TV On The Tracks av Joe Edwards
Idag skriver Metro teknik om den nya radio- och TV-lagen som trädde i kraft första Augusti som ska ge mer reklam och produktplacering i rutan. Den nya lagen som är utformad efter ett EU-direktiv gör att Svenska TV-kanaler nu får visa 12 minuter eller 20 procent reklam per timme istället för de tidigare 15 procent per dygn. Lagen gör det också mer fritt för sponsring och produktplacering i TV-programmen så länge varumärkena anges i för-och eftertext. I DN säger sändningsledare Micke Koff på TV4 ska de nya bestämmelserna vara en förbättring då TV4 nu kan anpassa själva hur reklamen placeras för att bättre anpassas till dramaturgin i sändnningarna. Enligt TV4:as försäljningsdirektör Michael Grimborg kommer inte avbrotten bli fler likt USA, då detta skulle tappa tittare och reklamen kommer främst öka på dagtid och på natten.
Så kommer resultatet av detta vara att vi får lite längre reklam men att det inte bryts för reklam precis när något spännande ska hända i filmen? Jag är rätt skeptisk till att den nya lagen kommer leda till en större förbättring för konsumenten, snarare för mest de som säljer och köper reklam i TV-mediet då det finns större utrymme att förhandla om.
Lämna ett svar