Postat av under Företagande, Teknik.

Oavsett om du är intresserad av att börja arbeta som frilansande webbutvecklare, är anställd som webbutvecklare, snickrar lite med hemsidor/nätbutik som företagare eller entreprenör, så finns det flera bra digitala verktyg och tjänster jag använder i mitt dagliga arbete och som jag kan rekommendera. Här kommer sju av de jag använder mest frekvent.

1. Sublime Text 3

Sublime Text screenshot

Sublime Text är ett mycket bra verktyg för att skriva kod i. Det har stöd för markup för massvis av olika programmeringsspråk och det finns mängder med smarta snabbkommandon och färgscheman att välja mellan. Om du programmerar för till exempel WordPress så kan du importera in dess funktioner till programmet så att de kommer upp som förslag när du sitter och skriver en funktion som bygger på WordPress kärna.

Något annat som är väldigt användbart i Sublime Text är de olika sökfunktionerna. Du kan snabbt söka efter en viss rad text, funktion eller variabel i hundratals öppna dokument och göra find & replace på alla samtidigt och spara.

Tidigare i min karriär som utvecklare använde jag verktyg som Notepad++ eller till och med Dreamweaver och Frontpage om vi ska ta på oss nostalgiglasögonen. Sublime Text har ingen inbyggd förhandsgranskning men det är inget jag saknar då jag ändå använder Chrome och Developer Tools för den biten.

Plattform: Mac OS X
Pris: Gratis provversion, $80 USD för fortsatt användning

Hemsida

2. Browserstack

Browserstack screenshot

Som så många andra webbutvecklare så tycker jag att äldre versioner av Internet Explorer (Exploder) är något av den värsta mjukvara som har sett dagens ljus. Tyvärr så är det fortfarande en del stackare som använder de webbläsarna och ens hemsida behöver fungera OK och testas även för dessa. Då jag använder Mac så är jag inte så sugen på att starta en virtuell kopia av Windows eller starta om i Bootcamp för att komma åt en riktig kopia av Internet Explorer. Lösningen då är istället att använda Browserstack.

Browserstack låter dig använda en mängd olika nya som äldre webbläsare i olika plattformar som startas virtuellt från en riktig enhet direkt i din webbläsare. Här finns både desktop- och mobila enheter från Windows, Mac, Android och iOS. Du kan till och med (trigger-varning för utvecklare och säkerhetskunniga med känsligt hjärta) starta upp Internet Explorer 6 i Windows XP!

Jag använder främst Browserstack för att testa hemsidor jag bygger i Windows 9+. Samt om någon skulle ha problem i en specifik webbläsare på en viss enhet (till exempel Firefox i en Android-telefon) som jag själv inte har installerat, så går det ofta att återskapa problemet genom Browserstack. Många av webbläsarna har även extra extensions som Firebug, Developer Tools etc. förberett för att kunna djupdyka i koden.

Nackdelen med tjänsten är att i framför allt Internet Explorer så kan det bli en del fördröjning och det kan vara svårt att använda dess Developer Tools utan att bli frustrerad. Så behöver du verkligen testa något viktigt i Explorer och det handlar om video, animationer eller liknande som inte kan ha fördröjningar, då är det nog bättre om du tittar på andra alternativ.

Plattform: Alla desktop-plattformar med webbläsare (webbapp).
Pris: Från $12.50 USD/mån för frilansare

Hemsida

3. Asana

Asana screenshot

Det finns en hel uppsjö med verktyg för att samarbeta i team och planera arbete; Slack, Trello, Basecamp, Wrike, Teamwork och så Asana. Jag har själv provat nästan alla av dessa i mitt samarbete med kunder och byråer och Asana är den jag personligen har fastnat längst med. Jag använde tidigare Wrike för egna projekt men det var buggigt och deras app var en katastrof. Asana känns mer stabilt och likt de många andra alternativen kan du sätta upp tasks för dig själv eller kollegor/kunder, dela filer, kommentera och tagga upp.

Jag gillar att Asana ständigt släpper nya smarta funktioner och numera går det att bygga projekt med dragbara brickor likt i Trello vilket ger en smidig översyn vad som är i arbete och färdigt i ett projekt. De kunder jag har bjudit in i Asana för samarbete har snabbt snappat upp arbetsflödet och uppskattat verktyget och det sparar mycket tid istället för att maila fram och tillbaka om allt.

Plattform: Webapp. Appar för iOS, Android
Pris: Gratis för grundfunktioner, från $9.99 USD per användare/mån för Premium

Hemsida

4. Evernote

Evernote

Evernote är ett program för att skriva anteckningar och kan nås på webben, i din dator och i din mobil eller surfplatta. Före jag gick över till verktyg som Asana för planering så använde jag Evernote för att planera mina projekt. Idag använder jag det främst för mötesanteckningar, generella att göra-listor och att skriva offerter i punktform innan jag för över det till Word för formatering. Användning av taggar och genom att sätta bra rubriker gör att det snabbt går att hitta information jag behöver.

Då Evernote synkar anteckningar mellan olika enheter har jag ibland haft en del problem med konflikter för anteckningar eller till och med att en påbörjad anteckning i mobilen försvunnit helt. Men det blir som tur är allt mer sällan nu. Men prestandan är inte Evernote:s stora styrka, där finns det säkert vassare alternativ. Men om du betalar för Plus kan du spara anteckningar offline – vilket är väldigt användbart på resor och du även söka i infogade PDF:er och bilders innehåll efter text.

Plattform: Mac OS X, Windows. webapp, Appar för iOS, Android
Pris: Gratisversion eller betalversion från 339 SEK/år

Hemsida

5. Toggl

Toggl screenshot

Jag använder tjänsten Toggl för att mäta tiden när jag arbetar med olika projekt. Det finns en extension till Chrome som lägger till en knapp på flera populära hemsidor som startar eller stoppar tidtagningen. Bland annat så kan du använda Toggl tillsammans med Asana, Wrike och andra projektverktyg och Toggl snappar upp titeln på den task du arbetar med för tillfället vilket gör det väldigt smidigt.

Du kan även lägga till arbete du gjort i efterhand och få bra rapporter per projekt eller kund vilket snabbt ger dig en bild av hur mycket mer tid du kan ge ett projekt och se mönster för om vissa kunder kräver mer tid än vad du faktiskt tar betalt för eller liknande.

Om du är riktigt intresserad i vad du spenderar din tid på kan du ju även sätta igång Toggl utan för arbetet när du tränar, diskar, spelar spel eller liknande för att se vad du lägger tid på under dagarna.

Jag använder gratisversionen och det räcker gott för mig som egenföretagare. De har även olika betalvarianter som passar bättre för större team med funktioner som schemalagda rapporter över e-post, automatiska mail som tjatar på teamet att faktiskt sätta igång klockan med mera.

Plattform: Webapp. Appar för iOS, Android
Pris: Gratisversion eller betalversion från $10 USD/mån per användare

Hemsida

6. Billogram

Billogram screenshot

När jag började som frilansande webbutvecklare så satt jag med en kombination av Excel och Adobe InDesign för mina fakturor. Varje faktura krävde manuell handpåläggning och behövde skickas med ett e-post till kunden. Sedan handlade det om att hoppas att kunden fick meddelandet med bifogade filen och kontrollera på bankkontot efter sista betalningsdag för att se så att betalning kommit in i tid. Allt detta slipper jag med Billogram.

Med Billogram skapar du snabbt en faktura för ditt jobb med snygg design, den skickas med e-post till din kund genom Billogram:s servrar och saker som påminnelse med avgift, dröjsmålsränta och annat sker även det automatiskt. Fakturan får en egen webbadress och kan även laddas hem som PDF. Skulle det vara några frågor om fakturan kan du och kunden kommentera direkt på fakturans adress och det sparas där för senare referens.

Pengarna förs först över till Billogram:s bankgiro innan de skickar över till ditt, detta gör att du kan få en notifikation i ditt Billogram-konto vid betalning eller försenad faktura och slipper logga in och leta runt bland utdrag i din Internetbank.

Jag har sneglat lite på att gå över till Visma eller ett annat system för att få både fakturering och bokföring samlat, men kan bli svårt att lämna Billogram då allt fungerar så smidigt!

Plattform: Webapp. App för iOS.
Pris: 10 kr/faktura

Hemsida

7. Dropbox

Dropbox screenshot

Dropbox behöver väl egentligen inte en längre förklaring – molnlagringstjänster som Dropbox, iCloud och Google Drive är väl närmast standard att man använder numera? Jag använder Dropbox Plus vilket ger hela 1TB i lagringsutrymme och jag gillar verkligen hur Dropbox inkluderas sömlöst i Mac OS X mappsystem och att jag kan nå tidigare versioner av filer (upp till 30 dagar bakåt), något som visat sig väldigt användbart för filer med källkod i.

Dropbox går numera även att koppla till en mängd appar och andra hemsidor vilket gör det enkelt att synka foton, videos och även automatiska backuper från kunders hemsidor till mitt konto.

Plattform: Webapp, Mac OS X, Windows, Linux, Appar för iOS och Android.
Pris: Gratis för 2 GB, betalversioner med 1TB+ från 9,99 €/mån

Hemsida

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.