När du gör som jag vill av Henrik Fexeus
Henrik Fexeus bok ”När du gör som jag vill” från 2008 är uppföljaren till hans lärorika bok ”Konsten att läsa tankar” från 2007 som var lite i samma stil. I den här boken får du lära dig om olika sätt som företag, försäljare eller politiker för att nämna några – gör för att påverka dig i den riktning som gynnar dem. Med olika exempel på experiment och scenarion presenteras hur lätt det kan vara för den utsatte att köpa, tycka eller göra något fast det till och med strider emot personen i frågas plan från början. Intressanta teorier som tas upp är s.k. priming, mönsterigenkänning, påverkan av färg och form, igenkänning, subliminal påverkan m.fl.
För mig som går marknadskommunikation/IT blir det lätt en hel del upprepning i och med att jag läst om många experiment och teorier i mina kursböcker, t.ex. i Robert B. Cialdinis ”Påverkan”. Om du däremot inte läst så mycket böcker om påverkan, konsumentbeteende eller marknadsföring så rekommenderar jag den här boken starkt då Fexeus på ett intresseväckande och humoristiskt sätt beskriver saker som med rätt användning kan få dig att spara pengar, vinna debatter eller bli bättre på att ragga. Bokens styrka är att boken passar rätt många, inte bara dem i branschen eller med påverkan som specialintresse.
Lämna ett svar