Allt för många reklamfilmer kör på samma tema nu, att inkludera saker känner igen från populära videoklipp på YouTube och på så sätt få folk att gilla reklamen eller att den i sin tur uppnår en viral effekt på nätet. ComHem har under en längre tid kört på att härma populära virala klipp i sina reklamer med de två tanterna, som med ”Auto-tune the news” och Menthos-tabletter i Coca-Cola som bildar fyrverkerier. Eller den som de nått stor framgång på YouTube med: ”Youtube Hits by Judit & Judith”, liknande Weezers musikvideo för låten ”Pork and beans”. Det är säkert många som tycker att de här reklamerna är roligare än många andra och jag tycker nog att de är mer underhållande än mycket annat i TV-reklamväg, men jag börjar få nog av trenden att det ska dras parareller till virala videos och göras vad jag kallar ”meta-viralitet” istället för att man försöker göra något eget kreativt och på så sätt kanske uppnå viralitet.
Jag läste ett intressant inlägg på Mindjumpers blogg om ett nytt YouTube-klipp med Jennifer Aniston för vattenmärket Smartwater. Jennifer Aniston pratar på högsta meta-nivå om vad som behövs för att nå en viral effekt och så inkluderas det i videon allt eftersom. De verkar ha uppnått ett visst mål med klippet eftersom det redan efter två dygn har nära 2 450 000 visningar. Men jag undrar hur bra det egentligen säljer Smartwater då reklamen i sig inte har något som helst att göra med vatten på flaska förutom att Jennifer Aniston pratar lite sakligt om Smartwater medan hon håller i en flaska. Problemet för humor i TV-reklam eller i detta fall YouTube-klipp, är att mottagaren riskerar att bara minnas det som ”ett roligt klipp” snarare än att det var från just en viss mottagare och att deras produkt är bättre än andra. I Smartwater:s reklam skulle produkten kunna ha ersatts med precis vilken produkt som helst och majoriteten av klippet hade sett likadant ut. Eller vad tycker du själv?
Skaparna Trey Parker och Matt Stone bakom South Park har i kommentatorspår till flera avsnitt pratat om att ett skämt eller en idé är så ”base”, det vill säga att det är det första någon kommer på vid brainstorming- att det är för simpelt och uppenbart. När jag ser en reklam som den av Smartwater så känns det väldigt ”base”- det är som om att kreatörerna har gjort en mindmap på ett papper med ordet ”viral” i mitten och sedan gjort bubblor till den med idéer som redan finns och bara valt att ta med det i den egna reklamen.
Här alla ni reklamskapare som gör väldigt ”base” reklamfilmer med temat viralt, är exempel på saker som blir populärt lätt på nätet och som ni kan ha med i era klipp:
- Katter
- Gulliga bebisar
- Hundar och andra djur som tror att de är folk
- Män som blir träffade i skrevet med en boll eller en spark
- Bacon
- Folk som ramlar och slår sig
Ett exempel på ett bra exempel på humor i reklam som också blivit viralt är Old spice, där de faktiskt lyckas med det mesta. Reklamerna är roliga, kreativa och nyskapande och de får följden att flera andra kopierar konceptet och gör egna versioner snarare än att de själva kopierar. Bara en sån sak som att Old Spice-reklamen där mannen börjar i ett badrum och slutar sittandes på en vit häst är gjord med minimal användning av CGI och i en lång tagning utan klipp gör den några ligor vassare än till exempel Smartwater som har läskiga CGI-bebisar. För Old spice är också produkten viktig för att reklamen ska bli rolig, då budskapet är att du kan bli lika grym som Old spice-mannen i reklamen om du luktar som honom. Jag vill helt enkelt se fler reklamfilmer som är kreativa och som skapar egen viralitet snarare än att de använder gamla idéer och referenser till tidigare klipp för ett snabbt recept på många visningar.
Även folk på Resumé.se är inte helt förtjusta i Smartwaters idé (såg förresten också nu att någon använde begreppet ”meta-viral” där så jag får tyvärr inte äran att mynta det begreppet först).Vad tycker du om Smartwater och ComHem:s reklamfilmer?
Lämna ett svar