Postat av under Varumärke.

Nordea fake logo

Jag har under de senaste veckorna följt hur e-handlaren Dan Nilsson fått en allt sämre relation med sin bank Nordea. Dan lät Nordea ha hand om både hans privatekonomi som hans företag Retevo AB i vilka han säljer leksaker, prylar med mera på nätet.

Efter en hel del lidande så rinner droppen över för honom den 29:e Oktober med bloggposten Nordea suger där han berättar om all fördröjning i tjänster och brist på information han upplevt. Eftersom Dan är rätt rutinerad i sin kategori så hamnar inlägget ”Nordea suger” på plats nio när man googlar Nordea.

Nordea på Google

Den 12:e November skriver Dan att han äntligen har fått svar efter att ha kontaktat Nordeas kundombudsman. Dan frågar ”Så ni hanterar alltså min kritik med att be mig byta bank istället för att bemöta och åtgärda era fel?” och kundombudsmannen svarar ”Ja, i princip”. Detta leder till att Dan beslutar sig att skapa sidan nordeasanningen.se där folk kan skriva in hur de själva blivit felhandlade av banken.

Det tar inte slut där, utan igår (27:e November) skrivs ett inlägg på nordeasanningen.se från avsändaren ”nöjd kund” om hur bra Nordea är och att det är kunderna som är tröga. Det visar sig att detta inlägg är skrivet från en IP-adress tillhörande Nordea själva. Detta var något som även tidningen Metro Teknik snappade upp.

Jag frågar mig själv hur många kunder Nordea kan ha förlorat av allt det här, bara för att de valde att inte hantera en av deras viktiga kundrelationer. Det hade gått så mycket bättre med en inställning mer i stil med ”vi ska försöka fixa det här” istället för att flytta över ansvaret på kunders sida, sprida falsk information och orsaka en viral spridning av missnöje mot banken och varumärket.

Hur påverkar det här din sin på Nordea?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.