där du inte riktigt kan förstå varför ni inte gått om dem på sökordet än och båda har en hemsida som inte är mobilanpassad än? Då kan kanske ett lyft till en snabbare och mobilanpassad hemsida vara den där lilla knuffen ni behöver för att med tiden gå om konkurrenten i placeringar!

Mer information om mobilanpassning:

Kontakta mig om att göra din hemsida mobilanpassad »