Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering, Webbdesign.

Mobilanpassad webbdesign

Senast skrev jag ett blogginlägg kallat “7 sätt att testa mobil responsiv design i din dator“. Idag är det dags att titta på varför din hemsida bör vara mobilanpassad. Med mobilanpassad menar jag att hemsidan är responsiv (anpassar designen och innehållet efter besökarens upplösning) eller att det finns en mobil version av sidan (alá http://m.thomasdesign.se). Här får du reda på vilka fördelar det för med sig för ditt företag och vilka fallgropar du kan undvika genom att ha en hemsida som även fungerar bra för mobila besökare.

1. Det är växande stor sannolikhet att potentiella kunder når dig mobilt

Nyligen så skrev Dagens Analys om ny en ny rapport från Adobe som pekar på att:

“I slutet av 2016 förväntas användandet av mobila enheter gå om stationära datorer”

Redan nu så spenderar användare enligt rapporten 24% av sin tid med mobilen för konsumtion av innehåll. Om din hemsida inte kan leverera en tilltalande upplevelse även mobilt så riskerar du att gå miste om en stor andel av potentiella kunder, medlemmar, läsare eller vad du nu nu är ute efter och problemet ser ut att bara bli större och större allt eftersom traditionella kanaler som TV och print fortsätter att minska till förmån för digitalt och mobilt.

2. Google värderar sen slutet av april 2015 mobilanpassade sidor lite högre

I slutet av februari 2015 skrev jag inlägget Mobilvänliga hemsidor kommer rankas högre i Google:s mobila sökresultat. Denna förändring av Google:s sökalgoritmer som trädde i kraft 21:april, skulle innebära att hemsidor som var korrekt mobilanpassade skulle värderas lite högre än de som inte var det i sökresultaten och det skulle kunna resultera i att en del sökresultat skulle börja se annorlunda ut som följd av detta. Denna förändring blåstes upp till att kallas Mobilegeddon och i Veckans affärer stod det att den skulle påverka hälften av Sveriges sajter.

Sökmotorkonsulterna Pineberry undersökte effekterna av  “Mobilegeddon” och till en början verkade det som att en del sidor som ej var mobilanpassade gick ner i placeringar i sökresultaten. Men efter ett tag såg det ut som att effekten avtog lite för sidorna de undersökte.

Även om det inte blev en sådan katastrof med Google-placeringar för många hemsidor som en del först trodde, så pekar det här på att Google fortsätter att rekommendera starkt och premiera hemsidor som är mobilanpassade och det lär definitivt fortsätta i den riktningen.

3. Oanpassad design kan få besökare att gå till en konkurrents hemsida istället

Frustrationen som kan uppstå med att en besökare från en Google-sökning inte kan ta del av informationen på din hemsida på ett bekvämt sätt kan leda till att besökaren backar och går till en av dina konkurrenter istället.

Enligt Cyrus Shepard, Director of Audience hos SEO-experterna Moz så är nöjdhet ranking-faktor #1 för placering i sökresultaten på Google.

En nöjd besökare klickar in på din hemsida, förhoppningsvis högt upp på förstasidan genom sökresultaten och stannar sedan på din hemsida då designen är användarvänlig och innehållet är relevant till söktermen som användes på Google. En missnöjd användare klickar in på din sida, inser att det inte är vad han eller hon letade efter och backar sedan tillbaka till sökresultaten för att gå till en konkurrent istället.

Du kan ha ett fantastiskt välskrivet, relevant och väldesignat innehåll för en besökare med en dator, men om det är omöjligt att ta till sig informationen på ett bekvämt sätt i mobilen så är risken hög att besökaren känner sig missnöjd och backar – vilket i slutändan kan påverka även dina positioner i sökresultaten om det är ett mönster som fortsätter bland dina besökare!

4. Mobilanpassad design tillåter köp och andra avslut där användaren är bekväm och över flera plattformar

Internetworld skrev om när Tradera lanserade en responsiv hemsida istället för att lämna det mobila till appar, så gav det rejäla ökningar. Konverteringsgraden ökade med 77% bland mobilsurfare och hela 122% bland besökare från en surfplatta.

Med en hemsida som fungerar över olika plattformar så kan du även möjliggöra köp och avslut över flera plattformar. Säg att en besökare att påbörja att lägga varor i din nätbutiks kundkorg hemma framför datorn, men glömmer att slutföra köpet, du kan då sedan skicka ett automatiskt mail lite senare om att slutföra köpet och då om du har en välfungerande sida även i mobilen, så kan besökaren bli till en kund samtidigt som han eller hon sitter med mobilen på bussen. Hade du haft en nätbutik som bara fungerar smidigt i en dator så är risken hög att besökaren frustrerat hade stängt fönstret i mobilen och kundkorgen hade förblivit oköpt.

5. De tekniska begränsningarna är färre

För flera år sedan så var det knepigare att köra en hemsida eller en webbutik och garantera att den fungerade bra och säkert även mobilt. Men idag har utvecklingen gått till snabbare hastigheter över mobila nätet, bättre prestanda för smartphones och surfplattor, möjligheten att betala direkt med mobilen och framför allt: fler användare är vana vid att använda en smartphone till lite allt möjligt i vardagen.

Idag kan du enkelt starta en blogg med mobilanpassad design inbyggt genom Tumblr eller WordPress finns det dessutom en mängd olika tjänster för att snabbt bygga en responsiv hemsida med en färdig (om än inte så egen) design, så som Squarespace och Weebly. Du kan även köpa en uppsjö av färdiga responsiva teman till WordPress och vanliga HTML-sidor.

Många webbhotell som till exempel Loopia erbjuder idag så kallad en “One-click-installer” för såväl Joomla som WordPress och egna verktyg för att bygga en hemsida eller nätbutik, så att även den den biten har blivit betydligt enklare. Vill du ha en lite mer egen design eller hjälp med installation eller mer avancerade funktioner så kan det fortfarande vara bra att anlita en webbutvecklare, men en bra början har blivit betydligt enklare att få upp nu än hur det var för till exempel 10 år sedan då det krävdes djupare kunskaper för att få upp en hemsida.

6. Din hemsida blir mer konkurrenskraftig

Om din hemsida aldrig har sett ut och fungerat så bra i mobilen så ger en optimering till mobilanpassad design dig möjligheten att täppa igen ett hål med missade chanser. Visar det sig att även flera av dina konkurrenter inte har tänkt på responsiv design så har du mycket att vinna på att vara en av få som har det.

Enligt en undersökning av Google i Juli 2014 så saknade nära hälften av de 50 största företagen i Sverige en mobilanpassad hemsida helt och hållet. Om dessa stora företag med flera miljoner eller miljarder i omsättning saknar en mobilanpassad hemsida så kan även du som lite mindre företag dra hem fördelar genom att försöka sno besökare och avslut som dessa giganter missar.

Har du sökmotoroptimering i bakhuvudet när du jobbar med ditt företags hemsida och har du en sida som rankar under en nemesis till konkurrent där du inte riktigt kan förstå varför ni inte gått om dem på sökordet än och båda har en hemsida som inte är mobilanpassad än? Då kan kanske ett lyft till en snabbare och mobilanpassad hemsida vara den där lilla knuffen ni behöver för att med tiden gå om konkurrenten i placeringar!

Mer information om mobilanpassning:

Kontakta mig om att göra din hemsida mobilanpassad »

Trackbacks/Pingbacks

  1.  4 anledningar till varför din hemsida behöver sluta använda Flash - Thomas Design
  2.  6 tips för att välja rätt betal-tema för WordPress - Thomas Design

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.