Postat av under Varumärke.

Den grafiska profilen är en av de avgörande faktorerna för om en produkt lyckas sälja eller inte. Färgerna och typografin ska förmedla det som varumärket står för och det som konsumenten vill uppnå med sitt köp. När det är dags för den grafiska profilen att uppdateras är det viktigt att inte förändra den allt för drastiskt, för då riskerar man att konsumenterna inte känner igen den lika bra och då är mindre benägna att göra impulsköp av varan – eller ens köpa den över huvud taget. Detta är något som vissa företag verkar ha missat när de har fräschat upp sina förpackningar eller logotyper. Här följer fem exempel på detta…

Pepsi-burkar

Pepsi
Pepsi är läskedrycksmärket som enligt Interbrand.com blev värderat år 2008 som det 26:e mest värdefulla varumärket i världen. Nyligen fick Pepsi för sig att det var dags att förändra det mesta kring utseendet på deras burk i USA. Den klassiska och inarbetade logotypen fick ett helt annat typsnitt, det blåa blev lite mer metalliskt och deras runda ikon fick något sorts skevt leende i sig. Visst är den nya burken snygg, men jag betvivlar att den känns igen lika lätt som tidigare. Även Pepsi Max, Diet Pepsi, Mountain Dew (nu ”Mtn Dew”) och Sierra Mist blev i princip helt omgjorda i sin design. Läs mer här

Tropicana kartonger

Tropicana
Tropicana apelsinjuice är ägt av PepsiCo, vilket förklarar den inte så genomtänkta idén med den här nya profilen. Tropicana har genom alla år varit juicen man känner igen p.g.a. den gröna logotypen och med en tillhörande apelsin. När Tropicana beslutade att de skulle göra om logotypen, lägga den vertikalt och dessutom ta bort bilden på en apelsin, var det inte så konstigt att försäljningen störtdök med 20%. Det går knappt att känna igen förpackningen längre och Pepsi borde seriöst se över om några av deras managers ska leta efter ett nytt jobb. Som tur är insåg Tropicana sitt misstag och har nu bytt tillbaka till den klassiska designen på förpackningen.

Sci-Fi SyFy logo

Sci Fi – Syfy
I och med att Sci Fi Channel beslutade sig för att inte bara förknippas med geekiga Science Fiction-TV-serier, så bytte de namn till Syfy. Tydligen så ska Syfy ha samma uttal som sin föregångare rent fonetiskt, något som kan diskuteras. Förutom att de byter till ett tvivelaktigt namn som låter som amerikansk slang för syfilis, så finns det nästan ingenting kvar från den gamla logotypen, förutom lite lila färg i deras slogan vilket måste ha lett till ett enormt förlorande av igenkänning.

Walmart logo

Walmart
Världens största detaljhandelskedja och sett till omsättningen världens största företag, Walmart valde att göra logotypen lite snällare genom att låta det blåa bli ljusare och byta ut stjärnan mot en sol(?). Varför detta är ett snedsteg är för att det är en sån välkänd logotyp vars kraft går  förlorad då den förändras så kraftigt. Dessutom ser det nu ut som att Walmart är ett resebolag eller ett märke för solskyddsfaktor, snarare än ett kraftfullt varuhus.

Animal planet logotyper

Animal Planet
TV-kanalen Animal Planet valde att dumpa Discovery-jordgloben och låta typografen köra en snedtripp i djungeln. Läsbarheten är kass – står det ”Ani3al Planet” eller ”Ni3al A Planet”. I för sig stämmer väl logotypen ganska bra med kanalens innehåll, många galna djur och natur och det kan ju vara trevligt med lite annorlunda tänkande, men det omkullvälta M:et känns bara onödigt här.

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

5 Kommentarer till “När en ny grafisk profil blir ett steg bakåt”

  1. Thomas Dahlquist

    >Tack så mycket Marcus! Trevligt att du gillade mitt inlägg. Jättekul att du tog dig tid och gjorde något så annorlunda som att kommentera genom ett Youtube-klipp också! 🙂

    Svara
  2. Rille

    >Tycker alla går mot en mer stilren ”approach”
    Förutom Sci Fi till Syfy som gör tvärt om och går mot ett fetare typsnitt. Det är väll ganska frächa förvandlingar fast ändå innom ramen för vad som är ok för en ny profil. Man identifierar fortfarande produkten.

    Jaha men Animal planet tänker ni då.

    Men kan det inte bara vara så att Animal planet vill slita sig loss lite från Discovery profilen och branda sig som en självständig kanal?

    Svara
  3. Thomas Dahlquist

    >Anonym: Tack så mycket, ja det kan mycket väl komma mer i samma stil så det är bara att hålla utkik!

    Rille: En bra betraktelse, det är sant att man fortfarande identifierar produkterna, fast Syfy skiljer sig så pass mycket från den första att det nog blir förvirrande.
    Ja jag har också för mig att det var anledningen till att Animal Planet förändrades så drastiskt, att de ville bryta sig ifrån Discovery Channel.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.