Postat av under Varumärke.

Blossa vinglögg

I början av 90-talet hade V&S (Vin & Sprit AB) ett antal glöggprodukter som saknade ett eget varumärke och som bara hade namn som ”Glögg” och ”vinglögg”. 1992 tog sig BVD an uppdraget att bygga upp ett starkt och gemensamt varumärke för de olika typerna av glögg.

I och med att glögg sedan 1800-talets slut har förknippats med julen så skulle bestämdes namnet ”Blossa” och en design med färgkoder som associerar till julen. Resultatet blev en guldäggsnominering 1993 och vad som senare innebar en varumärkeskännedom mellan 86 – 90% och ca 5,2 miljoner sålda flaskor år 2008.

Blossa glögg trestjärnig
Blossa lättglögg apelsin och lingon

BVD har utformat val av flaskor, etiketter och förpackningsdesign för alla olika typer av Blossa Glögg som finns i butikerna nu. Det finns dels segmentet vinglögger som säljs i stark variant på Systembolaget och i form av lättglögg i daglivaruhandeln.
Sedan finns även sen 2003 tre olika glögger i premiumklassen kallade ”trestjärnig calvados”, ”trestjärnig rom” och ”trestjärnig rom”. I år lagom till julen har även ett tillskott med lättglögg med smakerna apelsin och lingon tillkommit i daglivaruhandeln.

Blossa glögg 2003-2009
Där BVD står ut mest med Blossa glögg är med årgångsglöggen som introducerades 2003. En ny smak med ny matchande grafisk form kommer varje år och säljer slut snabbt och vinner alla möjliga priser. Årets flaska är en orange med klementinsmak och tidigare år har det varit populära smaker som lingon & enbär (06), blåbär (08).

Blossa glögg 2009 clementin

Vad jag tror är en viktig faktor för att det har gått så bra för Blossa, är att många köper flaskorna som presenter då de nästan går att använda som inredningsdetaljer när de är urdruckna. När jag själv var på Systembolaget och köpte en Blossa clementin såg jag en kvinna som hade köpt två stycken inslagna i plast och guldrosetter. Blossa har även egna samlingsutgåvor av tidigare årgångsglögger i snygg kartong som går att beställa på Blossas hemsida. Årets årgångsglögg Blossa Clementin är för närvarande en beställningsvara på Systembolaget.

Kuriosa: BVD gör också förpackningarna för Absolut och Treo , samt butikskoncept för Gallerian i Stockholm.

Länkar:
Läs mer om BVD’s skapande av Blossas identitet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.