Postat av under Varumärke.

Tele 2:s senaste reklamfilm för Comviq kompis har väckt stor uppståndelse, fått över 20 anmälningar hos reklamombudsmannen och lämnat många frågetecken. Varför? Jo reklamfilmens budskap är “utan kompis ingen kompis” och detta dramatiseras genom att en ensam man blir mobbad och kastad i en sopcontainer av en hel mobb med människor. En del verkar tolka reklamfilmen som att Comviq tycker att mobbing är okej, men jag tror snarare att filmen är ett misslyckat försök till att vara rolig. Istället för rolig ger Comviq:s reklamfilm en rätt obehaglig känsla och det visas inga direkta fördelar med abonnemanget förutom att man i brist på det “inte får några kompisar” och att lösningen på problemet är att köpa deras abonnemang. I och med att reklamfilmen ska vara riktad till ungdomar blir det om inte ännu mer tvivelaktigt, då det börjar tippa över till att utnyttja deras rädsla för att inte passa in.

Läs mer om Comviq:s nya reklamfilm på Resumé
Aftonbladet:  Tittarstorm mot mobbningsfilm
Skaparna Fosman & Bodenfors ångrar mobbningsfilmen

Utan kompis ingen kompis av Tele2:


Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *