Postat av under Varumärke.

Något som på de senare år har blivit allt mer vanligt i filmer är s.k. produktplacering, att ett företags vara eller tjänst visas upp eller nämns under en viss tid i en spelfilm. I de flesta fallen går produktplaceringarna ganska omärkt förbi, eller så blir det på sin höjd ”jaha så han har en Nokia-mobil”. Men här är 5 exempel på filmer där det hela istället blir helt bisarrt och mer eller mindre sänker filmens helhetsintryck.

Casino Royale
5. Casino Royale (2006)

James Bond-filmerna är nog de filmerna många tänker på först när det snackas om produktplacering i film. Här visas det upp glassiga kostymer, bilar, klockor och accesoarer utan att skämmas. Casino Royale är nog inte lika störande som Die another day med antal produkter i bild, men Casino Royale är den jag minns färskast. I
Casino Royale
zoomas det in på märken och i en diskussion mellan bondbruden och Bond om dyra klockor nämns märken vid namn.

Produktplacerade märken i urval: Sony Ericsson, Ford, Omega, Rolex…

Klipp på Youtube

Blade Trinity
4. Blade: Trinity (2004)

I den tredje Blade-filmen Blade: Trinity är det främst märket Apple som används på ett skamlöst sätt. Jessica Biels karaktär Abgail gör ”playlists” med MP3-låtar att lyssna på med sin iPod när hon jagar vampyrer. Vi får se när hon laddar upp Triphop-musik från sin Macbook till hennes iPod via iTunes. Fenomenet diskuteras även och visas upp som en viktig del av hennes förberedelser inför strid flera gånger. Ett desperat försök till att försöka ge hennes karaktär personlighet.

Produktplacerade märken i urval: Apple, General Motors…

The Island
3. The Island (2005)

När det gäller mängden olika märken som visas upp i bild i en film så tar nog The Island priset. Som om den störiga fokusen på varumärken inte vore nog så nämner till och med karaktärerna i filmen några av märkena utan att det gör någon skillnad för filmens handling. Mest pinsamt är det när en Cadillac-bil nämns med märke, serienummer, hästkrafter och pris.

Produktplacerade märken i urval: Puma, Speedo, Apple, Xbox, Aquafina, Budweiser, Amtrak, Reebok, Calvin Klein, MSN Search, Mack, Michelob, Nokia, Cadillac, Ben & Jerry’s, Amex Blue, Adidas…

Klipp på Youtube

Epic movie
2. Epic Movie (2007) och Date Movie (2006)

Förutom att dessa två filmerna är några av de mest plågsamt dåliga jag någonsin sätt så integreras produkter i bild på ett lika smaklöst sätt som ”humorn”. Här är produktplaceringen däremot medvetet inkluderad för komisk effekt (eller?), men det är fortfarande hyfsat irriterande med fiskpinnar som åker runt i bild eller någon appropå ingenting håller upp en mobiltelefon och säger dess namn.

Produktplacerade märken i urval: Apple, Cap’n’ Crunch, Cristal, Fritos, Blackberry, Kangol, T-Mobile Sidekick…

I, robot
1. I, Robot (2004)

Vilken är det mest frustrerande exemplet på produktplacering i film? Jo det måste vara
I, Robot där hur många märken som helst visas upp och nämns vid namn redan tio minuter in i filmen. Jag kan ändå godkänna produktplaceringen av Audis koncept-bil som de utvecklade just till filmen, eftersom den ändå är rätt häftig. Däremot när Will Smiths karaktär står och öppnar en kartong med Converse All-Star-skor, sätter på sig dem och berömmer deras passform känns verkligen som ett reklamavbrott och inte en del av filmen. Spiken i kistan är senare i filmen när hans mamma frågar vad han har för skor på sig, varpå han sätter upp foten på bordet och visar och säger ”Converse All-Star Vintage 2004”. Och det är inte sista gången hans skor nämns i filmen! Behöver jag ens tillägga att de har absolut ingenting med handlingen att göra?

Produktplacerade märken i urval: Fed-Ex, Converse, Audi, US. Robotics…

Klipp på Youtube


Minority report
Gränsfall: Minority Report (2002)

Scenen där Tom Cruise karaktär går igenom ett shopping-centrum och får sina ögon avlästa och därefter får personifierad 3D-reklam kan tyckas vara en rätt störig bit av filmen. Från reklamen skriks det t.ex. ut att han ser ut att behöva en Guinness, vilket kanske inte är det roligaste att få höra bland folk. Jag tycker dock det är en häftig scen som visar hur reklam riskerar att spåra ur lite i framtiden. Och så är det intressant när han läser en tidning på tunnelbanan och texten och bilderna är rörliga. Däremot sen när han besöker en The Gap-butik är jag inte lika entusiastisk längre.

Produktplacerade märken i urval: Lexus, Guinness, American Express, The Gap, USA Today…

Klipp på Youtube

Kontakta mig för hjälp med marknadsföring »

En Kommentar till “5 irriterande exempel på produktplacering i film”

  1. Anonymous

    >Hej,
    Biografen Elektra i Västerås ska visa filmen The Greatest Movie Ever Sold och den ska visst ta upp just produktplacering i film. Vi söker någon som kan komma och prata med publiken om sånt den 12/9.
    Börje Rönnqvist
    För biografen Elektra Folkets bio Västerås

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.