Audra in Wave Cave av Austin Robert Dickson
Sound branding eller audio branding och ljudlogotyper är en marknadsföringsmetod som används allt mer och mer av företag idag för att på ett smart sätt få konsumenten att minnas ett reklambudskap. En ljudlogotyp fungerar bra för att människan minns ljud och melodier bra och hjärnan fungerar på det viset att när en melodi börjar så förväntar vi oss ett slut.
Har man en kort melodi ihop med en logotyp till exempel i slutet av en TV-reklam kopplas den visuella logotypen ihop med ljudet och det ökar igenkänningen av produkten. Detta kan på ett smart sätt sedan integreras över flera olika medier, t.ex. en längre TV-reklamfilm som kompletteras med en kortare reklam i radio där ljudlogotypen är extra effektiv då det nästan får en att se den grafiska logotypen framför sig.
En bra ljudlogotyp ska vara kort, distinkt och flexibel och förmedla en känsla som företaget vill associeras med. Jakob Lusensky på bloggen Sounds like branding (som också skrivit en bok med samma namn och driver en reklambyrå specialiserad på sound branding), finns ett exempel på en bra ljudlogotyp. Exemplet är Coca-Cola som haft en liten melodi i flertalet reklamfilmer och även i en remix av låten i Fotbolls-VM 2010, ”Wavin’ flag”:
Kända exempel på sound branding och ljudlogotyper
Här är ett antal ljudlogotyper som du säkert känner igen och där några nästan är sådana där man nästan inte kan se logotypen utan att höra ljudlogotypen eller tvärt om. Andra som idag mer eller mindre använder sig av ljudlogotyper i sin marknadsföring är Lufthansa, Old spice, Senheiser, Mercedes-Benz, Samsung, LG och Konami.
Lämna ett svar