Google gick under slutet av februari 2015 ut med att de skulle börja värdera mobilvänliga hemsidor högre i sökresultaten. Nu är de inne på nästa stora puck, att få så många hemsidor som möjligt att använda SSL-certifikat.
SSL kännetecknas av HTTPS i hemsidans adress och ofta av ett grönt hänglås bredvid adressen i webbläsaren (se till exempel vid adressen för den här hemsidan).
Från och med i oktober i år kommer Google att markera hemsidor utan SSL i deras webbläsare Chrome med ”Not secure”. I dagsläget kommer den markeringen endast upp om en hemsida saknar certifikat och har lösenords- eller kreditkortsfält. Men från och med oktober kommer senaste Chrome att visa det även när en besökare fyller i data på en hemsida. Detta täcker då inte bara känsliga fält som tidigare, utan även fält i kontaktformulär och sökrutor. Läs mer om det här.
För att slippa att det står ”Not secure” så fort en besökare och kanske potentiell kund börjar fylla i fält på din hemsida, så är det läge att köpa och installera ett SSL-certifikat för din hemsida eller nätbutik. Förutom att det får bort varningen och att trafiken på sidan blir krypterad – så kan en del sidor bli en aning snabbare och kan premieras mer av Google i sökresultaten.
Genom flera webbhotell går det rätt enkelt att beställa och aktivera ett SSL-certifikat med några klick och det går ibland även att få det billigt eller gratis. Men i vissa fall kan det behövas ytterligare arbete med att vidarebefordra länkar från HTTP till HTTPS för att behålla så mycket SEO-kraft som möjligt, byta IP-adress för domännamnet, testa med verktyg så allt är korrekt installerat och liknande. Det är exempel på sådant jag hjälpt flera kunder med nyligen.
Lämna ett svar