Postat av under Design, Sociala medier.

Youtu.be logo

För en vecka sen bestämde sig både Google och Facebook att de skulle hoppa på trenden med URL-shorteners med sina goo.gl och fb.me. Nu är det Youtube:s tur med förkortningen youtu.be vilket funderar på det sättet att det gör en vanlig Youtube-länk i stil med ”http://www.youtube.com/watch?v=FdeioVndUhs” till ” http://youtu.be/FdeioVndUhs”.

Detta lär underlätta för folk som har ont om utrymme i sina meddelanden i sociala medier eller liknande. Men vad som skiljer youtu.be från andra URL-shorteners är att länken innehåller filmklippets ID och därmed kan integreras av olika utvecklare genom att visa en förhandsgranskning, bädda in klippet eller spåra hur klippet sprider sig i realtid. Läs mer om youtu.be

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.