Antalet hemsidor i världen som använder WordPress fortsätter att öka och en stor andel av dem använder säkert färdiga köpta teman från till exempel ThemeForest, StudioPress eller WooThemes.
Som webbutvecklare av WordPress-hemsidor så kan det i en del projekt, spara massor med tid för ett projekt genom att använda ett köpt Premium-tema för några hundralappar. Dessa premium-teman kan ofta innehålla flera bra mallar, förberett för E-commerce plugin:et WooCommerce och flera extra funktioner och extra plugins på köpet som annars skulle kostat extra.
Ibland kan såklart ett premium-tema inkludera lite för många tunga script och funktioner som inte behövs och då får man ändå lägga lite tid på att ta bort detta för att inte göra hemsidan långsam eller göra det förvirrande för kunden. Dessutom så har jag stött på en del köpta teman som inte var fullt responsiva eller som redan i demo-läget ger buggar och felmeddelanden i webbläsarens konsol.
Men när ett köpt tema är sjysst så är det särskilt bra för företag med lite mindre budgetar, som t.ex. start ups som vill ha något snyggt med deras egen logotyp och färger, men där det snarare ligger fokus på att få ut något snabbt och kostnadseffektivt och inte nödvändigtvis att ha en sida med en revolutionerande unik design och funktioner.
När det handlar om att använda ett köpt premium tema som grund för en WordPress-hemsida så försöker jag alltid vara transparent med det och ge förslag till kunden på olika teman som jag bedömer vara bra som kan användas för hemsidan. Det händer oftare och oftare att det är kunden själv först som föreslår att vi utgår från ett färdigt köpt tema snarare än ett eget från grunden. Det finns ofta annat än själva utvecklingen och designen av temat som man kan ta betald tid för, så som flytt från ett publiceringsverktyg till ett annat, sökmotoroptimering och ompekningar och att utveckla nya funktioner.
Nu är tyvärr inte alla webbutvecklare/webbyråer som är transparenta om de använder ett köpt tema utan några större ändringar åt kunden. Jag var till exempel en gång i kontakt med en företagare vars affärsidé i princip var att:
- Sälja in en hemsida till ett företag som har hög omsättning.
- Ta hjälp av en webbutvecklare (som mig) för att lägga några timmar på att anpassa ett köpt tema som kostar några hundralappar till kundens färger och att lägga in deras logotyp. Eventuellt läggs några få timmar till på projektledning och att få in material till sidan.
- Skicka faktura för hemsidan till slutkunden för upp till 40 – 50 000 kr(!)
- Rinse and repeat
Värt att nämna är att jag inte förde vidare dialogen med den personen. Jag har även varit inne på flera hemsidor för olika Svenska webbyråer där det är rätt uppenbart att de säljer antingen ett färdigpaketerat eget tema som de återanvänder för överpris, eller att de använder köpta premium-teman utan att meddela kunden om det.
En liten sidokommentar, vad är grejen med webbyråer eller frilansare inom webb som använder ett köpt tema med minimalt med ändringar i designen för deras egen sida? Varför inte flexa er kreativitet, tekniska kunskaper och visa att ni kan göra något eget direkt där? Det är lite som en personlig tränare som har haft flera kunder med bra resultat, men som själv är tanig med ölmage.
Visst, jag skulle säkert kunna tjäna mer pengar kortsiktigt på att ta stora summor betalt och använda köpta teman med några få timmars anpassning utan att meddela kunden i fråga om det om de inte har så bra koll. Men det är inte hållbart långsiktigt och jag skulle verkligen inte vara stolt över mitt arbete då.
När en webbutvecklare eller webbyrå tar gott betalt och levererar en hemsida åt en kund med ett knappt modifierat köpt tema så blir säkert kunden nöjda till en början.
”Oj, vad snabbt det gick att få hemsidan och snygg är den ju också!”
Men vad händer sedan om de råkar halka in på något annat företags sida och märker att de har i princip samma layout med bara några mindre skillnader i logotyp, färger och innehåll? Ännu värre, tänk om de halkar in på en hemsida som är utvecklad av samma person eller byrå och den har nästan samma utseende? Då om de utlovats en unikt utvecklad och designad hemsida så ligger inte en reklamation, smutskastning eller till och med ett juridiskt fall långt borta.
Jag tror inte man ska underskatta kunders teknikkunnighet eller hur rykten kan spridas över nätet. Även om kunden som betalar överpris för en ”klonad” design kanske inte är så kunnig inom webbutveckling och WordPress, så kanske han eller hon känner någon som är det och som tar en snabb titt i källkoden eller ser direkt vad designen använder för populärt tema.
Jag tror på transparens när det kommer till användning av köpta teman och plugins och jag tror att man tjänar igen det på längre sikt genom att kunden får ett förtroende för en, man får mer jobb och det blir en mer långvarig relation och fler ringar på vattnet i form av rekommendationer. Detta istället för ett par snabba klipp av kundprojekt som löper en stor risk till missnöje längre fram.
Hur ser du som utvecklare eller beställare på användning av köpta WordPress-teman i kundprojekt?
Lämna ett svar