Idag har Google lanserat en ny +1-knapp som är tänkt ska synas för varje placering i sökresultaten. Google verkar ha insett hur givande det är med funktioner som Facebook:s Gilla-knappar och ska nu implementera deras egen variant i sökresultaten så att du lättare ska kunna hitta relevanta sidor i dina sökningar. +1-knappen syns till höger om sidans titel i sökresultaten och i stil med ”Thomas Dahlquist +1 detta” under titeln. Som du säkert märker påminner det en hel del om hur det är inne på Facebook och för de Facebook-plugins som syns på flera bloggar och hemsidor där du om du är inloggad på Facebook kan se om någon av dina vänner valt att gilla sidan i fråga. Med denna nya funktion kan du till exempel se att din kompis gillat en viss vara på nätet för en viss butik och det borde då öka sannolikheten att du klickar dig in hos just den butiken och köper den varan än någon annan i sökresultaten. +1 blir likt Facebook:s gilla-knappar lite av ”word-of-mouth” eller ”word-of-mouse” som det också kallas på nätet, vilket är mycket viktigt då mer personliga rekommendationer har en tendens att bryta sig igenom vårat försvar bättre än betald reklam då vi litar på rekommendationen bättre.
Google har även planer på att knappen ska finnas bland sponsrade länkar i sökresultaten (AdWords) och att webbdesigners ska kunna lägga in knappen på deras sidor ungefär som en Digg– eller Pusha-knapp.Just nu verkar Google +1 bara fungera om du är inloggad med ett Google-konto och har aktiverat funktionaliteten på Google:s experimentsida. Så just nu är knappen mest intressant för de som har många Google-kontakter som också är intresserade av funktionen och har valt att aktivera den.
Om Google fortsätter att kräva att man ska vara inloggad med ett Google-konto för att dela ut +1 och se kontakters sådana så har jag lite svårt att se hur det här ska bli en jättestor skillnad i sökresultaten och ur SEO-synpunkt. Jag kanske bara talar för mig själv, men jag har rätt få kontakter genom Google och Gmail och de är flest personer jag inte känner som jag svarar på frågor åt om mina hemsidor eller sköter lite samarbeten genom. Mina vänner har jag på Facebook och de jag är intresserade av har jag på Twitter och de jag nätverkar med kring jobb har jag på LinkedIn. En del av de jag känner har jag tillagd på flera av dessa plattformar, men det jag tänker är att Google:s nya funktion verkligen skulle ha betydelse om den lät dig koppla samman dina sociala nätverk på något sätt. Som det är nu blir jag inte direkt så exalterad över funktionen, men om jag skulle kunna se vad mina vänner på Facebook tyckte om olika sidor, artiklar eller varor i sökresultaten så skulle ju det hjälpa mig lite i vad som kan vara något värt att titta på.
+1 betydelse för SEO
Men låt oss säga nu att flera där ute har massor med givande Google-kontakter och att de också har tillgång till +1-funktionen. Hur påverkar detta SEO-arbetet? Jag tror att det blir ännu viktigare med att ha bra och unikt material på sin sida som gör att folk väljer att ge ett plus till den. Istället för att som en del gör, kanske bara fokusera sig på onsite- och offsite-optimering blir det mer fokus på arbete som påminner om det som görs med sociala medier. Som ägare av en hemsida får du locka med ett bra material, göra det lätt för besökarna att dela och med placering och layout uppmuntra till att de sätter plus på din sida. Det här kan ju såklart även missbrukas, då någon kan försöka bli vänner med flera personer de inte känner och sätta plus på sidor för att öka chansen att den personen klickar in på den sidan för att någon i alla fall har satt plus på den. Detta kan liknas med de på Twitter som lägger till tusentals följare på Twitter i hopp om att de ska följa tillbaka och ta del av deras spammiga meddelanden med länkar till nätbutiken Amazon eller öka deras värde på annonseringssidor för Twitter.
Det sägs ju även att Google numera tittar på Facebook-likes och retweets på Twitter för att avgöra vilken sida som är mest relevant så jag tror att +1 definitivt blir ett till mått av värde och popularitet som Google använder för att avgöra din sidas placering i sökresultaten.
+1 potential
Det mest intressanta skulle vara om Google på något sätt kunde låta oss koppla samman våra Twitter- och Facebook-konton till Google-kontot utan att alla kontakter kunde se varandra, men att vi kunde se vad alla kontakter har tryckt för +1 för olika sidor. Det här skulle öppna upp nya möjligheter för marknadsföring på Internet också då opinionsbildande kändisar som nu tjänar pengar på sponsrade tweets kan tjäna pengar på sponsrade +1. Med den implementeringen skulle du till exempel kunna se ”Ashton Kutcher @aplusk +1’d this” eller ”Oprah Winfrey @oprah +1’d’ this”. Google låter ju dig koppla samman Twitter med deras tjänst Google Buzz som påminner mycket om Facebook-flödet, så att de låter dig koppla in Twitter-kontakter för +1 är väl inte helt otroligt, men jag är rätt tveksam till att det skulle hända.
Jag ser fram emot vad Google:s nya funktion kan erbjuda och det är kul att se att de hänger med i hur dagens media konsumeras, men de får nog tänka till lite om de vill att den nya funktionen ska bli något som majoriteten använder för att hitta relevanta resultat på Google. Jag blev inspirerad att skriva det här inlägget av Nikke Lindqvist:s intressanta artikel om den nya knappen, så läs gärna den också. Även IDG har skrivit om funktionen.
Se Google:s presentation av +1:
Seotjejen
Först av allt: ett kanonbra skrivet inlägg, gillar det verkligen!
För det andra måste jag säga att jag känner mig väldigt anti ideen. När det gäller mycket är jag nämligen inte alls intresserad av vad andra tycker, så jag behöver personligen ingen sådan funktion. Men det ska bli intressant att se hur detta påverkar sökmotoroptimeringen i framtiden, det måste jag säga!
Thomas Dahlquist
Tack så mycket, kul att du gillade det! Ok, intressant – för min del skulle det väl fungera så att om jag ser att flera av mina vinner har gett +1 till en viss nätbutik så skulle det nog öka sannolikheten att jag åtminstone tar en titt på vad de har att erbjuda för mig. Men som med likes på Facebook får man ju fråga sig hur pass seriöst folk tar det här- att någon ”gillar” något där betyder ju nödvändigtvis inte att de tycker det är bra eller att de tänker köpa något extra.
På Facebook kan du till exempel se folk ”gilla” när någon postar en nyhetsartikel om något hemskt, det behöver nödvändigtvis inte betyda att personen gillar innehållet. +1 kan riskera att få samma generella funktion som ett ”gilla” – att man tyckte något var intressant.