Postat av under Marknadsföring på Internet, Sökmotoroptimering, Varumärke.

Black star

Idag passerade jag i all hast förbi en poster på vägen ner till tunnelbanan. Postern var för en spelning för rapgruppen Black Star (bestående av Mos Def och Talib Kweli) på Brünchenbryggeriet. När jag kom ner i tunnelbanan kom jag på att min kompis nog gillar dem och jag tänkte att jag kunde söka reda på lite information och tipsa honom med en länk. Här kommer problemet: Det tog oerhört lång tid att hitta någon relevant länk genom Google för att få nyttig information så som datum, pris och så vidare. Jag provade att söka lite mer detaljerat när jag kom hem och hade en dator istället för en iPhone till mitt förfogande.

Jag provade att söka på:

black star münchenbryggeriet: Inga användbara sökträffar bland de 50 första resultaten
black star stockholm: Inga användbara sökträffar bland de 50 första resultaten
mos def münchenbryggeriet: Inga användbara sökträffar bland de 50 första resultaten
talib kweli münchenbryggeriet: Inga användbara sökträffar bland de 50 första resultaten, bara träffar på hans tidigare spelning med Prop Dylan som förband
talib kweli stockholm 2012: Nyhetsartiklar om bandets reunion i år från 2011, men fortfarande ingen information om spelningen bland de 50 första resultaten
mos def stockholm 2012: Inga användbara sökträffar bland de 50 första resultaten

Ok, här har konsertarrangörerna nog lagt rätt lite tid på SEO eller spridning på nätet före de tryckte upp affischerna. Jag provar att söka på ”mos def 2012 stockholm” med inställningen ”den senaste veckan” på Google och äntligen! På resultat 3 hittar jag en undersida på Wherevent.com med informationen jag behöver och en länk till arrangören KB (Kulturbolaget) East’s Facebook och en länk till Zeticket där en biljett kan beställas.

Nu satsar antagligen KB East mer på utomhusreklam, word-of-mouth och kanske även sociala medier än SEO och sponsrade sökresultat för att sälja biljetter till denna spelning, men jag tycker det här ändå illustrerar ett hyfsat vanligt problem. Jag gissar att affischen för denna spelning är väldigt nyuppsatt och snart lär väl konserten snappas upp av bloggare, tidningar och andra hemsidor. Men det hade ju underlättat rätt mycket om till exempel…

  • …KB East hade en officiell hemsida med information och inte bara ett Facebook- och Twitter-konto och på så vis kanske kunde ranka på någon av söktermerna vid det här laget.
  • …Münchenbryggeriet där konserten håller hus hade en undersida med information om evenemanget.
  • …Någon såg till att lägga upp konserten som ett evenemang på sidor som Last.fm.

Nu visste jag bara några detaljer: Att rapgruppen Black Star bestående av Mos Def och Talib Kweli skulle ha konsert någon gång i sommar på Münchenbryggeriet. Med denna information var det ändå så pass komplicerat att få fram grundläggande fakta om konserten. Här är i alla fall informationen jag ville åt:

Var? Münchenbryggeriet Torkel Knutssonsgatan 2, 104 62 Stockholm, Sweden
När? Onsdagen den 11:e Juli 2012, 20:00 – 2:00. Insläpp: 20:00, de kliver på scen 22;00
Pris? 450 SEK
Åldersgräns? 18 år
Förband etc? Sjukstugan – Grillat & Grändy

Har du råkat ut för det här någon gång?

Kontakta mig för hjälp med sökmotoroptimering »

2 Kommentarer till “Black star (Mos Def & Talib Kweli) på Münchenbryggeriet: Syns du inte på Google så finns du inte?”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.