Postat av under Varumärke.

Marco pasta och Nintendos Mario

Idag när det var dags för lunch och pasta stod på menyn, upptäckte jag att det fanns en påse med ”Marco pasta” i köksskåpet. På förpackningen syns en karaktär som är ofrånkomligt lik Nintendo’s kultförklarade spelkaraktär Mario.

Vid en snabb sökning med Google verkar det som att många människor, särskilt i spelforum har lagt denna pasta i sin varukorg när de handlat på Willy’s. Då många uppenbarligen köpt pastan inte bara för sitt billiga pris, utan även för den igenkänningsbara karaktären på förpackningen så tycker jag det luktar lite renommésnyltning här. Frågan är om Nintendo har uppmärksammat detta än eller inte bryr sig. Vad tror du?

Postat av under Marknadsföring på Internet, Teknik.

Det finns en hel del bra och lagliga Amerikanska sidor som låter dig strömma populära TV-serier i hög kvalitet. Tyvärr är många av dessa inte tillgängliga i Sverige p.g.a. copyright-begränsningar eller att reklamen som finansierar video-materialet inte är anpassat till en publik utanför U.S.A.

Men detta ska inte behöva begränsa dig från att se de senaste avsnitten gratis och lagligt! Nu ska du få lära dig hur du med olika program kan kringå begränsningarna och se på serier som South Park, Heroes, C.S.I., NCIS, Chuck och Ice road Truckers.

Tiden det kan ta att strömma video kan variera efter tiden på dygnet och vilken sida du tittar på, men för det mesta fungerar det bra! Dessa program fungerar även för att komma åt blockerade sidor om du råkar befinna dig i Kina eller någon annanstans där sådant förekommer. Dessa metoder fungerar tyvärr inte längre på Hulu, då dem ständigt blockerar olika proxy-adresser och annat som dessa program använder sig av. För att titta på Hulu i Sverige behöver du för närvarande ha åtkomst till en Amerikansk proxy-server. (Läs mer här)

Hotspot shield
Hotspot Shield

1. Ladda ner Hotspot Shield hos hotspotshield.com.
2. Installera programmet och acceptera alla eventuella jobbiga rutor om åtkomst och liknande som dina brandvägg- och antivirusprogram ger ifrån sig.
3. Starta programmet. En ny flik öppnas upp i din standard-webbläsare med Hotspot Shield’s status.
4. Låt programmet leta efter uppdateringar.5. Om du har varit inne på någon av de önskade sidorna tidigare bör du rensa din webbläsares cache och cookies för säkerhets skull.6. Välj ”Connect” på den lilla sköld-ikonen i ditt startfält eller i webbläsaren där du har en flik med Hotspot Sheild.
7. Om allt fungerar som du ska så har du nu en Amerikansk IP-adress och kan börja titta på TV-serier!

Ultrasurf
Ultrasurf

1. Ladda ner Ultrasurf från ultrareach.com och eventuellt en Add-on till Mozilla Firefox om du använder den webbläsaren.
2. Installera Ultrasurf och zippa upp Firefox Add-on om du behöver den och installera även den.
3. Starta Ultrasurf-programmet och starta om Firefox om du ombeds att göra det.
4. Ultrasurf-programmet ska nu om allt gått rätt, ha kopplat upp till en av tre servrar och gett dig en Amerikansk IP-adress.
5. Om du använder Firefox ska du klicka på Ultrasurf-ikonen nere i det högra hörnet för att aktivera add-on funktionaliteten för att få en Amerikansk IP-adress.

Har du använt något av de följande programmen kan du nu ta del av följande:

CBS.com

CBS.com

Program: Hela avsnitt av bl.a. Numb3rs, C.S.I., C.S.I. Miami, C.S.I. N.Y. och NCIS.
Bildkvalitet: Mycket hög, går att välja mellan High Quality till HD 720p eller 1080p!
Reklam: Några gånger per avsnitt, hur mycket det stör varierar.

Southpark studios South Park

Southparkstudios.com

Program: Hela avsnitt av South Park, alla avsnitt som någonsin getts ut.
Bildkvalitet: Hög, som på TV.
Reklam: Runt tre gånger per avsnitt, kan vara rätt störande om man ser flera avsnitt då det ofta är samma slingor för samma företag flera gånger i rad.

NBC.com

NBC.com

Program: Hela avsnitt av bl.a. Heroes, 30 Rock och Chuck.
Bildkvalitet: Hög, verkar variera efter uppmätt hastighet.
Reklam: Trist reklam man måste se innan själva avsnittet börjar + några gånger per avsnitt där hur mycket det stör varierar.

MTVmusic

MTVmusic.com

Program: En gigantisk mängd nya och gamla musikvideor ur MTV’s arkiv.
Bildkvalitet: Varierande, men för det mesta helt okej.
Reklam: Ingen reklam.

History channel

Historychannel.com

Program: Hela avsnitt av bl.a. Ice road truckers, Expedition Africa och That’s impossible.
Bildkvalitet: Hög, men tyvärr lite litet fönster och avsnitt uppdelade i flera delar.
Reklam: Ingen reklam.

Discovery channel

Discoverychannel.com

Program: Hela avsnitt av bl.a. Man vs. Wild, Verminators och The Colony.
Bildkvalitet: Hög, ungefär som på TV.
Reklam: Några gånger per avsnitt, hur mycket det stör varierar.

Jämför bra VPN-tjänster

Postat av under Design, Inspiration, Konsumentbeteende.

Picadilly circus, London

Picadilly circus, London

För en vecka sen kom jag hem efter en vecka i London och jag kom att tänka på hur reklamen där ändå skiljer sig lite mot hemma i Stockholm. Till att börja med märker man ganska tidigt att det är rätt ont om utomhusaffischering och reklamtavlor på väggar och på torg (med undantag från Picadilly Circus på bilden då). Det syns lite här och där med vissa undantag, men oftast i de fallen handlar det om reklam från Londons transportmyndighet, placerad vid en station. Olovlig affischering är ett lite seriösare brott i England än i Sverige, med risk för åtal och böter på hundratals pund. Detta verkar ge ett synbart resultat då jag inte såg en enda konsertaffisch under min vistelse, något som är väldigt vanligt i Stockholm.

Något som London verkar utnjyttja bättre och smartare än oss är utomhusreklam på taxibilar och de dubbeldäckade bussarna, främst för musikaler och biofilmer. Något annat som de verkar vara steget före med är rörlig reklam som återfinns inte på gatorna, utan nere i tunnelbanan. Jag såg både stora skärmar levererade av CBS och mindre i rulltrappor med reklam för en mobil med en Facebook-funktion som säljargument. Jag har sett liknande skärmar någonstans i en rulltrappa hemma, men det var inte lika häftigt.

Reklam för Jack Daniel's i London:s tunnelbana

Reklam för Jack Daniel's i London:s tunnelbana

Reglerna för spritreklam är definitivt inte som i Sverige, då jag såg reklam för Jack Daniel’s whisky nere i tunnelbanan. Vi Svenskar är ju vana att det t.ex. inte är någon spritreklam på TV, så länge kanalen inte sänder från just Storbritannien eller liknande. Englands TV-reklam påminner om Sveriges, med oftast ett reklamavbrott i mitten av t.ex. ett 20 minuters TV-avsnitt.

Förutom att hålla ögon och öron öppna när jag promenerade runt i staden, besökte jag även ett museum som heter The Museum of Brands, Packaging and Advertising. (klicka här för hemsida) Det var ett trevligt museum med många gamla fina förpackningar och prylar. Tyvärr hade dem inte så mycket reklam vilket jag hade hoppats på, men det var intressant att se hur lite vissa varumärken har ändrat sin design genom åren, vilket är rätt taktik för högsta igenkänning.

Postat av under Marknadsföring på Internet, Sociala medier.

Marknadsföring på Twitter

Allt fler och fler företag börjar inse potentialen att ha en egen sida hos mikroblogg-verktyget Twitter att marknadsföra sig med. Även om du inte har ett företag och är en privatperson kan Twitter med framgång användas för att få fler besökare på din blogg och knyta nyttiga kontakter. Men idag fokuserar vi oss på varför främst företag ska marknadsföra med Twitter…
Smidig och lönsam direktreklam

Med Twitter kan du nå människor som verkar intresserade av vad ditt företag erbjuder och sedan skicka ut erbjudanden till alla som följer dina ”tweets”. Dell erbjuder via sin Twitter-sida DellOutlet (Se Twitter-sida), exklusiva rabatter på begagnad hårdvara vilket ledde till att dem nyligen gick förbi ca 16 miljoner kronor (2 miljoner dollar) i försäljning via Twitter. (Läs mer)

Omvärldsanalys

Med Twitter och särskilt Twitter search (Länk), går det snabbt att få sig en bild av vad andra på Twitter säger om ditt företag eller vad du sysslar med. Du kan även se vad vanligt folk säger om dina konkurrenter och hur konkurrenterna använder sig av mikrobloggandet. I högra spalten på Twitter finns något som heter ”Trending topics” och det är vad folk snackar mest om på Twitter just nu. Detta kan utnyttjas med en liten tweet om t.ex. om ditt företag säljer iPhone-tillbehör och det råkar vara ett hett ämne.

Kundrelationer

Twitter kan framgångsrikt användas för att ge support eller svar på frågor från kunder och blivande sådana. Då alla företagets svar ses på deras profil i form av t.ex. @kunden_Filip, kan kunder få en mer personlig och lojal relation till företaget och ett intryck av att företaget är hjälpsamt och bryr sig om sina kunder.

Några som fattade detta var amerikanska Domino’s Pizza. En arg kund med användarnamnet interactiveAmy skrev på Twitter att hon inte var nöjd med en pizza hon fått från Domino’s (Se tweet) Domino’s gav interactiveAmy ett personligt videosvar via Twitter från Ramon (Se Twitter-sida) och en annan anställd där dem bad om ursäkt. Denna video och nyhet spreds över nätet vilket nog var ganska gynnsamt för Domino’s Pizza.

Tävlingar

Twitter kan på ett modernt sätt användas för tävlingar där folk har chansen att vinna något. I Amerikanska webbtjänsten Squarespace fall lottar dem nu ut en iPhone om dagen i 30 dagar genom Twitter (Se Twitter-sida). Användare ska inkludera ordet ”#squarespace” i sina uppdateringar för att delta i tävlingen. Detta har lett till att Squarespace under en längre tid var med bland ”Trending topics” och troligtvis måste ha fått en hel del ökad igenkänning och trafik till deras hemsida.

Ökad trafik och varumärkesexponering

Genom att posta länkar till nyheter, pressreleaser eller nya produkter från ditt företag på Twitter kan det generera ökad trafik till sidan och förhoppningsvis- ökad försäljning eller annonsexponering. Varje gång ditt företag uppdaterar visas det på alla som följer din sidas startsidor. Då visas dessutom din lilla avatar som med fördel kan vara företagets logotyp vilket ger ökad varumärkesexponering och i framtiden, dess igenkänning som är en viktig del i en konsuments beslutsprocess.

Så vad tror du om Twitters för ditt företag eller för dig själv?

Kontakta mig för hjälp med sociala medier »