Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering, Webbdesign.

Flash gravsten

När jag pluggade på gymnasiet för cirka 10 år sedan animerade jag långa filmer i Flash och skapade även ett enklare peka-och-klicka spel. Sedan dess har jag gjort en mängd animerade onlinebanners i Flash för arbetsgivare och kunder och Flash är ett verktyg som är kul att arbeta i och jag gillar hur det låter en arbeta med skalbar vektorgrafik.

Fast Flash håller inte riktigt måttet längre i en era då det är viktigare än någonsin att innehåll på nätet är användarvänligt, fungerar över flera plattformar, är snabbt och sökbart – alla vilka är punkter som Flash misslyckas på. Så trots att jag har många goda minnen av Flash så tycker jag likt många andra att det är dags att vi säger adjö till Flash. Här går jag igenom fyra anledningar till varför din hemsida behöver sluta använda Flash och förslag på alternativ till innehållet.

1. Flash är resurskrävande, instabilt och känsligt för sårbarheter

I april 2010 gick Steve Jobs ut med ett meddelande om sin syn på Flash. I texten så är han bland annat negativ till att Flash är en sluten standard och kontrolleras av deras skapare Adobe, samt att de hos Apple visste själva att Flash är den främsta anledningen till att Mac-datorer kraschar, ett utdrag:

”Symantec recently highlighted Flash for having one of the worst security records in 2009. We also know first hand that Flash is the number one reason Macs crash.”

Det sistnämnda kan jag skriva under på, i alla fall med tidigare versioner av olika webbläsare och Flash så var Flash-animationer den främsta anledningen till att mina webbläsare kraschade och att datorn frös fast.

Du kanske har märkt att din dators fläkt börjar dra igång när du är inne på en sida med mycket Flash-innehåll? Det kan bero på att din version av Flash-spelaren kombinerat med din webbläsare använder en stor andel av datorns CPU-kraft och minne och gör datorn varm vilket tyder på att plugin:et är dåligt optimerat.

2. Firefox blockerar vissa versioner av Flash automatiskt i deras webbläsare

Den 14:e juli 2015 gick Firefox ut med att de på grund av en säkerhetsvarning från Flash skapare Adobe, valde att blockera Flash som standard i Firefox. Dagen efter så släpptes dock en ny version av Flash vilket täppte igen de senaste säkerhetshålen vilket gjorde att Firefox återigen kunde ha Flash aktiverat som standard. Men flera äldre versioner av Flash Player finns sedan 13:e juli med på Firefox blocklist för plugins för webbläsaren.

Om din besökare använder Firefox med en äldre version av Flash så kommer han eller hon helt enkelt inte kunna se ditt Flash-innehåll utan att själv aktivt gå in i webbläsarens inställningar och aktivera det riskfyllda plugin:et.

3. Flash stöds inte i iOS-enheter och andra mobila enheter

Tidigare i texten nämnde jag Steve Jobs text från 2010 där han var negativ till Flash och därför så valde Apple att inte inkludera stöd för Flash i någon av deras iOS-enheter. För dig som annonsör eller hemsideägare betyder det att alla som använder en iPod, iPhone eller iPad inte kan ta del av ditt Flash-innehåll. Även en mängd andra mobila enheter har av olika anledningar inte stöd för Flash som standard och du behöver därför lägga extra tid på så kallad ”fallback”-kod i form av mindre häftigt alternativt innehåll i HTML eller GIF- eller JPEG-annonser som visas istället för Flash.

4. Flash-innehåll är inget vidare för sökmotoroptimering

Jag har besökt allt för många hemsidor för restauranger där de bara har deras menyer i tunga PDF-filer (PDF är också skapat av Adobe!). Att man måste ladda ner en tung fil är inte superkul när man står på tunnelbanan och försöker välja restaurang, men textinnehållet i PDF:er kan indexeras av Google.

Flash är också ofta ännu tyngre att ladda och dess text indexeras också likt PDF:er av Google, men om du har en hel hemsida uppbyggd i Flash så kan Google inte mappa upp dess navigering och det hela blir bara en enda sida med all text.

Det är betydligt mer optimalt för sökmotorer att din sida är uppbyggd främst med HTML och att dess struktur är uppdelad med flera undersidor för till exempel ”Hem”, ”Lunchmeny”, ”Om oss”, ”Kontakt” – istället för att allt tolkas som en enda sida med allt innehåll av Google. En uppdelning på flera sidor ger dig även större exponering i sökresultaten och det är enklare för dina besökare att bokmärka eller dela en specifik del av innehållet.
Har du en enda Flash-fil som hela sidan ligger i med bilder, text och annan multimedia så kommer den antagligen bli väldigt tung att ladda och är inte mobilanpassad av flera anledningar, vilket riskerar att påverka din ranking i sökresultaten negativt.

Så här skriver Google själva om användning av Flash-innehåll:

” Vi rekommenderar därför att du bara använder interaktiv media som Flash där det behövs och istället använder HTML för innehåll och navigering. ”

Att Google kan indexera textinnehåll i Flash innebär nödvändigtvis inte att andra sökmotorer och tjänster för indexering av innehåll på webben gör det.

Alternativ till Flash för innehåll:

För videos: HTML5-video

HTML5 video stöds även i iOS och andra mobila enheter med moderna webbläsare. Sedan början av 2015 så använder YouTube HTML5 för deras videospelare istället för Flash i moderna webbläsare. Även en mängd andra stora tjänster för video på nätet har HTML5 som standard eller åtminstone som ett val istället för Flash. Bäddar du till exempel in en video med den gratis HTML5-spelaren VideoJS så kan du lägga in videos i flera format som .mp4, .ogv och .webm vilket gör att den faller tillbaka till ett annat format om ett av dem inte råkar stödas av webbläsaren i fråga.

För annonser: HTML5 eller animerad GIF

Annonser gjorda med HTML5 eller GIF stöds i majoriteten av alla moderna webbläsare på olika plattformar. Animerade GIF-annonser stöds även i en mängd e-postklienter men där de inte stöds fullt så visas en stillbild av dess första frame. En enkel GIF-annons utan något extra script kan tyvärr bara ha en länk kopplad till sig till skillnad från Flash som har stöd för flera så kallade clickTAGs. Men jag anser att det ändå är lika bra att ha ett enda mål och en enda länk med en annons för att fokusera kampanjen på och istället ha fler varianter av annonser för andra länkar.

Annonser i HTML5 kan däremot ha flera länkar kopplade till sig och liknande interaktivitet, videos, skalbar vektorgrafik med SVG och användning av extern data i sig som Flash-annonser – samtidigt som det duckar flera av de nackdelarna som Flash-annonser numera har.

För animationer: Javascript och CSS3

Likt HTML5 så har majoriteten av alla moderna webbläsare och även flera äldre webbläsare stöd för CSS3-animationer och om du vill att även (stackars) besökare som sitter med Internet Explorer 8 ska kunna se lätta animationer så går det att lösa med Javascript. I den här artikeln kan du läsa om en mängd Javascript-bibliotek gjorda för att underlätta animationer där jag själv tidigare har använt Move.js som är väldigt användarvänligt för utvecklare.

Vill du ha hjälp med att ändra din hemsida eller dina annonser från Flash?
Kontakta mig »

3 Kommentarer till “4 anledningar till varför din hemsida behöver sluta använda Flash”

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Två år som frilansande webbutvecklare/digital designer - Thomas Design
  2.  7 sätt att snabba upp din hemsidas laddningstid på - Thomas Design

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.