Postat av under Varumärke.

Trasig TV

TV On The Tracks av Joe Edwards

Idag skriver Metro teknik om den nya radio- och TV-lagen som trädde i kraft första Augusti som ska ge mer reklam och produktplacering i rutan. Den nya lagen som är utformad efter ett EU-direktiv gör att Svenska TV-kanaler nu får visa 12 minuter eller 20 procent reklam per timme istället för de tidigare 15 procent per dygn. Lagen gör det också mer fritt för sponsring och produktplacering i TV-programmen så länge varumärkena anges i för-och eftertext. I DN säger sändningsledare Micke Koff på TV4 ska de nya bestämmelserna vara en förbättring då TV4 nu kan anpassa själva hur reklamen placeras för att bättre anpassas till dramaturgin i sändnningarna. Enligt TV4:as försäljningsdirektör Michael Grimborg kommer inte avbrotten bli fler likt USA, då detta skulle tappa tittare och reklamen kommer främst öka på dagtid och på natten.

Så kommer resultatet av detta vara att vi får lite längre reklam men att det inte bryts för reklam precis när något spännande ska hända i filmen? Jag är rätt skeptisk till att den nya lagen kommer leda till en större förbättring för konsumenten, snarare för mest de som säljer och köper reklam i TV-mediet då det finns större utrymme att förhandla om.

Postat av under Varumärke.

Absolut Vodka-flaska

Absolut vodka grundades redan 1879 i Åhus av Lars olsson Smith med namnet ”Tiodubbelt renadt brännvin”. Namnet byttes sedan till ”Absolut rent brännvin” av Smith för att marknadsföra sin förbättrade produkt som såldes till ett lägre pris än det Stockholmska monopolets produkt precis utanför stadsgränsen. Absolut rent brännvin blev en framgång hemma i Sverige.

Lagom till dryckens 100 års jubileum, 1979 och det var dags för drycken att etableras internationellt, såg marknadsföraren Gunnar Broman en traditionell medicinflaska i Gamla stan som senare blev flaskan vi alla känner till.

Från början skulle vodkan heta ”Absolute Pure Vodka”. Men då ”pure” hade vissa juridiska problem och det vanliga adjektivet ”Absolute” inte kunde användas som ett varumärke ströks e:et och namnet blev ”Absolut vodka”.

Inför lanseringen i USA gjordes några ändringar på flaskans utformning av de amerikanska leverantörerna, så som en förlängd flaskhals och medaljongen med Lars Olsson Smith på. Absolut vodka började säljas i Juni 1979. Absolut lanserades till skillnad från tidigare inte som ett billigare alternativ, utan tvärtom snarare som en vodka i premium-kategorin med ett högre pris.

Absolut ManhattanAbsolut achievement
Absolut Warhol

Absolut vodka blev efter 1991 kända och skapade ikonstatus med marknadsföringen, i vilken flaskans form figurerade konstnärligt och humoristiskt i något sammanhang. Genom åren har Absolut låtit hundratals målare, artister och designers bidra till deras annonser. I stort sett samma kampanjer går nu fortfarande med till exempel ”Absolut Manhattan” med ett flygfoto på Central park formad efter flaskan (se bild). Hela konceptet med Absolut + något annat har det gjorts parodi på flitigt genom åren vilket troligen mest har gynnat märket.

Absolut vodka:s olika smaker

Absolut vodka:s olika smaker

Absolut lyckas sticka ut i sortimentet på systembolaget hemma i Sverige där man inte får marknadsföra alkohol hur som helst. Vad Absolut istället gör är att erbjuda roliga presentförpackningar och nya smaker med annorlunda design mot originalet, t.ex. en specialutgåva 2003 designad av Romero Britto.

Absolut Vodka ägs idag av franska Pernod Ricard efter att ha blivit uppköpt 2008 av V & S Group. Sedan introduktionen till den globala marknaden 1979 har Absolut vodka vuxit till den fjärde största internationella spriten och är tillgänglig i 126 länder.

Postat av under Marknadsföring på Internet.

Goodiebag.nu

Goodiebag.nu är en relativt ny tjänst där du som medlem kan få varuprov hemskickade gratis i just en liten goodiebag. Det fungerar så att du väljer ett antal produkter som du vill prova, får dem hemskickade och provar för att sedan bedöma produkterna på sidan för att få nästa goodiebag. När jag provade och beställde min första goodiebag märks det att tjänsten är rätt ny och har rätt små varuprover som är främst riktade till kvinnor. Men jag tror att med tiden kommer Goodiebag.nu växa till att få mer rejäla varuprover och fler samarbetspartner då det är en lovande tjänst. Jag tycker att det är en grym idé då alla gillar att få gratissaker och då det här är en typisk sån sak som bloggerskor och folk allmänt på nätet kommer nappa på och tipsa andra om.

Postat av under Varumärke.

Shock advertising

Shock Shock Horror av Jeremy Brooks

För att en reklamkampanj ska lyckas behöver man på ett framgångsrikt sätt nå fram till konsumenten. Målet är att fånga den första uppmärksamheten, göra betraktaren intresserad och, behålla uppmärksamheten tills hela budskapet är mottaget. Efter detta ska förhoppningsvis ett behov har väckts vilket leder till konsumtion.
Detta är svårt i dagens mediabrus med alla tusentals olika budskap vi bemöts av varje dag, vilket kräver att något verkligen sticker ut för att lyckas tränga igenom bruset. Då reklamen ska få betraktaren att reagera så är så kallad ”shock advertising” ett kontroversiellt knep att få denna reaktion.

Med shock advertising används sådant som bryter mot normer, tabuer och ibland även lagar och regler. Inte helt ovanligt för reklam i kategorin är svordomar, naket, våld och anspelningar på sex. Förutom att reklamen drar till sig uppmärksamheten och sticker ut så leder det ofta till skriverier till tidningar vilket ger varumärket i reklamen ännu mer uppmärksamhet och kanske till och med gör att den negativa publiciteten ändå ökar försäljningen i slutändan. Nedan följer några exempel på hur shock advertising har använts…

Kontroversiell annons av Calvin Klein jeans

Kontroversiell annons av Calvin Klein jeans

Calvin Klein och tonårsmodeller

Klädmärket Calvin Klein är kända för att ofta ha annonser med halvnakna modeller eller där det tydligt anspelas på sex, t.ex. som i bilden ovan som fick mycket kritik. 1995 hade de en kampanj för Calvin Klein Jeans där två modeller i tonåren (närmare bestämt runt 15 år) poserade i utmanande ställningar. Tanken med kampanjen var att imitera en miljö för en risig porrfotografering från 1960-talet, vilket också framträdde genom en TV-reklam där ”kameramannen” säger snuskiga saker till modellen. Resultatet av kampanjen var att flertalet stora magasin vägrade ha med kampanjen och att U.S. Justice Department startade en utredning om brott lagen mot barnpornografi för kampanjen. Detta förvärrades 1999 när CK lanserade en ny produktlinje med underkläder för barn. Trots att barnen inte gjorde något särskilt i bilderna, var inte var helt olika de med tonåringarna från 1995 och allmänheten fick bort annonserna efter endast en dag. Läs mer

United colors of Benetton hjärtan

United colors of Benetton hjärtan

Benetton: United colors of Benetton

Det italienska klädmärket Benetton verkar ha en förkärlek för kontroversiella reklamkampanjer. Men samtidigt som de har äcklat massvis med konsumenter så sägs de även ha väckt intresse för olika samhällsdebatter. Här är några exempel på vad Benettons annonser har haft med:

– Tre mänskliga hjärtan med texten ”white, black och yellow” (se bild)
– Män och kvinnor med tatueringen ”HIV positive”
– En svart kvinna som ammar ett vitt barn
– En präst och en nunna som kysser varandra
– En vit man och en svart man fast tillsammans i ett par handbojor
– En anka täckt i olja
– Ett barn som föds

Det intressanta med dessa annonser är hur de vågar vara så pass annorlunda i en bransch som mode där det verkar finnas väldigt strikta oskrivna regler för vad som ska vara med i annonsen. En typisk sak för modeannonser är hur de främst anspelar på image och framhäver kläderna och hur vacker eller framgångsrik man kan bli om man köper kläderna i annonsen. Benetton visar i några av annonserna knappt något alls av Benettons kläder, inte heller vackra modeller. Jag tror att poängen kan vara att visa att Benetton är kaxiga och att de bryr sig om saker och ting och att det är de värdena man tar till sig vid köp av deras kläder.

Cocaine energidryck

Cocaine energidryck

Cocaine energidryck: Shock branding?

Ett annat exempel på shock advertising som jag även skulle kalla ”shock branding” är energidrycken Cocaine. Cocaine är en amerikansk energidryck som skryter med ett koffeininnehåll på hela 3½ gånger det i konkurrenten Red Bull.
Det var även inte helt ovanligt att drycken förvarades under disk och såldes vid bakdörrar, precis som droger. Cocaine beskrevs av amerikanska F.D.A. som ”ett illegalt marknadsfört alternativ till både en drog från gatan och som kosttillskott”.
Detta ledde till att skaparna hånfullt lanserade om produkten som ”No name” vilket senare gjorde att produkten fick säljas vidare.

I Sverige vägrade de stora butikskedjorna att sälja Cocaine på grund av namnet och den höga mängden koffein. Jag tror att all hysteri kring Cocaine bara gjorde att den blev mer eftertraktad, särskilt av unga. När något är förbjudet, begränsat eller lite farligt ökar spänningen och det lockar till sig människor till produkten. Skaparna av Cocaine gnuggade bara händerna så fort något ny kritik skrevs om dem då det antagligen bara gjorde drycken mer känd och efterfrågad.

Läs mer om energidrycken Cocaine
Artikel i Svenska Dagbladet

Så ska man använda sig av shock advertising?

Jag tror att det är ett väldigt känsligt ämne och gjort på fel sätt kan det få katastrofala följder för ens varumärke och produkt. Det råder även delade uppfattningar i forskning kring ämnet om den är mer effektiv än ”vanlig reklam” eller om betraktaren stöter ifrån sig budskapet. Jag tror att ett starkt och etablerat varumärke kan nog klara eventuella negativa följder av en sådan kampanj. Det kan kanske också gynna en produkt som Cocaine där produkten i sig är kontroversiell från början, men annars tror jag det är bäst att hålla sig ifrån metoden och satsa på andra mindre extrema åtgärder för att dra till sig uppmärksamheten.

Postat av under Teknik, Webbdesign.

Opera browser screenshot

Opera browser screenshot

Av någon anledning så använder jag främst Opera som webbläsare. Det kanske inte är den stabilaste och mest mångsidiga webbläsaren, men den har tillräckligt många smarta funktioner under samma tak för att jag ska ha använt just den senaste åren. Men vad gör man när datorn börjar sjunga på sista versen, det är dags att formatera om den eller man helt enkelt vill göra backup på alla favoriter och viktiga anteckningar i Opera?

Opera låter dig exportera dina feeds och bokmärken på ett snabbt sätt genom att trycka File > Import and Export, men för saker som wand-lösenord, certifikat, anteckningar med mera behöver du kopiera undan vissa filer. Tidigare har jag sparat mycket tid genom att göra backup på mina Opera-filer, för jag slipper gissa massa gamla lösenord och installera jobbiga certifikat igen.

Hur gör man backup av Opera-filer då? Till att börja med behöver du veta i vilken mapp på din dator som dina Opera filer ligger. Detta kan du lättast hitta genom att i Opera välja Help > About Opera. Till exempel för mig som har Opera på Windows 7 så ser jag att mappen är C:\Users\Thomas\AppData\Roaming\Opera\Opera\.

I mappen hittar du följande filer som kan vara bra att spara undan till senare:

bookmarks.adr eller opera6.adr – bokmärken
contacts.adr – kontakter
notes.adr – anteckningar
speeddial.ini – din speed dial-skärm med olika webbsidor
opcert6.dat – personliga certifikat
opcacrt6.dat – certifikat auktoriteter
wand.dat – dina sparade lösenord för inloggning på olika sidor
search.ini – modifierade inställningar

Det finns även ett antal undermappar som kan vara värda att göra backup på om du använt de funktionerna i Opera:

mail\ – dina mail
sessions\ – dina sessioner
skin\ – dina installerade skins
program\plug-ins\ – olika plug-ins om du har Windows-versionen
keyboard\ – modifierade genvägar för tangentbordet
mouse\ – modifierade genvägar och gestures för musen
menu\ – modifieringar av menyn
toolbar\ – modifieringar av verktygsfältet

Kopiera helt enkelt över alla nödvändiga filer och mappar till en säker plats som du kan få åtkomst till senare- svårare än så är det inte!