Postat av under Sökmotoroptimering.

Google gick under slutet av februari 2015 ut med att de skulle börja värdera mobilvänliga hemsidor högre i sökresultaten. Nu är de inne på nästa stora puck, att få så många hemsidor som möjligt att använda SSL-certifikat.

SSL kännetecknas av HTTPS i hemsidans adress och ofta av ett grönt hänglås bredvid adressen i webbläsaren (se till exempel vid adressen för den här hemsidan).

Från och med i oktober i år kommer Google att markera hemsidor utan SSL i deras webbläsare Chrome med ”Not secure”. I dagsläget kommer den markeringen endast upp om en hemsida saknar certifikat och har lösenords- eller kreditkortsfält. Men från och med oktober kommer senaste Chrome att visa det även när en besökare fyller i data på en hemsida. Detta täcker då inte bara känsliga fält som tidigare, utan även fält i kontaktformulär och sökrutor. Läs mer om det här.

Varning i senaste Chrome i Oktober om hemsidan inte har HTTPS

Varning i senaste Chrome i Oktober om hemsidan inte har HTTPS

För att slippa att det står ”Not secure” så fort en besökare och kanske potentiell kund börjar fylla i fält på din hemsida, så är det läge att köpa och installera ett SSL-certifikat för din hemsida eller nätbutik. Förutom att det får bort varningen och att trafiken på sidan blir krypterad – så kan en del sidor bli en aning snabbare och kan premieras mer av Google i sökresultaten.

Genom flera webbhotell går det rätt enkelt att beställa och aktivera ett SSL-certifikat med några klick och det går ibland även att få det billigt eller gratis. Men i vissa fall kan det behövas ytterligare arbete med att vidarebefordra länkar från HTTP till HTTPS för att behålla så mycket SEO-kraft som möjligt, byta IP-adress för domännamnet, testa med verktyg så allt är korrekt installerat och liknande. Det är exempel på sådant jag hjälpt flera kunder med nyligen.

Kontakta mig om att skaffa HTTPS till din hemsida »

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.