Idag behövs det något speciellt för att ta sig igenom det så kallade ”bruset” som konsumenter upplever när de bombarderas med reklambudskap. Ett sätt är att försöka göra det mer vänligt och få bort känslan av att någon försöker pracka på en produkt genom att använda sig av en annorlunda metod, berätta en historia eller liknande. Därför har Philips valt att göra en komediserie kallad ”Nigel and Victoria” som ska visas bland annat på Youtube. Nigel and Victoria handlar om Nigel, en spänd och pinsam marketing manager och den snygga prylrecensenten Victoria som möts under en reklaminspelning av en Philips-produkt. Målet med serien är att den ska spridas via sociala medier och öka uppmärksamheten kring Philips iPad-accesoar; ett solkrafts-batteri och hörlurar.
Det finns många problem med humor i reklam- till exempel att man lätt glömmer bort vem avsändaren är om inte varumärket spelar en nyckelroll i historian eller det roliga. Ett lyckat exempel på där varumärket är en del av skämtet är för Old spice, ett mindre lyckat exempel är Spendrups reklamer med ”ful-öl” med Robert Gustavsson som var roliga men där få kom ihåg att det var just Spendrups reklam. Sen finns det ett annat problem med humor i reklam, vilket Philips i det här fallet gör sig skyldig till: att det helt enkelt inte är roligt. Vad vet jag, den här ansträngda och pinsamma humorn från Storbritannien kanske bara inte faller mig i smaken, men med det första avsnittet borde man fångas in lite mer, håller ju inte samma kaliber som ICA:s reklamfilmer direkt. Se själv och säg vad du tycker!
Lämna ett svar