Postat av under Design, Inspiration, Konsumentbeteende.

Picadilly circus, London

Picadilly circus, London

För en vecka sen kom jag hem efter en vecka i London och jag kom att tänka på hur reklamen där ändå skiljer sig lite mot hemma i Stockholm. Till att börja med märker man ganska tidigt att det är rätt ont om utomhusaffischering och reklamtavlor på väggar och på torg (med undantag från Picadilly Circus på bilden då). Det syns lite här och där med vissa undantag, men oftast i de fallen handlar det om reklam från Londons transportmyndighet, placerad vid en station. Olovlig affischering är ett lite seriösare brott i England än i Sverige, med risk för åtal och böter på hundratals pund. Detta verkar ge ett synbart resultat då jag inte såg en enda konsertaffisch under min vistelse, något som är väldigt vanligt i Stockholm.

Något som London verkar utnjyttja bättre och smartare än oss är utomhusreklam på taxibilar och de dubbeldäckade bussarna, främst för musikaler och biofilmer. Något annat som de verkar vara steget före med är rörlig reklam som återfinns inte på gatorna, utan nere i tunnelbanan. Jag såg både stora skärmar levererade av CBS och mindre i rulltrappor med reklam för en mobil med en Facebook-funktion som säljargument. Jag har sett liknande skärmar någonstans i en rulltrappa hemma, men det var inte lika häftigt.

Reklam för Jack Daniel's i London:s tunnelbana

Reklam för Jack Daniel's i London:s tunnelbana

Reglerna för spritreklam är definitivt inte som i Sverige, då jag såg reklam för Jack Daniel’s whisky nere i tunnelbanan. Vi Svenskar är ju vana att det t.ex. inte är någon spritreklam på TV, så länge kanalen inte sänder från just Storbritannien eller liknande. Englands TV-reklam påminner om Sveriges, med oftast ett reklamavbrott i mitten av t.ex. ett 20 minuters TV-avsnitt.

Förutom att hålla ögon och öron öppna när jag promenerade runt i staden, besökte jag även ett museum som heter The Museum of Brands, Packaging and Advertising. (klicka här för hemsida) Det var ett trevligt museum med många gamla fina förpackningar och prylar. Tyvärr hade dem inte så mycket reklam vilket jag hade hoppats på, men det var intressant att se hur lite vissa varumärken har ändrat sin design genom åren, vilket är rätt taktik för högsta igenkänning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.